2022-08-17, 22:43
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Kobolt -60 läste jag någonstans -

och man hade totalt koll på dammet och tog hand om det, det ingår i arbetet och är förväntat när man river en reaktor.

Jag blev mest förvånad över att man fortfarande höll på i Barsebäck.

Beräknas vara klart 2030.
Citera
2022-08-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelenaHolmes
Vänta bara några månader tills dessa människor får cancer.
Hur fan får du cancer (icke-deterministiska, stokastiska) effekter på några månader av att tillfälligtvis vistas i damm vars främsta sönderfallsprocess är beta- och gammastrålning? Där folk inte ens bär vanliga kläder eller de kläder de bär med sig hem?

Jag försöker hitta en analogi över hur dumt du resonerar, men det är fanemig svårt. Så dumt är det. "Pelle tappade hela påsen av badsalt i badkaret. Vänta 30 sekunder tills all fisk i Atlanten dör av saltförgiftning". Något sådant...
Citera
2022-08-17, 22:50
Medlem
Citat:
Detta visar problemet med kärnkraft, visst den är miljövänlig men det händer fan hela tiden att nåt sånt här livsfarligt händer.
Nej. Det visar att okunniga personer som du lätt luras av clickbait från Expressen. För varje sån här "incident" så sker tusentals helt vanliga industriincidenter du aldrig får höras talas om, som till skillnad från detta faktiskt är problem. Damm, spån, gaser, kemikalier. Exponering sker varje dag och i vissa fall är det skadligt direkt eller på sikt. Det är inte för inte som t.ex. företagshälsovård gör årliga lungprover på personer som arbetar med plaster, personer i allehanda kemisk industri, och årliga hälsokontroller i alla möjliga branscher, specifika för branschen.

Hur många gånger per dag bör det inte ske att man tillfälligt utrymmer en lokal pga att någon gas eller vätska läckt ut som är känt mutagen, känt carcinogen, neurotoxisk eller frätande?
Citera
2022-08-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Vad är det för klåpare som släpper ut livsfarliga moln? Det är inte bara att montera isär en reaktor tank.

Fanns inga varningstexter eller hur kan det ens inträffa? Jag trodde inte att amatörer kunde komma in på ett sånt bygge utan att det var speciellt utbildad personal sånt här ger kärnkraft dåligt rykte.

Är du efterbliven eller ironisk?
Citera
2022-08-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Beräknas vara klart 2030.
Jo jag såg det - och jag lärde att den var i drift intill 2005 - Jag trodde hela Barsebäck stängdes när Danmark hittade olja - Men det var bara den gratis "Köpenhamnreaktorn" som man stängde av så att olja skulle bli lönsamt för Köpenhamn.
Citera
2022-08-17, 23:41
Medlem
Jag såg ett stort radioaktivt svampmoln. Förväntade mig "ljus som tusen solar" och en rejäl chockvåg. Tydligen var det inte riktigt i den nivån....
Citera
2022-08-17, 23:44
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Vänta bara några månader tills dessa människor får cancer.
😂😂 hur långt ner i halsen kommer per Bolunds kuk i dig?
Citera
2022-08-18, 10:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Detta visar problemet med kärnkraft, visst den är miljövänlig men det händer fan hela tiden att nåt sånt här livsfarligt händer.

Vad fan surrar du om? Inget farligt hände ju!

Problemet är okunniga strålkärringar som tror att allt som har med radioaktivitet att göra är livsfarligt och kommer utplåna planeten.
Citera
2022-08-18, 10:54
Medlem
Kajahs avatar
Ett litet dammmoln tar sig ut och media passar på att skrämma folk så dom ska tror att kärnkraft är dödsfarlig. Det framgår allt tydligare när det är Sydsvenskan som skrev det 😂
Citera
2022-08-18, 11:04
Bannlyst
Skrev detta redan igår och inlägget bara spårlöst "försvann" ( se togs bor utan någon som helst kommunikation gällande detta)

Detta är en olycka helt ofarlig, men som låter livsfarligt.

Detta är iscensatt, av MP, Greta och vindkraftsrörelsen för att skrämma folk.
Citera
2022-08-18, 11:10
Medlem
Bassplays avatar
Citat:

"Det ska dock inte ha varit någon fara för vare sig för arbetarna eller för allmänheten."

Det tolkar du som livsfarligt kan gissa på att du röstar MP? Ledtråden var att du är totalt verklighetsfrånvänd.
Citera
2022-08-18, 15:05
Medlem
Citat:

OJ SÅ HEMSKT! Vi måste omgående lägga ned Barsebäck!! Just ja den är ju redan nedlagd...

Vad är det som är livsfarligt? Troligen var det minimal strålningsläckage som av någon anledning gick förbi skrubben. Du får i dig en betydligt högre dos om du äter en banan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in