Citat:
Ursprungligen postat av
DenVackra
Min pojkvän har en tjejkompis och jag stör mig så mycket på detta. Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska hantera det. Jag gillar ju min pojkvän och vill inte lämna honom..
Han och tjejkompisen har kontakt på snapchat, kan prata i timmar i telefonen och umgås ensamma, hemma hos någon av dom och se på film tillsammans.
Jag har pratat med honom om detta och han säger att hon bara är en vän och att jag måste lära mig att hantera det. Men HUR? Jag fattar inte varför han måste prata med henne i timmar i telefonen och jag fattar inte varför dom ska ligga i soffan och titta på film tillsammans.
Är det jag som är svartsjuk och måste lära mig acceptera att han har den här vänskapen?
Jag antar att de var kompisar redan innan du och din pojkvän träffade varandra och blev tillsammans.
Alltså, vi har alla våra vänner som vi kanske umgåtts med i 10+ år och så kommer en ny partner och blir svartsjuk.
Förstår det är jobbigt och bästa lösningen på sådant är att man umgås tillsammans. Så att säga, din pojkvän och hans tjejkompis borde umgås tillsammans med dig. Inte alltid kanske, men tillräckligt ofta så att du får en chans att se med egna ögon hur deras relation är.
Om hon bara är en tjejkompis ska inte din pojkvän ha några problem med att du frågar om du får veta vad de snackar om. Du behöver inte se chatten med egna ögon, men att han berättar för dig utan tvekan. Alltså har han en tjejkompis och de snackar om att se en film, då blir ju svaret att de pratar om en film.
Är det så att det finns fog för din svartsjuka så kommer han givetvis att sjabbla bort sig och tvärtom göra det svårare för dig att avslöja sanningen.
Normalt sett ska det inte vara något problem heller att visa vad man säger till sin kompis, men där finns ju såklart aspekten att de kanske sagt något mindre snällt om dig sinsemellan och då skäms för det.
Men hursomhelst, om de är kompisar sedan flera år och var det innan du träffade din pojkvän så har de förmodligen en ganska väl utvecklad kompisrelation med sin speciella jargon och att de är öppna mot varandra, kanske tycker om varandra som kompisar och så vidare. Ingen är ju nära kompis med någon som man egentligen inte tycker om.
Jag har själv tjejkompisar och skulle aldrig någonsin vilja hoppa i säng med dem. Egentligen är det rätt oväsentligt att de är tjejer, när man nått såpass långt att man har en stark vänskapsrelation. Men givetvis blir man medveten om att ens partner kanske kan missförstå någonting, speciellt i början.