Citat:
Aha, jag förstår. Ja, vi kan inte peka på en 140 ggr större grupp och sedan vara nöjda med att vi gör mindre skada än den betydligt större gruppen. Ska vi jämföra oss med andra som grupp måste vi titta på en lika stor grupp. Kineserna väger förmodligen mindre än svenskarna i genomsnitt, ändå väger deras totala massa betydligt mer, då en genomsnittlig svensk inte är 140 ggr tyngre än en genomsnittlig kines. Precis lika enkelt att förstå.
Citat:
Detta förstår jag inte. Varför ska vi vara nöjda om låt oss säga Kina och USA släpper ut precis lika mycket som förut, eller till och med mer än innan? Jag är inte nöjd bara för att alla svenskar cyklar till jobbet, om detta fortfarande skulle innebära en klimatkris om 50 år för att resten av världen fortsätter använda bilar.
När våra utsläpp är 0 får vi vara nöjda för vår del. Kanske fundera på att hjälpa andra.
Citat:
Mitt intryck av din analys är du sammankopplar ansvar med andelen koldioxid man släpper ut per capita. Men huruvida vi ska utkräva ansvar eller inte spelar ingen större roll för klimatet så länge den sammanlagda, globala utsläppet fortsätter i samma takt. Därför krävs det stora systemskiften i den globala marknaden när det kommer till energianvändning, någonting som inte uppnås genom att Sverige blir klimatneutralt, utan genom att exportera ny teknik och innovation som är mer attraktiv (billigare o effektivare) än nuvarande.
Just nu ligger vi rätt nära det globala genomsnittet och är då ett lika stort problem som genomsnittet i världen. Det finns både de som släpper ut mer och mindre. Medel ligger ju mellan dessa. Om alla skulle leva som oss skulle utsläppen förbli ungefär som de är idag, på global nivå.