2022-08-14, 19:47
Medlem
Obolenskys avatar
Hur förankrar man snabbt å smidigt en cross-moppe på en personbilssläpvagn för transport till en verkstad 10 km bort (i bästa tänkbara väder)?
Citera
2022-08-14, 19:53
Medlem
Evaristos avatar
De flesta släp har fästpunkter för spännband. Spänn först upp den från högt upp på framgaffeln ner på vardera sidan så den står själv. Dra sedan band från nedre delen av framgaffeln till vardera sidan, och motsvarande på bakgaffeln.
Citera
2022-08-14, 21:02
Medlem
killawifes avatar
En gång när jag sålde en offrad-MC så slängde de bara upp den på ett lågt öppet släp och åkte. Jag frågade om de inte skulle spänna fast hojen men de skulle ju bara till Falkenberg. Från Göteborg.
Citera
2022-08-14, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En gång när jag sålde en offrad-MC så slängde de bara upp den på ett lågt öppet släp och åkte. Jag frågade om de inte skulle spänna fast hojen men de skulle ju bara till Falkenberg. Från Göteborg.
Och hur gick det sedan?
Citera
2022-08-14, 21:38
Medlem
Det enklaste och bästa har redan skrivits. Framhjulet mot främre kant på vagnen så den står helt säkert. Två spännband fästa i var sida på styret och spänna ner det så pass att moppen fjädrar ner. Sedan ett band över limpan eller sadeln och så är det klart. Vad du är gör, ställ den INTE på stödet utan den ska vara säkrad på egna hjul så den hänger med i fjädringen.
Citera
2022-08-14, 21:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
finns speciella spännremmar för styre att köpa
Citera
2022-08-14, 21:51
Medlem
Köpte en Compakt i halmstad.bodde iGBG...polarn å jag lånade ett vanligt ställ för cyklar man spänner om dragkroken...Audi 200 quattro..140kmh.hem...allt gick skitbra...surrade med vanligt snöre.
Citera
2022-08-14, 22:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köpte en Compakt i halmstad.bodde iGBG...polarn å jag lånade ett vanligt ställ för cyklar man spänner om dragkroken...Audi 200 quattro..140kmh.hem...allt gick skitbra...surrade med vanligt snöre.
compacten väger å andra sidan inte ens 40kg, med en crossmoped så är du uppe o nosar på 100kg det är inget jag skulle hänga i ett cykelställ, är det däremot ett ställ avsett för lite högre vikter kan det funka.
Citera
2022-08-15, 05:18
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Och hur gick det sedan?

Det fick jag aldrig veta. Men jag skulle gissa att hojen kastades av vid Angereds-motet och aldrig mer sågs till.
Citera
2022-08-15, 06:43
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Det enklaste och bästa har redan skrivits. Framhjulet mot främre kant på vagnen så den står helt säkert. Två spännband fästa i var sida på styret och spänna ner det så pass att moppen fjädrar ner. Sedan ett band över limpan eller sadeln och så är det klart. Vad du är gör, ställ den INTE på stödet utan den ska vara säkrad på egna hjul så den hänger med i fjädringen.
Ja, absolut inte på stödet, bra påpekande. Vikten ska bäras av fjädringen.

Band över sadeln är mindre viktigt, viktigare är att säkra mot sidorörelser även på nedre delen av fram- och bakgaffeln. Annars kan hjulen röra sig sidledes så att den lägger omkull sig på flaket. En så pass lätt lastad släpvagn är mycket studsig och stötig.
Citera
2025-01-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur förankrar man snabbt å smidigt en cross-moppe på en personbilssläpvagn för transport till en verkstad 10 km bort (i bästa tänkbara väder)?

1. Ett spännband runt framhjulet och dra mot dragstången på kärran.

2. Ett spännband som är långt nog spänna från bakre stötdämpare ner snett bakåt till fästögla i släpet på var sida på moppen.

3. Dom sista metrar av spännbanden knyter du fast runt bakhjulet.

4. Nu har du stöd för moppen åt alla håll. Låt heller inte moppen stå på centralstödet för den kan gå genom botten på kärran beroende på underlaget.
Kan du volta med kärran så står moppen kvar där den stått från början.
Citera
2025-02-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky

Ett spännband från var sida styret och snett nedåt framåt, så spänner man fast alla hojar på ett släp, sen måste man se till att framhjulet inte kan vandra i sidled men det kan man enkelt fixa med några träbitar om du har en helt vanlig släpvagn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in