Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-17, 08:12
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
De ser gamla ut. Händelserna utspelar sig inte i dagstid. Spökraketerna observerades i slutet av fyrtiotalet.

Sedan tycker jag det är väldigt konstigt att inte datera brev. Och varför sätter man hemligstämpel med dubbla ramar på personliga brev?
Ifall du läser så ser du vilka år som nämns, 1983 bland annat. Så jäkla gamla är dom inte.
Citera
2022-08-17, 08:17
  #38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abidas762
Ifall du läser så ser du vilka år som nämns, 1983 bland annat. Så jäkla gamla är dom inte.
Ah, okej. Har du någon tanke på när de kan vara skrivna?

Reagerar på att dokumenten är hålslagna. Varför gör man det om de ska förvaras i en mapp? Man kan se att hålen är "använda".
Citera
2022-08-17, 08:22
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ah, okej. Har du någon tanke på när de kan vara skrivna?

Reagerar på att dokumenten är hålslagna. Varför gör man det om de ska förvaras i en mapp? Man kan se att hålen är "använda".
De står i brevet att dokumenten förvaras i en perm, men enligt bilderna ligger de nu i mappar, kanske har allt tagits ur orginalpermen för att få platts i facket i lådan?
Citera
2022-08-17, 08:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergasalsmummel
Jag la det på lådan i går kväll, hela adressen va:

Rymdstyrelsen
Box 4006
171 04 Solna


Ha! De är ju en myndighet. Borde man inte kunna begära ut dokumenten då enligt offentlighetsprincipen?
Skickade du de i går borde de ju komma fram i slutet av den här veckan/början på nästa.

Någon som har koll på hur man begär ut dokument?
Citera
2022-08-17, 08:31
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ah, okej. Har du någon tanke på när de kan vara skrivna?

Reagerar på att dokumenten är hålslagna. Varför gör man det om de ska förvaras i en mapp? Man kan se att hålen är "använda".
Omega symbolen får mig att tro att dom är skrivna på en dator och printade, 90-talet skulle jag säga.

Min teori är att gubben som tidigare ägde byrån har jobbat inom det militära och tagit med sig papperna hem ifrån sitt arbetskontor.

Stämplarna ser också legit ut, är det inte olagligt att förfalska dokument och leka med hemligstämplar?

Men jag kan ha fel om allihop eftersom jag inte är en expert.
Citera
2022-08-17, 08:31
  #42
Medlem
pantherTypeGs avatar
Det enda jag reagerade med språket var missbrukande av ordet "så". Trycks in på ställen där det inte behövs. Osäker på om det användes lika ofta förr som idag...

Hade kanske väntat mig lite mer välskrivet.

Men intressant är det minst sagt.
Citera
2022-08-17, 08:32
  #43
Moderator
HelgeBuks avatar
Kul och ambitiöst. Men bluff så det stänker om det...
Citera
2022-08-17, 08:35
  #44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abidas762
Omega symbolen får mig att tro att dom är skrivna på en dator och printade, 90-talet skulle jag säga.

Min teori är att gubben som tidigare ägde byrån har jobbat inom det militära och tagit med sig papperna hem ifrån sitt arbetskontor.

Stämplarna ser också legit ut, är det inte olagligt att förfalska dokument och leka med hemligstämplar?

Men jag kan ha fel om allihop eftersom jag inte är en expert.
Skulle man inte justerat fel i texten om det var skrivna på en dator?

Och vem är expert? :-) Men lite kul att försöka hitta hål i storyn och i breven.
Citera
2022-08-17, 08:36
  #45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kul och ambitiöst. Men bluff så det stänker om det...
Vad får dig att se en bluff så säkert?
Citera
2022-08-17, 08:37
  #46
Medlem
Zunars avatar
Intressant text, vill läsa mer men om den nu är äkta så lär vi väl ha sett det sista av detta. Om du inte lägger på ett stort jävla kol nu TS och lägger upp resten!

Jag reagerade lite på ordbruket på vissa ställen, t.ex. ”de” där det istället ska stå ”det”, ”va” istället för ”var”. Även användandet av siffror i texten, ”3 farkoster” där det brukar skrivas ”tre farkoster”.

Det är bara något som slår mig att jobbar man med saker i den här genren så vill jag föreställa mig att man kan skriva på korrekt svenska.
__________________
Senast redigerad av Zunar 2022-08-17 kl. 08:54.
Citera
2022-08-17, 08:38
  #47
Medlem
Man-At-Armss avatar
Den där kollegan James som var ihjälfrusen men som hade en exakt kopia som jobbade påminner mig om den isländska serien Katla. En serie som i sin tur bygger på folktro.
Citera
2022-08-17, 08:39
  #48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergasalsmummel
Jag la det på lådan i går kväll, hela adressen va:

Rymdstyrelsen
Box 4006
171 04 Solna

Lite sent nu, men borde du inte skickat det till Rymdbolaget istället?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback