• 1
  • 2
2022-08-17, 14:07
Medlem
Niklas941s avatar
Hej,

Jag ska flytta till Schweiz (Geneve) d jag ftt tillsvidarejobb dr p en Schweizisk firma. Detta p obegrnsad tid. Jag har en bostadsrtt kvar i Sverige som jag kommer hyra ut och min familj bor fortsatt kvar i Sverige. Det jag undrar nu r hur jag kommer beskattas p min ln? Jag planerar ej att beska Sverige mer n 10-20 dagar per r.

Ngon annan som flyttat utomlands med samma premisser fr grna dela med sig av erfarenhet. Hr olika frn olika personer och Skatteverket r inte jttetydligt. Har ven provat att ringa skatteupplysningen varp jag hr hur de frsker googla till sig ngot halvflummigt svar.
Citera
2022-08-17, 14:27
Medlem
BekraftadNegers avatar
Du kommer bo i Schweiz och skatta dr.

Om du dremot tar mer n 50k/r i hyra fr din bostadsrtt kommer du beskattas i Sverige, fr inkomst av kapital.
Citera
2022-08-17, 14:36
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Du kommer bo i Schweiz och skatta dr.

Om du dremot tar mer n 50k/r i hyra fr din bostadsrtt kommer du beskattas i Sverige, fr inkomst av kapital.
Tack, det som stkar till det i mina sinnen r att jag lst till mig att jag kanske fortsatt r obegrnsat skatteskyldig i Sverige och drmed kanske behver betala fortsatt skatt p ln i Sverige?
Citera
2022-08-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Tack, det som stkar till det i mina sinnen r att jag lst till mig att jag kanske fortsatt r obegrnsat skatteskyldig i Sverige och drmed kanske behver betala fortsatt skatt p ln i Sverige?
Om du mailar skatteverket denna frga, vad fr du fr svar?
Din familj r kvar i Sverige, hade kanske varit annorlunda om de fljt med.
Senast redigerad av Flashback100 2022-08-17 kl. 14:49.
Citera
2022-08-17, 15:42
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Skattverket har inget stt att kolla din inkomst utomlands s ven du var skyldig att skatt skulle jag personligen bara skit i det.
Citera
2022-08-17, 15:52
Medlem
Eftersom du kommer ha kvar din bostadsrtt (tidigare permanentbostad) och familj i Sverige s kommer du anses vara "Obegrnsat skattskyldig" i Sverige d du har s.k. "vesntlig anknytning".

Det r inte s illa som det lter, beroende p skatteavtal landet har med Sverige s kommer du f betala skatt i Sverige p eventuella kapitalinkomster i Sverige (utdelningar frn vrdepapper, rnta, men ven gra rnteavdrag (!)), dremot s kommer kapitalinkomster frn andra lnder (T.ex om du har amerikanska aktier) s kommer dessa beskattas i landet dr du r skatteresident (Schweiz i detta fall).

Ring skatteverket och be att f prata med utlandsskatteupplysningen, inte den vanliga upplysningen, de r hjlpsamma, men generellt s kommer det bli du fr deklarera dina inkomster utomlands p din (svenska) skattedeklaration men du behver (beroende p skatteavtal) inte betala skatt p arbete (ln) som d skall beskattas i landet dr du bor.

Skatteupplysningen pminde ven att avanmla hos Frskringskassan d man skall anvnda socialfrskringen i det landet dr man r bosatt. (Oklart hur det fungerar mot Schweiz).

Angende beskattning av uthyrning av bostadsrtt s gller ju samma regler som fr alla andra i Sverige, dvs, den vinst man gr ver 40k skall beskattas som inkomst av kapital. Dock kan %-satsen kanske skilja sig.

Skatteverket om uthyrning https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Sledes:
  • Ln: Beskattas Utomlands - 0% till Sverige (men skall deklareras p inkomstdeklarationen)
  • Kapitalinkomst i Sverige: I Sverige (20%?)
  • Kapitalinkomst utomlands: I Utlandet
Senast redigerad av ernax 2022-08-17 kl. 16:03.
Citera
2022-08-17, 15:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Jag ska flytta till Schweiz (Geneve) d jag ftt tillsvidarejobb dr p en Schweizisk firma. Detta p obegrnsad tid. Jag har en bostadsrtt kvar i Sverige som jag kommer hyra ut och min familj bor fortsatt kvar i Sverige. Det jag undrar nu r hur jag kommer beskattas p min ln? Jag planerar ej att beska Sverige mer n 10-20 dagar per r.

