• 2
  • 3
2022-08-15, 12:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Inflation mäts inte på en enskild produkt, tex skåpbil, det är lite bredare än så.

Självklart kan du hitta enskilda produkter som blir billigare, trots inflation, men det allmänna prisläget kommer stiga.

Gissar lite nu, men att just nyare begagnade bilar ökar i värde har nog med att det är väldigt lång leveranstid just nu pga komponentbrist mm. Att då kunna köpa en nästan ny bil med leverans direkt blir då värt mycket mer än att köpa en helt ny bil för samma pengar, men leverans om 9-12 månader.

Det fetade: Den generella inflationen är intressant makroekonomiskt. För den enskilde är det inte den generella inflationen som är viktig, utan den den inflation som drabbar en personligen.

Brukar kolla på mina olika konton varje månad, har olika konton för olika utgifter. Om jag jämför med mina utgifter i "dag" mot för tre år sedan, så ligger totalen 25-30% högre idag, med oförändrat konsumtionsmönster. Med andra ord är min "personliga inflation" på 30% under en två-treårsperiod.
-Betydligt högre än siffrorna från SCB/riksbanken etc. Deras siffror är "hitte-på", skulle jag nog säga.

Edit: Till TS så betyder inflation att dina pengar inte går att köpa så mycket för längre.
När jag var ung på början av 1970-talet, så kostade en "normal" glass mellan 50 öre och 2 kronor i glasskiosk. Lyxigaste glassen kostade 2 kronor. Idag får man punga ut 15-30 kronor för "samma" glass. Det är inflation det!
-Penningvärdesförsämring.
Senast redigerad av kraftfoder 2022-08-15 kl. 12:31.
Citera
2022-08-15, 12:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Det stämmer. Du kommer alltid ha pengarna du har.

Inte om de återinför förmögenhetsskatten.

När det var sådan så hade jag de mesta pengarna i kontanter, tog väl ett par år att sätta in dem igen när den togs bort. (Så jag slapp betala typ 100k i förmögenhetsskatt varje år)
Citera
2022-08-15, 12:57
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Fast det där gäller ju bara landet jag lever i. Som jag skrev, Om pengarna är på min svenska bank men jag flyttar till Asien så kommer jag inte påverkas av inflationen. Om just det landet i Asien har samma inflation nu och 2 år framåt.

Så det är väl bara i just det landet som pengarna går ner i värde?

Ja, men alla länder har inflation. Thailand har också inflation som ligger på 2,2% likt Sveriges. Alltså kan du inte undvika inflation genom att flytta till ett annat land.

Din köpkraft med svenska kronor minskar med 2,2% varje år i Thailand pga av inflation. Om den svenska kronan minskar i värde i förhållande till thai baht (vilket den har gjort det senaste året) så minskar din köpkraft ytterligare.
Senast redigerad av Leapchild 2022-08-15 kl. 13:00.
Citera
2022-08-15, 13:53
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Precis. Men om tex man kollar bilar så har skåpbilar gått åt som smör. Och ökat med 50-60000 kronor.

En bil som såldes i April för 140000 kostar nästan 200000 nu. Utan att dom gjort ett skit med bilen. För att det är så stor efterfrågan på dom. Om efterfrågan bli mindre på just skåpbilarna så kommer ju priserna falla även där. Och då får jag mer för mina 2 miljoner än om jag köper nu. Eller tänker jag fel?

Däremot om jag köper varor som ökar i pris så är mina 2 miljoner mindre värda?
Har du lång horisont på sparade så kostar service, underhåll försäkring så uppgång motiveras med utgifter.
När det gäller bostäder pratade man redan för 15 år sedan om att det var dags att riva 70tals kåkar. Men pga flyktingar står de kvar med sina brister i energi optimering. Så de står på knivseggen på att vara värdelösa!
Kanske kan du köpa lgh om 20 år med rivningskontrakt för billig peng när energi pris är högre. Vi är väl redan där i glesbygden
Citera
2022-08-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Ja, men alla länder har inflation. Thailand har också inflation som ligger på 2,2% likt Sveriges. Alltså kan du inte undvika inflation genom att flytta till ett annat land.
Vem försöker fly inflation?

https://tradingeconomics.com/thailand/inflation-cpi
Thailand Inflation Rate
Inflation Rate 7.61 percent Jul 2022
Inflation Rate Mom -0.16 percent Jul 2022
Core Inflation Rate 2.99 percent Jul 2022
Producer Prices 114.70 points Jul 2022
Food Inflation 8.02 percent Jul 2022
CPI Transportation 114.73 points Jul 2022
Producer Prices Change 12.23 percent Jul 2022
https://www.thailand-business-news.c...st-in-14-years
”Thailand’s inflation rate highest in 14 years”

Varför luras du?
Citera
2022-08-15, 15:39
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Vart ska man annars ha pengarna ? Förutom börsen?

Har tänkt köpa på mig guld. Men behöver alla pengarna till nästa sommar. Så vet inte om det är lönt

Om du behöver alla dina pengar inom ett år så ska du inte inverstera dom.
Citera
2022-08-16, 08:48
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
https://tradingeconomics.com/thailand/inflation-cpi
Thailand Inflation Rate
Inflation Rate 7.61 percent Jul 2022

Det där är inflationen under en månad vilket inte är särskilt relevant. Inflationen brukar gå långsammare under högkonjunktur och snabbare i lågkonjunktur vilket också är fallet för Thailand. De senaste 20 åren har Thailand haft en inflation på genomsnittligen 2,2%. Det är den siffran som är viktig. Att den är 7% i Juli är irrelevant. Den kommer inte att stanna på 7% förevigt. De senaste 7 åren har Thailand endast haft 0,3% inflation om året. Alltså finns det gott om utrymme för inflation utan att Thailands inflation överstiger genomsnittet på runt 2,2%.

Inflationen ett enskilt år är ointressant. Ännu mindre intressant är inflationen under en enda månad. Inflation räknas alltid under en längre tidsperiod eftersom att vissa månader och år är inflation och andra deflation. Om man stirrar sig blind på en månad så förstår man inte något sammanhang.
Citera
2022-08-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leapchild
Det där är inflationen under en månad vilket inte är särskilt relevant. Inflationen brukar gå långsammare under högkonjunktur och snabbare i lågkonjunktur vilket också är fallet för Thailand. De senaste 20 åren har Thailand haft en inflation på genomsnittligen 2,2%. Det är den siffran som är viktig. Att den är 7% i Juli är irrelevant. Den kommer inte att stanna på 7% förevigt. De senaste 7 åren har Thailand endast haft 0,3% inflation om året. Alltså finns det gott om utrymme för inflation utan att Thailands inflation överstiger genomsnittet på runt 2,2%.

Inflationen ett enskilt år är ointressant. Ännu mindre intressant är inflationen under en enda månad. Inflation räknas alltid under en längre tidsperiod eftersom att vissa månader och år är inflation och andra deflation. Om man stirrar sig blind på en månad så förstår man inte något sammanhang.
+5% över normal inflationstakt är en del.
Jag förstår att du gärna vill förutse framtiden med hjälp av historian och det är helt okej men jag hade uppskattat ifall du inte låter så övertygande i dina utlägg då det kan vilseleda andra.

Sverige inflationsmål är 2%, tror du vi når det på årsbasis?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in