2022-08-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Andra barnet i förskoleåldern som drunknar på Centralbadet i år. Den allmänna tillsynen funkar inte, och stället är en dödsfälla för icke simkunniga. Tycker man borde stänga anläggningen temporärt och gå igenom vad som gått snett.

Problemet är att det är kaos för att folk inte har koll på sina ungar.
Somalier lägger också orimligt ansvar på sina barn, tex låter en 12 åring vakta sina 3 småsyskon osv.
Citera
2022-08-15, 07:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Jag minns när mina grabbar var små och skulle bada i utomhusbad. Det var ju ett sjå att hålla koll på dem. Det behövs inte mycket vatten för att det ska kunna hända en olycka.
Jag undrar ju om det finns badvakter i det här Centralbadet, det bör väl finnas.

Vet inget om just det där badet men de flesta pooler brukar ha badvakter men då brukar de hänga vid större pooler och någon skrev att det skedde vid någon barnpool
Citera
2022-08-15, 07:54
Medlem
Det blir mer och mer uppenbart att det behövs införas specialregler för familjeplanering för somalier. De skaffar alldeles för många barn som de inte kan eller vill ta hand om.
Citera
2022-08-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Var det inte en liknande olycka för inte allt för länga sedan - också med somalisk bakgrund?

Och kom inte o skyll på simkunnighet. Det är väl en försvinnande liten del av barn i 4års åldern som kan simma oavsett etnicitet?
Problemet är givetvis inte att barnen inte kan simma, utan att vissa grupper av föräldrar lämnar icke-simkunniga barn utan uppsikt.
Citera
2022-08-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
När är du född???

För det kan inte varit före 90-talet och curlingbarnens inträde i vårt samhälle.
Att övervaka badande 4-åringar är inte att "curla" dem, det är en självklarhet.
Citera
2022-08-15, 08:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Det blir mer och mer uppenbart att det behövs införas specialregler för familjeplanering för somalier. De skaffar alldeles för många barn som de inte kan eller vill ta hand om.

Sterilisering borde vara obligatoriskt för få PUT.
Hade löst mycket problem.
Citera
2022-08-15, 08:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Att övervaka badande 4-åringar är inte att "curla" dem, det är en självklarhet.
Det är stor skillnad på att övervaka och att ha sekundtillsyn och inte tillåta barnet att bada utan att hela tiden stå bredvid.
Hur tror du människor med fler barn agera t ex?

Att barnen badar på det grunda och föräldern har översikt är det normala för en fyraåring. Att en fyraåring inte får röra sig minsta lilla bort från en vuxen är inte normalt - och hämmar barnet i utvecklingen.
Det är inte frisk att överbeskydda barn.
Citera
2022-08-15, 08:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Naturligtvis är det bristande tillsyn över en fyraåring om denne kan drunkna utan flytpuffar på ett offentligt bad en varm söndag eftermiddag.

Man lämnar inte en fyraåring utan flythjälpmedel en sekund utan uppsikt nära eller i vattnet. Man är aldrig mer än några meter bort. Inte ens med flytpuffar på barnet.

Små barn borde bara få tillträde till dessa bad åtföljda av en simkunnig vuxen som också själv kommer bada med barnet i vattnet varje gång.

Det vore ett rimligt krav. Återinför simborgarmärket med registerregistrering som krav för tillträde till offentliga badanläggningar för vuxna och äldre barn, samt krav att minst en simkunnig vuxen badar i vattnet tillsammans med icke-simkunnigt barn.

Då skulle sannolikt dessa två nyligen drunknade barn fått leva och många framtida incidenter förhindras.
Det skulle dessutom bli mer lugn och ro och mindre kaos i bassängerna.
Nej, det är inte ett rimligt krav att barn vars föräldrar inte kan simma skall utestängas från bad.
Horribel idé.
Citera
2022-08-15, 08:20
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Alla bad jag varit på har regler som säger att för att få bada ensam ska man vara minst 12 år och simkunnig, annars måste man ha en vuxen simkunnig med sig hela tiden PÅ GREPPAVSTÅND. Det kommer en badvakt aldrig kunna ha. Självklart ska personalen hjälpa till vid tillbud, men DE KAN OCH SKA ALDRIG TA ÖVER FÖRÄLDRAANSVARET.

Precis så. Har du barn med dig på badet så sätter du dig således INTE i en skön platstol,tjattrar med dina väninnor och kollar videor från ditt underbara hemland på mobilen...jag vet att det låter hårt men jag fattar inte hur man är funtad som förälder om man släpper sitt barn löst på badhuset speciellt om det är är ett barn på 4 år.
Citera
2022-08-15, 08:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Alla bad jag varit på har regler som säger att för att få bada ensam ska man vara minst 12 år och simkunnig, annars måste man ha en vuxen simkunnig med sig hela tiden PÅ GREPPAVSTÅND. Det kommer en badvakt aldrig kunna ha. Självklart ska personalen hjälpa till vid tillbud, men DE KAN OCH SKA ALDRIG TA ÖVER FÖRÄLDRAANSVARET.
Du kan inte ha varit på många bad.
Citera
2022-08-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan inte ha varit på många bad.
Vet inte, fem olika anläggningar kanske samt tiotalet kommunala ständer alltså ordnade badplatser. Reglerna är glasklara - allt bad sker på eget ansvar.
Citera
2022-08-15, 08:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vet inte, fem olika anläggningar kanske samt tiotalet kommunala ständer alltså ordnade badplatser. Reglerna är glasklara - allt bad sker på eget ansvar.
12 års gräns infördes på badhus för något år sedan -- en del har 16 års gräns, hur relevant känns det?
De flesta bad sommartid är obevakade och förlagda i sjöar runt om i Sverige och har ingen åldersgräns alls.

Det är inte konstigt att simkunnigheten minskat med hänsyn till att barn som lärt sig simma tydligen inte får öva på det under kontrollerade former längre. Helt sjukt.
Själv lärde jag mig simma innan jag fyllde fem och gick från sex års ålder ensam till simklubben och kunde bada på normal tid i badhuset från sju års ålder efter att ha tagit simborgarmärket.

Dagens regler hämmar och fördummar - simkunniga 15 åringar som måste ha mamma och pappa med sig .. helt sjukt men en klar bild av hur det gått utför med ett samhälle som försöker beskydda ihjäl all utveckling och självständighet hos barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in