2022-08-17, 13:06
Medlem
Hej Flashback

Jag sitter och frsker bli klok p kommandotolken, och gra en grej jag har fr mig att jag har lyckats med ngon gng i ungdomen men glmt bort.

Och det jag djrvt frsker gra r att binda ett kommando i CMD, och lra min dator att flyta pilen p en specifik punkt och gra ett vnsterklick nr jag trycker p tangentbordets "+".

Finns det ngon hr som skulle vilja bertta fr mig hur jag ska g till vga?
Citera
2022-08-17, 13:16
Medlem
BackToHegels avatar
Under Linux kan man anvnda xdotool.
Citera
2022-08-17, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Under Linux kan man anvnda xdotool.

Eller: "bind"

Citat:
Ursprungligen postat av IfMetroDontTrustU
Hej Flashback

Jag sitter och frsker bli klok p kommandotolken, och gra en grej jag har fr mig att jag har lyckats med ngon gng i ungdomen men glmt bort.

Och det jag djrvt frsker gra r att binda ett kommando i CMD, och lra min dator att flyta pilen p en specifik punkt och gra ett vnsterklick nr jag trycker p tangentbordets "+".

Finns det ngon hr som skulle vilja bertta fr mig hur jag ska g till vga?

Testa fljande :

Kod:
doskey np=notepad.exe $*

Nu kommer

Kod:
np 

ppna notepad.exe

Anvnd

Kod:
doskey /?

Fr mer detaljerat info samt: https://docs.microsoft.com/en-us/win...ommands/doskey
Senast redigerad av wuseman 2022-08-17 kl. 13:43.
Citera
2022-08-17, 13:46
Medlem
Oj ja glmde sga att jag anvnder windows. Mrker att ni skrattar lite inombords, men att jag har lyckats gra detta i min ungdom betyder inte att jag kan eller vet ngot om kodning. Hittade ngon faq p internet och lyckades med hjlp av ett mirakel.

Men jag ska frska gra som nu sger, och se om jag kan klara av detta
Citera
2022-08-17, 13:49
Bannlyst
Citat:
Oj ja glmde sga att jag anvnder windows. Mrker att ni skrattar lite inombords, men att jag har lyckats gra detta i min ungdom betyder inte att jag kan eller vet ngot om kodning. Hittade ngon faq p internet och lyckades med hjlp av ett mirakel.

Men jag ska frska gra som nu sger, och se om jag kan klara av detta

Kommandotolken finns bara i Windows, cmd ocks.

Nej d, skrattar inte t dig. Den som gr det r nog 14 och luktar kiss
Senast redigerad av wuseman 2022-08-17 kl. 13:54.
Citera
2022-08-17, 14:04
Medlem
Okej tack, men jag anvnder detta "doskey" kommer datorn att frst att jag vill anvnda "vnsterklick" nr jag trycker p "+"?

Men visst gr det att ocks programmera att datorn ska frst exakt p vilken "pixel" som musen ska vnterklicka p ocks?

Som exempel: jag binder tangenten "+" att klicka p samma pixel som windos symbolen sitter p nere i vnstra hrnet. Och nr jag trycker p plustecknet s frstr datorn p ett gonblick vad den ska gra?
Citera
2022-08-17, 14:21
Bannlyst
Citat:
Okej tack, men jag anvnder detta "doskey" kommer datorn att frst att jag vill anvnda "vnsterklick" nr jag trycker p "+"?

Men visst gr det att ocks programmera att datorn ska frst exakt p vilken "pixel" som musen ska vnterklicka p ocks?

Som exempel: jag binder tangenten "+" att klicka p samma pixel som windos symbolen sitter p nere i vnstra hrnet. Och nr jag trycker p plustecknet s frstr datorn p ett gonblick vad den ska gra?

Kod:
C:\Users\w>doskey np=notepad.exe

C:\Users\w>doskey /MACROS:ALL
[cmd.exe]
    np=notepad.exe

Vill du ha en hemlig kombination typ menar du? Menar du exakt pixel p skrmen, varfr inte anvnda HJD / BREDD p skrmen istllet?

Anvnder du dig av cmd.exe eller skrev du bara CMD? Har du provat Windows Terminal? Det r mycket lttare att konfigurera dr.

Men det r klart det r mjligt, men behver veta mer i detalj s jag kan visa exakta exempel fr just nu r detaljerna vldigt oklara annars r det du som skrattar t mig, vem vet!
Senast redigerad av wuseman 2022-08-17 kl. 14:29.
Citera
2022-08-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Kod:
C:\Users\w>doskey np=notepad.exe

C:\Users\w>doskey /MACROS:ALL
[cmd.exe]
    np=notepad.exe

Vill du ha en hemlig kombination typ menar du? Menar du exakt pixel p skrmen, varfr inte anvnda HJD / BREDD p skrmen istllet?

Anvnder du dig av cmd.exe eller skrev du bara CMD? Har du provat Windows Terminal? Det r mycket lttare att konfigurera dr.

Men det r klart det r mjligt, men behver veta mer i detalj s jag kan visa exakta exempel fr just nu r detaljerna vldigt oklara annars r det du som skrattar t mig, vem vet!

Ja det kanske r hemligt eller ngot, ja precis, hjd och bredd r vl kanske s datorn siktar in sig s den vet exakt vart den ska klicka nr jag trycker p knappen man gjort bind p.

Jag jobbar i ett system som r vldigt musbaserat, och det gr att min musarm lider s otroligt mycket med reumatismen jag har osv... men jag tror att det enkelt skulle g att lsa med ngra snabba "binds" p tangentbordet s datorn kan hjlpa mig att klicka p vissa stllen jag normalt behver klicka p ibland flera tusen gnger om dagen via tangentbordet. Fr om jag bara behver jobba via tangentbordet kommer mina armar inte lida av det.

Och varfr jag anvnder cmd eller cmd.exe... det r fr att det r det enda jag knner till. Ni vet har man bara en hammare s kommer man till slut frska hammra in en skruv ngonstans, och det kanske r precis vad jag hller p att frska gra?
Senast redigerad av IfMetroDontTrustU 2022-08-17 kl. 15:13.
Citera
2022-08-17, 15:42
Medlem
BackToHegels avatar
xdotool finns inte fr Windows, men nr jag kollar efter alternativ nmns AutoHotkey som ska vara gratis och ppet.

Skulle ta en titt p det, om det inte passar s nmns ocks AutoIt, Pulovers Macro Creator, FastKeys och Beeftext.
Citera
2022-08-17, 15:49
Medlem
Jsses det var mnga program att g igenom, men jag ska prova mig fram.

Tack fr hjlpen allesammans

Jag tror jag kommer lyckas f klm p detta genom autokey, detta kommer bli helt insane
Senast redigerad av IfMetroDontTrustU 2022-08-17 kl. 16:06.
Citera
2022-08-17, 16:23
Medlem
En till frga, tror ni det finns mjlighet att separera de bda enterknapparna p mitt tangentbord i detta script, allts att datorn mrker skillnad om jag trycker p den hgra enterknappen (som ligger vid num lock siffrona" och den andra femkantiga enterknappen som de flesta trycker p nr de vill gra enterkomando
Citera
2022-08-17, 17:18
Moderator
vhes avatar
Programvara: vriga operativsystem --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem