Citat:
Ursprungligen postat av
Kamreren
Inflation mäts inte på en enskild produkt, tex skåpbil, det är lite bredare än så.
Självklart kan du hitta enskilda produkter som blir billigare, trots inflation, men det allmänna prisläget kommer stiga.
Gissar lite nu, men att just nyare begagnade bilar ökar i värde har nog med att det är väldigt lång leveranstid just nu pga komponentbrist mm. Att då kunna köpa en nästan ny bil med leverans direkt blir då värt mycket mer än att köpa en helt ny bil för samma pengar, men leverans om 9-12 månader.
Det fetade: Den generella inflationen är intressant makroekonomiskt. För den enskilde är det inte den generella inflationen som är viktig, utan den den inflation som drabbar en personligen.
Brukar kolla på mina olika konton varje månad, har olika konton för olika utgifter. Om jag jämför med mina utgifter i "dag" mot för tre år sedan, så ligger totalen 25-30% högre idag, med oförändrat konsumtionsmönster. Med andra ord är min "personliga inflation" på 30% under en två-treårsperiod.
-Betydligt högre än siffrorna från SCB/riksbanken etc. Deras siffror är "hitte-på", skulle jag nog säga.
Edit: Till TS så betyder inflation att dina pengar inte går att köpa så mycket för längre.
När jag var ung på början av 1970-talet, så kostade en "normal" glass mellan 50 öre och 2 kronor i glasskiosk. Lyxigaste glassen kostade 2 kronor. Idag får man punga ut 15-30 kronor för "samma" glass. Det är inflation det!
-Penningvärdesförsämring.