2022-08-15, 08:47
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
Mina bonusbarn var där med sin pappa.
Det hade ropats ut i högtalare att en fyraårig pojke sökte sina föräldrar.
Kan ha ett samband.
Framgår det det på vilket språk utropet gjordes?
Citera
2022-08-15, 08:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan ha ett samband.
Verkar inte det konstigt.
Om en fyraåring söker sina föräldrar så släpper man väl inte iväg den innan föräldrarna gett sig till känna och hämtat barnet.
Citera
2022-08-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Familj från Somalia. Ja, huvudansvaret är föräldrarnas men så tragiskt att badhus släpper in stora familjer med potentiellt noll vattenvana och inte kollar att du har koll på ungarna + puffar/flytetyg. Visar familjen ingen vattenvana, porta dem. Att de har puffar med sig till alla småbarn borde inte heller vara svårt att kolla innan de blir insläppta. Vi måste tyvärr uppfostra folk om basala saker.

Hur visste du att det var en somalisk familj?
Källa?
Förra gången också?
Citera
2022-08-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte ett rimligt krav att barn vars föräldrar inte kan simma skall utestängas från bad.
Horribel idé.

Hur ska man göra då? Är det verkligen orimligt att föräldrar ska ansvara för sina egna barn? Lägg ner.

Det går ju alldeles utmärkt att sitta ombytt vid kanten och titta på sina barn.
Citera
2022-08-15, 08:57
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Verkar inte det konstigt.
Om en fyraåring söker sina föräldrar så släpper man väl inte iväg den innan föräldrarna gett sig till känna och hämtat barnet.
Drunkningen kanske redan skett innan man letade efter föräldrarna.
Citera
2022-08-15, 09:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Hur ska man göra då? Är det verkligen orimligt att föräldrar ska ansvara för sina egna barn? Lägg ner.

Det går ju alldeles utmärkt att sitta ombytt vid kanten och titta på sina barn.
Det rimliga är att barn som inte kan simma har sällskap av föräldrar som håller uppsikt - att barn som inte kan simma håller sig på grunt vatten och att det finns badvakter som kan ingripa om en förälder eller annan larmar om hjälp.
Förr hade badvakterna den funktionen och inte att fixa kaffe och stå i kassan.

Barn som inte har simkunniga föräldrar kommer aldrig lära sig simma om de inte får vistas i vatten - därför att det viktigt att just de barnen har tillträde till bevakade bad där det finns utbildade badvakter på plats.

Föräldrar till icke simkunniga barn skall självklart ha fokus och koll på barnet och inte i mobiler eller annat som drar bort uppmärksamheten - och barn som inte är simkunniga skall hålla sig på grunt vatten där de och föräldrarna bottnar. Det är enkla regler som de flesta håller sig till oavsett om föräldern är simkunnig eller inte.

En fyraåring kan däremot inte hållas i handen hela tiden utan måste få leka i vattnet, interagera med andra barn men framförallt röra sig och pröva sig fram i vattnet för att få vattenvana, hitta kontrollen och lära sig flyta, dyka, osv ..
Senast redigerad av micro113 2022-08-15 kl. 09:07.
Citera
2022-08-15, 09:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Drunkningen kanske redan skett innan man letade efter föräldrarna.
I så fall är det ju inte samma barn.

Kan ha ett samband.
Citera
2022-08-15, 09:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Elände, men jag är faktiskt förvånad över att det inte drunknar många fler, båda fulla vuxna och barn vars föräldrar glor i telefon.

V.I.F lille grabb.

Edit: Att det händer på en badanläggning gör inte saken bättre där det bör finnas badvakter, hur ser regelverket ut där egentligen, när man som egen företagare eller Kommun har bassänger?

Bara för att det finns badvakter, så innebär det inte att man kan släppa sina barn vind för våg. Det är inte betald barnpassning det handlar om. Det finns badhus där de plockat bort badvakterna, bara för att föräldrarna inte fattar bättre.
Citera
2022-08-15, 09:11
Medlem
Citat:
12 års gräns infördes på badhus för något år sedan -- en del har 16 års gräns, hur relevant känns det?
De flesta bad sommartid är obevakade och förlagda i sjöar runt om i Sverige och har ingen åldersgräns alls.

Det är inte konstigt att simkunnigheten minskat med hänsyn till att barn som lärt sig simma tydligen inte får öva på det under kontrollerade former längre. Helt sjukt.
Själv lärde jag mig simma innan jag fyllde fem och gick från sex års ålder ensam till simklubben och kunde bada på normal tid i badhuset från sju års ålder efter att ha tagit simborgarmärket.

Dagens regler hämmar och fördummar - simkunniga 15 åringar som måste ha mamma och pappa med sig .. helt sjukt men en klar bild av hur det gått utför med ett samhälle som försöker beskydda ihjäl all utveckling och självständighet hos barn.
Nu handlar det inte om svenskar eller svenska rutiner över huvud taget…
Citera
2022-08-15, 09:19
Medlem
[quote=micro113|81258053]Det rimliga är att barn som inte kan simma har sällskap av föräldrar som håller uppsikt - att barn som inte kan simma håller sig på grunt vatten och att det finns badvakter som kan ingripa om en förälder eller annan larmar om hjälp.
Förr hade badvakterna den funktionen och inte att fixa kaffe och stå i kassan.

Barn som inte har simkunniga föräldrar kommer aldrig lära sig simma om de inte får vistas i vatten - därför att det viktigt att just de barnen har tillträde till bevakade bad där det finns utbildade badvakter på plats.

Föräldrar till icke simkunniga barn skall självklart ha fokus och koll på barnet och inte i mobiler eller annat som drar bort uppmärksamheten - och barn som inte är simkunniga skall hålla sig på grunt vatten där de och föräldrarna bottnar. Det är enkla regler som de flesta håller sig till oavsett om föräldern är simkunnig eller inte.

En fyraåring kan däremot inte hållas i handen hela tiden utan måste få leka i vattnet, interagera med andra barn men framförallt röra sig och pröva sig fram i vattnet för att få vattenvana, hitta kontrollen och lära sig flyta, dyka, osv ..[/QUOTE

Det går inte att överlåta föräldraansvaret på någon annan. Inte ens med en badvakt per unge. Eller tycker du att vi ska ha badvakter som badar med barnen, för det är endast så man kan garantera säkerheten.

Perfekt, endera betalar man för det själv eller så blir inträdet bortåt 500kr/unge för att bada i 30 min.
Citera
2022-08-15, 09:27
Medlem
Somalisk pojke.
Mamman delade detta via en grupp på Facebook:

"Min son skulle fylla fyra år i november tyvärr han drunknar badhuset ikväll sjukvården kunde inte rädd sitt liv.
Jag har svårt att acceptera"
Citera
2022-08-15, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf

Det går inte att överlåta föräldraansvaret på någon annan. Inte ens med en badvakt per unge. Eller tycker du att vi ska ha badvakter som badar med barnen, för det är endast så man kan garantera säkerheten.

Perfekt, endera betalar man för det själv eller så blir inträdet bortåt 500kr/unge för att bada i 30 min.
Läs om och läs rätt.
Jag har inte skrivit att man skall överlåta föräldraansvaret på badvakterna.

Jag anser inte att man skall hänga skinn i skinn med barn som uppnått en ålder där de kan röra och skall lära sig sina begränsningar, utveckla sin förmågor och interagera med andra än föräldrarna.
En fyraåring har man tillsyn över - och skall inte hämma genom att hänga läpp i läpp med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in