2022-08-16, 08:09
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag skaffade glasögon för runt 5-6 år sen eftersom jag börjat se dåligt. Ska förnya glasögonen snart o tittar därför lite på folk som har glasögon, lite på vilken typ som "är inne" nu, för att välja en passande modell.

En grej jag tänkt på, är att blattar o negrer väldigt sällan har glasögon. Så varför har de inte det?

Några teorier...
-Det ligger i deras gener att de inte har synfel.
-De skiter i om de ser suddigt eller inte.
-De vill vara tuffa o tycker glasögon är töntigt.
-De har inte råd till glasögon.

Vad tror ni det beror på?
Du har inte behövt glasögon för att läsa tidigare?

Jag det är konstigare än du tror då araber sysslar med inavel. Judar har ju nästan alltid glasögon pga av just inavel (extremt hög förekomst av neurologiska sjukdommar hos judar pga inavel). Men araberna skulle alltså ha tiptop syn?
Citera
2022-08-16, 08:10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag skaffade glasögon för runt 5-6 år sen eftersom jag börjat se dåligt. Ska förnya glasögonen snart o tittar därför lite på folk som har glasögon, lite på vilken typ som "är inne" nu, för att välja en passande modell.

En grej jag tänkt på, är att blattar o negrer väldigt sällan har glasögon. Så varför har de inte det?

Några teorier...
-Det ligger i deras gener att de inte har synfel.
-De skiter i om de ser suddigt eller inte.
-De vill vara tuffa o tycker glasögon är töntigt.
-De har inte råd till glasögon.

Vad tror ni det beror på?

Jag tror det är av samma anledning som sjuåriga blattepojkar börjar sänka rösten för att låta så manliga som möjligt, medan etniskt svenska pojkar fortsätter kvittra på i de högre registren.
Manlighet är viktigt i MENA-världen, och en intellektuell look förknippas med femininitet. De blattar jag känner varnar i princip sina pojkar för att lägga för mycket tid på skolarbetet, eller för att läsa en massa böcker.
Citera
2022-08-16, 08:16
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Här är en sammanställning av historiens 10 värsta seriemördare. En av dem verkar ha glasögon. Vet dock inte om en av tio verkligen passar in som definition på ”väldigt ofta”…

https://www.expressen.se/nyheter/his...-seriemordare/
De värsta råkade inte ha glasögon men tittar du generellt så ser du en koppling.
Citera
2022-08-16, 08:18
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stollppe
Högre intelligens hade också hjälpt negrerna på savannen, negern har dock förmågan till att föröka sig ett tiotal gånger innan han ser sin 25årsdag.
Men att springa innan lejonet kommer var för bättre för evolutionen. Intelligens är något man har mer nytta av i nutid om man tittar på människans historia. Ifrån början var det mer viktigt att springa ifrån faror än att att klura på matematiska problem. Synen var ur evolutionspunkt viktigare än hjärnan. Man har hittat benfynd där hos andra typer av sapiens där man kan mäta hjässan. "Vi" hade betydligt mindre hjärnor då än nu.
Citera
2022-08-16, 08:21
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Här är en sammanställning av historiens 10 värsta seriemördare. En av dem verkar ha glasögon. Vet dock inte om en av tio verkligen passar in som definition på ”väldigt ofta”…

https://www.expressen.se/nyheter/his...-seriemordare/

Dummaste inlägget någonsin.

Serioemördare har alltid autism (det repetativa momentet för helvete).
75 -80% av alla med autism har synfel då synnerven är kroppens känsligaste organ.
Ted Bundy, Ed Gein, John Wayne Gacy m.fl m.fl hade alla de berämda coca-cola bottnarna.

Använda sig av människor i utvecklingsländer och failed states för att bevisa att seriemördare inte behöver glasögon. Ja, det mäste nog vara det dummaste inlägget på mycket länge.

Nej. Jag skrev inte att alla med autism är seriemördare. Jag skrev att alla seriemördare finns inom autism-spektrat. Och nej, det är inte samma sak.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-08-16 kl. 08:24.
Citera
2022-08-16, 08:24
Medlem
MyJustices avatar
Kanske de har linser .
Jag har linser .
Funkar bra för det mesta
Citera
2022-08-16, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin

75 -80% av alla med autism har synfel då synnerven är kroppens känsligaste organ.
Ted Bundy, Ed Gein, John Wayne Gacy m.fl m.fl hade alla de berämda coca-cola bottnarna.

Använda sig av människor i utvecklingsländer och failed states för att bevisa att seriemördare inte behöver glasögon. Ja, det mäste nog vara det dummaste inlägget på mycket länge.

Nej. Jag skrev inte att alla med autism är seriemördare. Jag skrev att alla seriemördare finns inom autism-spektrat. Och nej, det är inte samma sak.

Jag har autism och jag är ingen seriemördare, så där motbevisade jag dig.

Citera
2022-08-16, 08:28
Medlem
6stringlevins avatar
Kanske är glasögon en lyx de inte vant sig vid. Även om de nu bor i sverige så är de mentalt kvar i sina utvecklingsländer De köper kanske hellre en svart BMW för pengarna (ett bevis på att de är kvar mentalt).

De argumentet kan jag slå hål på själv Glasögon ingår väl i soc ovanpå försörjnings-stöd. Så snarare borde alla blattar ha glasögon bara för att det är gratis.
Citera
2022-08-16, 08:29
Medlem
Har skådat flera blattar med glajjor!

Kan va så att där du bor är dom så fattiga så dom inte har råd? Dom går istället runt halvblinda
Citera
2022-08-16, 08:53
Medlem
Jag tror att det är först när de ser riktigt dåligt som de överhuvudtaget tänker på att skaffa linser/glasögon.

Menar att speciellt svarta människor från afrika läser ju inte böcker eller så. Man ser att när de läser i mobilen så håller de mobilen nära ansiktet.

Men ärligt, jag ser sällan en svart läsa i mobilen. Alltid när de lyfter mobilen så är det för att prata i den.

Så jag tror det är kulturellt och de behöver inte glasögon för att se liten text. Det går alldeles utmärkt att leva utan glasögonen om man bara ska se allt annat som är större.
Citera
2022-08-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin

Bidra en källa som bevisar att "alla seriemördare finns inom autism-spektrat" tack.

Ont:

De enda blattar som bär glasögon är antingen äldre eller så är det 25-30-åriga blattar som ska bli typ Mäklare eller något liknande yrke.
I övrigt har jag typ aldrig sett en manlig blatte med glasögon.

Kan också ha att göra med föräldrarna. De är oftast mindre alerta och kunniga om hur man ska upptäcka "fel" med sina barn. Ögonproblem är ingenting som syns utåt och det kan ta flera år innan man märker att ens barn är synskadat.
Lägg till lite snålhet, dumhet och allmänt usel uppfostran.

En normal förälder tar barnet till VC, gör en synundersökning och får recept förstås. Men nu snackar vi inte om normala svenska föräldrar
Citera
2022-08-16, 09:29
Medlem
Sommarvikingens avatar
Dom får inte A-vitamin brist som svenskar. Det är därför det är mer vanligt att svenska barn har glasögon idag, dom har A-vitamin brist för att deras föräldrar matar dom med näringsfattig sörja. Barn får för lite animalier som innehåller A-vitamin, tex ägg, och lever. Det är ofta färdig barnmat, klämmisar, bröd och gröt som ges till barn så dom får nedsatt syn. Ipads och mobiltelefoner bidrar också till nedsatt syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in