2022-09-11, 15:26
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
Massa som har på sig foliehattar. Rekommenderar att ni jobbar på nästa val och stoppar allt fusk!!!! Spela in och anmäl

Eller så tar ni en stol och sätter er i en distrikt som hökar och observerar.

Nej era jävla tjockaröv orkar inte röra på er men fingrarna ska fan brinna på tangentbordet och skriva massa skit.
Att jobba nästa val i vallokalen löser inte problemet med de förtidsröster som inte kommer fram i tid till vallokalen.
Citera
2022-09-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur vet de vilka kuvert som ska makuleras ?

Är de förtidsröster ligger de i ett större förtidsröstkuvert
Citera
2022-09-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Är de förtidsröster ligger de i ett större förtidsröstkuvert

Med namnet på då antar jag, men då blir det ju inte så anonymt längre, hur vet de annars vilka röster som är mina ?
Citera
2022-09-11, 15:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Är det normalt eller potentialt valfusk att man inte ska 'slicka igen' brevet man lägger rösten i? I min vallokal stod det på skylt vid båset att vika igen kuvertet, de sa även mottagarna.
Alltså det finns ju risk oavsett, för dom att falla ut eller att de byter ut ens röster. Förstår inte riktigt meningen till det.

Det är klart man slickar igen, annars kan den du lämnar till trots allt ändra din röst ganska enkelt.
Aldrig varit med om att man bara viker igen kuverten.
Citera
2022-09-11, 15:37
Medlem
Se upp med blattar och vänstern idag!! De kommer att försöka fuska!!!
Citera
2022-09-11, 15:49
Medlem
Pruttars avatar
Vad händer om alla rösträknare i en vallokal känner varandra. Kan de komma överrens och fuska?
Citera
2022-09-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Med namnet på då antar jag, men då blir det ju inte så anonymt längre, hur vet de annars vilka röster som är mina ?

De öppnar ju inte kuverten med rösterna i
Citera
2022-09-11, 15:51
Medlem
Oavsett om det skulle bli med Bank Id eller inte ..
Så med pappersröstsedlar känns som uppgjort till fusk och osäkert, då flera led av klåfingriga
personer kan ställa till det, tror nog att en förändring kommer att ske till nästa val, är känslan.

Skulle kunna ske med digital läsare/scanner på plats som varje väljare scanna sin
röstsedel/lar och rösten registreras online direkt och anonymt, borde fungera ..
Citera
2022-09-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Är det normalt eller potentialt valfusk att man inte ska 'slicka igen' brevet man lägger rösten i? I min vallokal stod det på skylt vid båset att vika igen kuvertet, de sa även mottagarna.
Alltså det finns ju risk oavsett, för dom att falla ut eller att de byter ut ens röster. Förstår inte riktigt meningen till det.

Den person som var före mig i kön fick inte lämna in sina kuvert innan han "slickat" igen dem. Korrekt tycker jag, annars kan ju rösten ändras eller falla ur kuvertet relativt enkelt.
Citera
2022-09-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De öppnar ju inte kuverten med rösterna i

Nä ok, så då står mitt namn med förtidsrösterna på det stora kuvertet som då kasseras, var bara nyfiken på hur det går till, dock så känns det ändå inte helt anonymt då vem som helst kan se hur jag röstat i förtid.

Edit: hittade info. om hur det går till:

https://www.boden.se/kommunen/organi...-att-angra-sig
Senast redigerad av Mysadname 2022-09-11 kl. 15:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Oavsett om det skulle bli med Bank Id eller inte ..
Så med pappersröstsedlar känns som uppgjort till fusk och osäkert, då flera led av klåfingriga
personer kan ställa till det, tror nog att en förändring kommer att ske till nästa val, är känslan.

Skulle kunna ske med digital läsare/scanner på plats som varje väljare scanna sin
röstsedel/lar och rösten registreras online direkt och anonymt, borde fungera ..

Pappersröster går iaf inte att "hacka" 😉
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är klart man slickar igen, annars kan den du lämnar till trots allt ändra din röst ganska enkelt.
Aldrig varit med om att man bara viker igen kuverten.

Och om man inte skall slicka igen dom är det väl rätt underligt att valkuverten överhuvudtaget har klister. Klart som fan man slickar igen dom så inte sedlarna byts ellr ramlar ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in