2022-08-17, 20:02
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har börjat att ta vaccin mot fästingar. Ett så kallat TBE vaccin. Tog första dosen förra månaden och ska ta nästa dos till helgen. Sedan följer upp med 4 sprutor till, den sista är om 5 år.

Jag har inte känt mig dålig på något sätt sedan den första sprutan. Men hur säker är TBE sprutan, kan man få men (skador) av den?

Någon här som har fått skador av TBE sprutan?

Annat?
Citera
2022-08-17, 20:05
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har börjat att ta vaccin mot fästingar. Ett så kallat TBE vaccin. Tog första dosen förra månaden och ska ta nästa dos till helgen. Sedan följer upp med 4 sprutor till, den sista är om 5 år.

Jag har inte känt mig dålig på något sätt sedan den första sprutan. Men hur säker är TBE sprutan, kan man få men (skador) av den?

Annat?

Ca 1/10 kan må lite dåligt en kort period efter vaccinet.
Du kan vara lugn och ägna framtiden till att tänka på något annat.
Citera
2022-08-17, 23:34
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Annat?

Följande biverkningar har rapporterats:

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):

Smärta vid injektionsstället

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

Huvudvärk

Illamående

Muskel- och ledvärk

Trötthet, sjukdomskänsla.

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):

Förstorade lymfkörtlar

Kräkningar

Feber

Blåmärke vid injektionsstället

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1000 användare):

Allergiska reaktioner

Sömnighet

Åksjuka

Diarré

Magsmärtor

Rodnad, förhårdnad i vävnaden, svullnad, klåda, stickningar och värmeökning vid injektionsstället

Följande ytterligare biverkningar har också rapporterats, som inträffat med sällsynt frekvens efter marknadsföring:

Bältros

Utlösning av autoimmuna sjukdomar, t.ex. multipel skleros

Allergiska reaktioner

Neurologiska störningar såsom encefalomyelit, inflammation i ryggmärgen (myelit, transversell myelit)

Ett tillstånd bestående av muskelsvaghet, onormal känsel, pirrningar i armar, ben och överkropp (Guillian-Barrés syndrom)

Hjärninflammation, krampanfall, inflammation av hjärnhinnor (hinnor som bekläder hjärnan.

Tecken på hjärninflammation, såsom smärta och stelhet i nacken

Neurologiska symtom såsom ansiktsförlamning, paralys, inflammation av nerver, onormal eller minskad känselförnimmelse såsom stickningar eller domningar, huggande eller dunkande smärta längs med en eller flera nerver, inflammation i synnerven

Yrselkänsla

Synstörning/nedsättning, ökad känslighet för ljus, ögonsmärta

Ringningar i örnonen

Snabb hjärtrytm

Andnöd

Hudreaktioner (utslag och/eller klåda), eksem, hudrodnad, ökad svettning, hudinflammation

Smärta i ryggen, ledsvullnad, nacksmärta, muskuloskeletal stelhet och stelhet i nacken, smärta i armar och ben

Frossbrytningar, influensaliknande sjukdom, svaghet, ödem, ostadig gång, ansamling av vätska under huden

Ledsmärta vid injektionsstället, uppkomst av en liten knut och inflammation vid injektionsstället

https://www.fass.se/LIF/product?user...6#side-effects
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in