• 1
  • 2
2022-08-17, 19:37
https://www.expressen.se/nyheter/rad...-pa-barseback/

Citat:
I början av augusti inträffade en incident på Barsebäcks kärnkraftverk, skriver Sydsvenskan.

Tidningen skriver att ett radioaktivt dammoln av misstag släpptes ut och sex medarbetare exponerades när en reaktortank plockades isär.

Det ska dock inte ha varit någon fara för vare sig för arbetarna eller för allmänheten.

Va? Vet vi mer om denna händelse? Någon?
Citera
2022-08-17, 20:02
Bannlyst
Detta visar problemet med kärnkraft, visst den är miljövänlig men det händer fan hela tiden att nåt sånt här livsfarligt händer.
Citera
2022-08-17, 20:05
Medlem
HBStoffels avatar
Allt beskrivs ju i artikeln.

Ett dammoln kom ut, kontamineringen nådde inte ens upp till gränsvärdet.

Cirkulera.
Citera
2022-08-17, 20:06
Medlem
Kobolt -60 läste jag någonstans -

och man hade totalt koll på dammet och tog hand om det, det ingår i arbetet och är förväntat när man river en reaktor.

Jag blev mest förvånad över att man fortfarande höll på i Barsebäck.
Senast redigerad av Whistlehead 2022-08-17 kl. 20:11.
Citera
2022-08-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelenaHolmes
Detta visar problemet med kärnkraft, visst den är miljövänlig men det händer fan hela tiden att nåt sånt här livsfarligt händer.

Livsfarligt?
Citera
2022-08-17, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Livsfarligt?
Vänta bara några månader tills dessa människor får cancer.
Citera
2022-08-17, 21:03
Medlem
Citat:

Du är ju inte klok nånstans. "Molnet" var helt ofarligt.
Citera
2022-08-17, 21:11
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

I stort sett ingen skadas av kärnkraft. Fler har dött av alla andra energislag.
Citera
2022-08-17, 21:12
Medlem
I kärnkraftsindustrin skall man rapportera och utreda varje liten incident. Vilket vi är glada för. Tyvärr har en journalist fått för sig att det skulle vara något farligt eller onormalt - något sensationellt.
Citera
2022-08-17, 21:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Ja nog värre att bo in en storstad och ta ett bad centralt än att exponeras av det där lilla molnet.

Eller ja jag hade hellre bott på landet och jobbat på ett kärnkraftverk i 10 år än att bo innanför tullarna i Stockholm i 10 år, tyvärr lever jag mitt liv under sistnämnda. Undrar hur mycket man förkortar sitt liv egentligen och lite elbilar gör knappt nån skillnad.
Citera
2022-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Nu hände ju inget. Vi hade inte ens vetat något om inte säkerheten varit så stor. Alla som jobbar med ett kärnkraftverk, i drift eller under nedmontering, har mätare på sig så att man direkt ser om de utsätts för strålning. Sov vidare, de vuxna tar hand om jobbet!
Citera
2022-08-17, 22:08
Medlem
Vad är det för klåpare som släpper ut livsfarliga moln? Det är inte bara att montera isär en reaktor tank.

Fanns inga varningstexter eller hur kan det ens inträffa? Jag trodde inte att amatörer kunde komma in på ett sånt bygge utan att det var speciellt utbildad personal sånt här ger kärnkraft dåligt rykte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in