• 1
  • 2
2022-08-14, 22:22
Bannlyst
Fattar inte riktigt det här med inflation. Jag vet ju vad det är, Och vad det innebär. Men hur påverkar det mina sparpengar på banken?

Om jag har 2 miljoner på banken ( med 0 % Ränta) så har jag 2 miljoner om 2 år hur inflationen än går.

Jag förstår att varor går upp i pris och jag får mindre för mina 2 miljoner. Men det beror väl lite på väl?

Går bostadspriserna ner, Så får jag ju mer för mina 2 miljoner? Matpriserna går upp men det påverkar min ekonomi minimalt.
Citera
2022-08-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Fattar inte riktigt det här med inflation. Jag vet ju vad det är, Och vad det innebär. Men hur påverkar det mina sparpengar på banken?

Om jag har 2 miljoner på banken ( med 0 % Ränta) så har jag 2 miljoner om 2 år hur inflationen än går.

Jag förstår att varor går upp i pris och jag får mindre för mina 2 miljoner. Men det beror väl lite på väl?

Går bostadspriserna ner, Så får jag ju mer för mina 2 miljoner? Matpriserna går upp men det påverkar min ekonomi minimalt.

Det stämmer. Du kommer alltid ha pengarna du har.
Citera
2022-08-14, 22:26
Medlem
Ingen expert så någon annan får komma med ett bättre svar men inflationen mäter man väll över ett konsumtionsmönster index alltså ett snitt av vad saker kostar ju för den perioden vilket kan betyda som du säger att trots hög inflation så kan bostäder ha sjunkit i värde men att andra varor/tjänster har ökat i värde.
Citera
2022-08-14, 22:29
Medlem
Citat:

Din köpkraft minskar med inflationen. Ja, det kommer stå två mille på ditt konto om 1 år när du loggar in på banken, men det du kan köpa för dina två mille är ca 10% dyrare i snitt. Så din köpkraft nästa år kommer motsvara att ha ca 1, 8 mille idag. Enkelt räknat
Citera
2022-08-14, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Din köpkraft minskar med inflationen. Ja, det kommer stå två mille på ditt konto om 1 år när du loggar in på banken, men det du kan köpa för dina två mille är ca 10% dyrare i snitt. Så din köpkraft nästa år kommer motsvara att ha ca 1, 8 mille idag. Enkelt räknat

Precis. Men om tex man kollar bilar så har skåpbilar gått åt som smör. Och ökat med 50-60000 kronor.

En bil som såldes i April för 140000 kostar nästan 200000 nu. Utan att dom gjort ett skit med bilen. För att det är så stor efterfrågan på dom. Om efterfrågan bli mindre på just skåpbilarna så kommer ju priserna falla även där. Och då får jag mer för mina 2 miljoner än om jag köper nu. Eller tänker jag fel?

Däremot om jag köper varor som ökar i pris så är mina 2 miljoner mindre värda?
Citera
2022-08-14, 22:39
Medlem
Citat:
Precis. Men om tex man kollar bilar så har skåpbilar gått åt som smör. Och ökat med 50-60000 kronor.

En bil som såldes i April för 140000 kostar nästan 200000 nu. Utan att dom gjort ett skit med bilen. För att det är så stor efterfrågan på dom. Om efterfrågan bli mindre på just skåpbilarna så kommer ju priserna falla även där. Och då får jag mer för mina 2 miljoner än om jag köper nu. Eller tänker jag fel?

Däremot om jag köper varor som ökar i pris så är mina 2 miljoner mindre värda?
Inflation mäts inte på en enskild produkt, tex skåpbil, det är lite bredare än så.

Självklart kan du hitta enskilda produkter som blir billigare, trots inflation, men det allmänna prisläget kommer stiga.

Gissar lite nu, men att just nyare begagnade bilar ökar i värde har nog med att det är väldigt lång leveranstid just nu pga komponentbrist mm. Att då kunna köpa en nästan ny bil med leverans direkt blir då värt mycket mer än att köpa en helt ny bil för samma pengar, men leverans om 9-12 månader.
Citera
2022-08-14, 22:39
Medlem
Citat:

Du har nog fattat vad inflation betyder ändå tycker jag.

Även om inflationen just nu beror mest på kraftiga prishöjningar på el, bränsle och livsmedel så har du rätt i att alla varor och tjänster inte ökar i pris samtidigt.

T.ex. är bostadsmarknaden ett undantag.
Priserna sjönk först i Stockholm och nu sprider det sig till alltfler mindre orter.
Citera
2022-08-14, 22:53
Moderator
Fear2bes avatar
Inflation betyder att en hundralapp på hundra år förlorar 87 kr i köpkraft under 2% årlig inflation.

Så om hundra år så har du fortfarande 2 000 000 kr kvar men köpkraften är 265 239 kr.
Citera
2022-08-14, 23:23
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Inflation betyder att en hundralapp på hundra år förlorar 87 kr i köpkraft under 2% årlig inflation.

Så om hundra år så har du fortfarande 2 000 000 kr kvar men köpkraften är 265 239 kr.

Precis. 100 kronor på 1800-talet var drygt en halv årslön för en medelkvinna i Sverige. Idag kan du knappt köpa 3 glassar för dom pengarna.
Citera
2022-08-14, 23:45
Medlem
Det finns flera olika mått på inflation.

Det som vi vanligen hör talas om är konsumentprisindex, ofta förkortat som KPI . SCB har i sin oändliga vishet plockat ihop en stor mängd saker vi som konsumenter brukar köpa. Allt från havregryn och oxfile till lägenhetshyra, bensin till bilen, hårklippning, semesterresan med mera. Läs här: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...prisindex-kpi/

I korthet så lägger man ihop prisförändringen för alla de här varorna på ett komplicerat sätt som skall motsvara ungefär vad vi i Sverige köper i genomsnitt. Nästan alltid har några saker gått upp i pris och andra har gått ner i pris när man mäter. När man mäter nästa månad har det ändrat sig. Och så vidare. Om genomsnittet av priserna gått upp så har vi haft inflation.

Så tillbaka till frågan. Dina 2 miljoner på kontot fortsätter vara 2 miljoner kronor. Om du nu vore en "genomsnittsmänniska" så skulle dina 2 miljoner köpa mindre av det du brukar köpa när det varit inflation. Men om du inte är en genomsnittsmänniska utan råkar vilja köpa sånt som gått ner i pris så får du mer för dina 2 miljoner trots att det varit inflation. På senare tid tror jag att purjolök gått ner i pris, så om du alltid köper purjolök för 2 miljoner om året så får du mer kilo purjolök i år än förra året, trots att det varit inflation. Tvärtom då, om du mest köper bensin som ju gått upp i pris så får du färre liter bensin nu för dina 2 miljoner än vad du kunde köpa förra året. Och så vidare.
Citera
2022-08-14, 23:55
Medlem
Citat:

Att bostadspriserna går ner är ju inte inflation i sig, även om det är en effekt av det. Så dina fråga är alltså om man på det stora hela förlorar på inflationen eller ej. Ja det gör du ju, även om vissa marknader går ner så hade du fått mer om du hade haft pengarna i annan valuta. Det finns väl alltid några som har tur och lyckas uttnyttja inflationen men det är väl undantag än regel
Citera
2022-08-15, 00:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

Det beror på vad man köper för pengarna, plötsligt räcker två miljoner till detdär radhuset som kostade 2,2 miljoner förra året, då har man ju fått ökad köpkraft under rådande inflation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in