Ngon annan som flyttat utomlands med samma premisser fr grna dela med sig av erfarenhet. Hr olika frn olika personer och Skatteverket r inte jttetydligt. Har ven provat att ringa skatteupplysningen varp jag hr hur de frsker googla till sig ngot halvflummigt svar.

r du gift?
Citera
2022-08-17, 19:25
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
r du gift?
Nej
Citera
2022-08-17, 19:25
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Eftersom du kommer ha kvar din bostadsrtt (tidigare permanentbostad) och familj i Sverige s kommer du anses vara "Obegrnsat skattskyldig" i Sverige d du har s.k. "vesntlig anknytning".

Det r inte s illa som det lter, beroende p skatteavtal landet har med Sverige s kommer du f betala skatt i Sverige p eventuella kapitalinkomster i Sverige (utdelningar frn vrdepapper, rnta, men ven gra rnteavdrag (!)), dremot s kommer kapitalinkomster frn andra lnder (T.ex om du har amerikanska aktier) s kommer dessa beskattas i landet dr du r skatteresident (Schweiz i detta fall).

Ring skatteverket och be att f prata med utlandsskatteupplysningen, inte den vanliga upplysningen, de r hjlpsamma, men generellt s kommer det bli du fr deklarera dina inkomster utomlands p din (svenska) skattedeklaration men du behver (beroende p skatteavtal) inte betala skatt p arbete (ln) som d skall beskattas i landet dr du bor.

Skatteupplysningen pminde ven att avanmla hos Frskringskassan d man skall anvnda socialfrskringen i det landet dr man r bosatt. (Oklart hur det fungerar mot Schweiz).

Angende beskattning av uthyrning av bostadsrtt s gller ju samma regler som fr alla andra i Sverige, dvs, den vinst man gr ver 40k skall beskattas som inkomst av kapital. Dock kan %-satsen kanske skilja sig.

Skatteverket om uthyrning https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Sledes:
  • Ln: Beskattas Utomlands - 0% till Sverige (men skall deklareras p inkomstdeklarationen)
  • Kapitalinkomst i Sverige: I Sverige (20%?)
  • Kapitalinkomst utomlands: I Utlandet

Tack! r detta d Sverige har skatteavtal med Schweiz?
Citera
2022-08-17, 20:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
r du gift?

Citat:
Nej

Nr du skriver att din familj blir kvar i Sverige, vilka bestr den familjen av?

Har du barn?

Har de eventuella barnen ngonsin varit folkbokfrda tillsammans med dig?

Har barnens mamma ngonsin varit folkbokfrd tillsammans med dig?

Har du delad vrdnad?
Senast redigerad av trottwell 2022-08-17 kl. 20:14.
Citera
2022-08-17, 20:21
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Nr du skriver att din familj blir kvar i Sverige, vilka bestr den familjen av?

Har du barn?

Har de eventuella barnen ngonsin varit folkbokfrda tillsammans med dig?

Har barnens mamma ngonsin varit folkbokfrd tillsammans med dig?

Har du delad vrdnad?
Frldrar och farfrldrar r kvar.
Inga ungar
Citera
2022-08-17, 20:45
Medlem
Citat:
Tack! r detta d Sverige har skatteavtal med Schweiz?

Jag bor utanfr EU men inte i Schweiz s jag vet inte exakt hur det funkar Sverige/Schweiz, men generellt br dubbelbeskattningen fungera p samma stt med "de flesta" lnder.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-1182

Om du har Frldrar kvar i Sverige (ingen Partner/barn) s br du kunna bli "Begrnsat skattskyldig" p ca 5 r om du gr dig av med din permanentbostad. Jag tror inte frldrar rknas som "vesntlig anknytning", dremot gr f.d. permanentbostad det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in