2022-08-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Om det är kvar vatten efter användning är det fel på ventilen.

Något som däremot är ett stort problem är att dom använder tvättmedel köpta på 20kg förpackning från hemlandet som inte är anpassade till vårt mjuka vatten.
Pulvertvättmedlet löses inte upp i facket och över hälften är kvar tills någon tar bort det.
Slutar alltid med att jag får tvätta mina svarta kläder igen för att dessa är alldeles randiga av pulvret... nu har jag börjat köra tomma maskiner och tvätta rent i facket innan jag tvättar min tvätt.

Även det beteendet har jag skådat. Förhårdat pulver!! Fyfan alltså
Citera
2022-08-18, 17:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Yikes. Hade ingen aning om det med borax. Tvätten blev ren dock lol.

Blandar vinäger med bakpulver för att det bubblar och "öppnar upp" porer i kläderna. Brukar funka för att få vit tvätt vitare, tror det är en massa små skitpartiklar som bubblandet får bort. Kanske inbillar jag mig. Men då lägger jag vinägern i först och kanske efter någon timme, in med bakpulvret.
För övrigt, det är på engelska de säger vinäger om det vi kallar ättika.
Go for ättika, att ta mat-vinäger är nog tokigt...
Citera
2022-08-18, 17:48
Medlem
StigAllans avatar
När tvättmaskinen vill ha sköljmedel så spolar den ur sköljmedelsbehållaren med vatten och det är svårt att tömma vatten från en behållare med luft när det inte brukar finnas en inbyggd luftkompressor i tvättmaskinen som kan tillhandahålla tryckluft att blåsa bort det hemska vattnet.
Citera
2022-08-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Ja som topic!

Detta är en fenomen jag märkt av i tvättstugan. De tar vatten o öser ner i sköljmedelhålet.

Sen nör det är min tur så är hålet fullt med vatten!! Fattar inte varför rensas de inte bort?

Varför använder invandrare inte sköljmedel som oss svenskar?

Någon mer som märkt av detta i er tvättstuga?

Varför använder man sköljmedel?

ger bara massa onödiga allergier.
Citera
2022-08-18, 18:01
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
För övrigt, det är på engelska de säger vinäger om det vi kallar ättika.
Go for ättika, att ta mat-vinäger är nog tokigt...
Jaha ok, tror jag köpt "Distilled White Vinegar" från WholeFoods365, kan vara att det är samma. Luktar samma iaf.
Citera
2022-08-18, 18:07
Medlem
falconer8s avatar
Finns nog inget som är så bortkastade pengar som att köpa sköljmedel!

Trodde bara att det var gamla tanter som fortfarande använder sån skit
Citera
2022-08-18, 18:11
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Vill man inte att kläderna ska dofta gott?
Fast det finns det ju tvättmedel till.
Citera
2022-08-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Fast det finns det ju tvättmedel till.

Tvättmedel har inte sån härlig lukt
Citera
2022-08-18, 18:22
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Tvättmedel har inte sån härlig lukt
Åjo, det finns parfymerade sådana som doftar väldigt angenämt.
Citera
2022-08-18, 18:23
Medlem
Nej det gör de givetvis inte. Det kan bli kvar vatten där efter sköljningen på vissa dåliga maskiner som inte funkar optimalt eller är igensatta med smuts.
Sköljmedel borde förövrigt förbjudas helt då de innehåller mängder av kemikalier, även ftalater som fastnar i kläderna och sedan absorberas in i huden och som vi andas in.
Även dåligt för miljön och sätter sig som klister i maskin och avlopp.
Citera
2022-08-18, 18:24
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Men i detta fall är det 12 tvättmaskiner. Någon har tomma behållare och några fulla med vatten efter djurens användning av dom!! Det är ju samma maskiner liksom.

Blir bara förbannad för är behållaren full med vatten så finns de ju inge plats för mitt sköljmedel? Det finns liksom ingen chans att tömma behållaren då den är inbyggd ovanpå tvättmaskinen utan möjlighet att plocka ur
Har du sett med egna ögon att de häller i vatten? om du sett de med egna ögon, varför frågar du inte dem varför dem gör det?

Jag är ganska säker på att vattnet i sköldmedelfacket kommer ifrån maskinen.
När maskinen tömmer in sköljmedlet spolar den vatten i facket. Beroende på maskinen märke, kvalité, osv, så finns risk att det blir vatten kvar i facket. Det är vatten från tvättmaskinen och inget du behöver oroa dig för.

När jag bodde i lägenhet bodde de inge invandrar i området, så inga invandrare använde våran tvättstuga, trots det var det vatten i sköldmedelfacket på maskinen. Det är ju bara att hälla i sköljmedel ändå, det är vatten från tvättmaskinen, inget farligt om de blandas med ditt sköljmedel.
Citera
2022-08-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Har du sett med egna ögon att de häller i vatten? om du sett de med egna ögon, varför frågar du inte dem varför dem gör det?

Jag är ganska säker på att vattnet i sköldmedelfacket kommer ifrån maskinen.
När maskinen tömmer in sköljmedlet spolar den vatten i facket. Beroende på maskinen märke, kvalité, osv, så finns risk att det blir vatten kvar i facket. Det är vatten från tvättmaskinen och inget du behöver oroa dig för.

När jag bodde i lägenhet bodde de inge invandrar i området, så inga invandrare använde våran tvättstuga, trots det var det vatten i sköldmedelfacket på maskinen. Det är ju bara att hälla i sköljmedel ändå, det är vatten från tvättmaskinen, inget farligt om de blandas med ditt sköljmedel.

Svar ja, de tar en helt skurhink och öser i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in