Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 14:29
  #1
Medlem
Mondhers avatar
Som nämnt flera gånger tidigare så hänger allt ihop och det gör såklart även världsekonomin.

Så om jag skapar ett (korrupt) system och tvingar andra att ta del av det systemet annars blir dom isolerade, har jag då rätt sen att komma och låtsas att jag egentligen hjälper dom? Känns det inte lite som att det är detta som rika länder har gjort genom bl.a institutioner som världsbanken och IMF eller har jag missförstått något?
Citera
2022-08-14, 14:53
  #2
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Diktator eller korrupt regering får en massa lån med hög ränta i utbyte mot strategiskark mark i krig eller naturresurser. Pengar som de själv stoppar i fickan. En liten del går till folket. Fattiga länder utan naturresurser får stort sett inte lån.

U-landet är i skuld. Landet som äger skuldbrevet säljer det till en spottstyver och den nya stenrika ägaren av skulden lobbar för att landet ska få bistånd-> 70% biståndet går till ägaren av skulden.

En del går till den nya diktatorn eller korrupta regering.

En liten del går till de fattiga för att täcka över korruptionen.
__________________
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-08-14 kl. 14:55.
Citera
2022-08-14, 14:57
  #3
Medlem
Tyvärr är inte bistånd längre en myt.. vi skickar hundratals miljoner i humanitärt bistånd till Ukraina...
Och en massa vapen.. och så genom EU bidrar vi med ännu mer...
Så det är ju hemskt att vi ägnar oss åt bistånd .. eller?
Kanske är det så att bistånd just ska gå rätt.. som nu.. till Ukraina.
Citera
2022-08-14, 16:30
  #4
Medlem
Väst rikedom kom långt innan världen blev globaliserad som den är idag. Det är tack vare väst vi har en sådan högteknologisk värld. Väst har dock korrupta ledare som försöker ge bort det vi i väst har byggt upp. Resten av världen hade varit fast på medeltiden om det inte var för väst. Det är resten av världen som ska känna skam för utnytja väst så pass mkt.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2022-08-14 kl. 16:35.
Citera
2022-08-15, 03:16
  #5
Avstängd
Rysktriumfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Tyvärr är inte bistånd längre en myt.. vi skickar hundratals miljoner i humanitärt bistånd till Ukraina...
Och en massa vapen.. och så genom EU bidrar vi med ännu mer...
Så det är ju hemskt att vi ägnar oss åt bistånd .. eller?
Kanske är det så att bistånd just ska gå rätt.. som nu.. till Ukraina.

Ja det är åt helvete med SIDAs budget på 60 miljarder varje år. Lägg ned skiten! Vill du ge ditt djävla bistånd så gör det privat. Nu motiverar du det med Ukraina. Ja de har säkert fått bistånd hela tiden så landet kunnat förbereda sig för krig + kunnat föra inbördeskrig + att ett stort antal miljoner gått rakt ned i fickorna på Zelensky själv.

Dessutom retar det mig att sossen Carin Jämtin är generaldirektör på SIDA med en månadslön på mer än en kvarts miljon. Hon har alltså en årslön på mer än 2,5 miljoner. Men sossarna ska ju ha sitt så fina människor som de är. Och moderaterna deras kompisar ska ju ha lika fina reträttposter även de.
__________________
Senast redigerad av Rysktriumf 2022-08-15 kl. 04:08.
Citera
2022-08-15, 17:44
  #6
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Som nämnt flera gånger tidigare så hänger allt ihop och det gör såklart även världsekonomin.

Så om jag skapar ett (korrupt) system och tvingar andra att ta del av det systemet annars blir dom isolerade, har jag då rätt sen att komma och låtsas att jag egentligen hjälper dom? Känns det inte lite som att det är detta som rika länder har gjort genom bl.a institutioner som världsbanken och IMF eller har jag missförstått något?

Kolla:https://www.youtube.com/watch?v=oMnXu-IXeM0
från 41:54 och framåt.
WB(världsbanken) tvingar Bolivias regeringen att sälja vatten systemet som tillhör landets tredje största stad till en amerikansk bolag (Bechtel), men folket som bor i staden blir rosenrasande eftersom fakturan som kommer har blivit 10-100x dyrare detta leder till protester!
en dålig exempel på bidrag!
Men en mycket bättre exempel är landet Ecuador som WB tvingar till diverse olika dåliga saker, och säger att regimen ska få bidrag men WB tar kontroll över landet. Finns i samma youtube klipp.

