Citat:

Ursprungligen postat av 
Whitfields

Eftersom jag i tjänsten befunnit mig i Afrika så har jag märkt att afrikaner ser bra. Tex när jag varit ute och kört bil under nattens mörka timmar ser jag aldrig en svart som går efter vägen och någon gatubelysning finns inte. Detta innebär en risk inte bara för den svarte utan för mig som löper risken att bli lynchad om jag skulle köra på någon. Man utrustar bilen med så bra strålkastare som möjligt. 
Har jag en svart chaufför så kan de med lätthet identifiera en annan neger i mörkret. Det är en stor skillnad mellan oss, och jag ser bra enligt synundersökningar. Jag är av nordisk ras och våra blåa ögon har utvecklats för att vi skall se bra under jakt under våra förhållanden, men i takt med utvecklingen har vår syn förändrats till det sämre. Afrika som ligger kanske 2000 år efter oss i evolutionen samt ej är drabbade av inavel såsom araber och kurder etc. har helt enkelt bättre syn pga det du nämner. Det är i alla fall en ganska vettig teori.

Intressant hypotes. 
Är det inte så att desto ljusare ögon, desto bättre mörkeregenskaper, tvärtom mot vad du skrev? 
Kommer nämligen från en kontinent där de flesta är brunare till hyn, har svart eller brunt hår o bruna ögon men har själv blå ögon, så har också lagt märke till samma fenomen vad gäller att de mörka inte alls bär glasögon i samma utsträckning jämfört med de ljusare som har blåa, melerade eller gröna ögon.