BIDRAG från världsbanken= ta över ett land och förslava landet med räntor
__________________
Senast redigerad av svensson1970 2022-08-15 kl. 17:47.
Citera
2022-08-15, 17:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Diktator eller korrupt regering får en massa lån med hög ränta i utbyte mot strategiskark mark i krig eller naturresurser. Pengar som de själv stoppar i fickan.
Ofta åker de till västländer och sätter in pengarna i en bank här, där de är säkrare, köper lyxvaror och dyra fastigheter så pengarna snabbt är tillbaka i Väst och kan lånas ut en gång till. "It's the circle of life".

Trots bistånd så är det ett nettoflöde av kapital från u-länder till Väst. Kommunism kanske inte fungerar så bra, men man förstår varför det ändå lockar många i dessa länder. Eller islamism. Allt annat än dagens system.
Citera
2022-08-15, 19:47
  #8
Medlem
Att det skulle finnas en massa dubiösa uppsåt bakom bistånden är bara trams. Självklart kommer en viss del av pengarna att gå till korrupta människor när man jobbar med fattiga u-länder, men i det stora hela har biståndet en mycket positiv effekt.

Sveriges bistånd ges i huvudsak via UD & SIDA för satsningar som gynnar utvecklingsarbete, utbildning, hälsa, mm. Om du är nyfiken kan du se samtliga satsningar som Sverige gör här https://openaid.se/
Citera
2022-08-15, 20:51
  #9
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Att det skulle finnas en massa dubiösa uppsåt bakom bistånden är bara trams. Självklart kommer en viss del av pengarna att gå till korrupta människor när man jobbar med fattiga u-länder, men i det stora hela har biståndet en mycket positiv effekt.

Sveriges bistånd ges i huvudsak via UD & SIDA för satsningar som gynnar utvecklingsarbete, utbildning, hälsa, mm. Om du är nyfiken kan du se samtliga satsningar som Sverige gör här https://openaid.se/

Det mesta verkar gå till byråkrati samt deras beskrivng är skrivet som en 10 åring hade kunnat formulera. Jag förstår fortfarande inte var de massiva summorna går till? Får de fattiga mat för att lyssna på era föredrag om tex feminism. Finns heller ingen utvärdering av resultatet. Tex gick 900miljarder till somalia 2021, ett land med knappt 20miljoner invånare.
Citera
2022-08-15, 22:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Som nämnt flera gånger tidigare så hänger allt ihop och det gör såklart även världsekonomin.

Så om jag skapar ett (korrupt) system och tvingar andra att ta del av det systemet annars blir dom isolerade, har jag då rätt sen att komma och låtsas att jag egentligen hjälper dom? Känns det inte lite som att det är detta som rika länder har gjort genom bl.a institutioner som världsbanken och IMF eller har jag missförstått något?

Vem är det du inbillar dig "skapat" ett korrupt system? Tror du inte fattiga länder är fullt kapabla att vara fattiga och korrupta på egen hand?

Sanningen är förstås att alla länder ursprungligen är fattiga och korrupta, styrda av korrumperade egoistiska eliter. Sen utvecklas vissa till välstånd, medan andra står stilla. Fattigdom och korruption är med andra ord normalläget för världen, det man måste förklara är varför vissa länder trots allt utvecklat en högre levnadsstandard och mindre korruption.
Citera
2022-08-15, 23:46
  #11
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vem är det du inbillar dig "skapat" ett korrupt system? Tror du inte fattiga länder är fullt kapabla att vara fattiga och korrupta på egen hand?

Sanningen är förstås att alla länder ursprungligen är fattiga och korrupta, styrda av korrumperade egoistiska eliter. Sen utvecklas vissa till välstånd, medan andra står stilla. Fattigdom och korruption är med andra ord normalläget för världen, det man måste förklara är varför vissa länder trots allt utvecklat en högre levnadsstandard och mindre korruption.

Det är definitivt en intressant synvinkel som bör tittas på, varför inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback