2022-08-21, 15:58
Medlem
Ställ larmet på 19.40
Citera
2022-08-21, 16:35
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Va gulligt när Mondo satte sig bredvid sin bästis Renauld Lavillenie

Undrar om Sam Kendricks blev avundsjuk?
Citera
2022-08-21, 16:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Ställ larmet på 19.40

Hur så - kokar du dina ägg så länge?
Citera
2022-08-21, 17:02
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Undrar om Sam Kendricks blev avundsjuk?

Haha, ja det blev han nog när han kollade på sändningen? för det gjorde väl han? det fanns ju massor med lediga platser för Mondo att sätta sig ned på när tävlingen skulle börja, men han valde att sätta sig precis tätt intill Renauld, men stavhopparna är ju en egen storfamilj och som alla vet så är Renauld, Mondos största idol.
Citera
2022-08-21, 17:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Femke Bol gjorde 48.52 på sin avslutningssträcka i finalen på 4x400 meter igår kväll. För jämförelse så gjorde Sydney McLaughlin 47.91 på avslutningssträckan i finalen på VM (ingen annan under 49 sekunder då). I försöken gjorde Bol 49.38 (då Holland blev diskade då de tappade pinnen i en växling och sedan tog upp den på fel sätt).
Citera
2022-08-21, 17:36
Medlem
Ska bli riktigt spännande med Kramer ikväll. 1500-världsmästaren Wightman och världsmästaren på 800m inomhus Garcia får gälla som favoriter. Skulle säga att Kramer och europatvåan Robert följer därefter i hierarkin. Ganska öppen final och Kramer kan såväl vinna som floppa, men såvida han inte springer väldigt offensivt igen så tror jag på en topplacering.

Såg också någon kommentar om att konkurrensen skulle vara hårdare i år än när han kom tvåa 2018. Det är jag tveksam till. 2018 slog Kramer den regerande världsmästaren Bosse och fick endast stryk av trefaldiga europamästaren Kszczot. I år fanns Patryk Dobek med som tog OS-brons ifjol men som varit dålig i år. Adrian Ben har varit i de två senaste globala finalerna på 800m men inte varit nära en medalj. Sen tillkommer de tidigare nämnda löparna, men jag skulle säga att bredden 2018 var lika god och 2018 var toppen helt klart bättre. Alla möjligheter för Andreas att slå till om dagen finns!
Citera
2022-08-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Haha, ja det blev han nog när han kollade på sändningen? för det gjorde väl han? det fanns ju massor med lediga platser för Mondo att sätta sig ned på när tävlingen skulle börja, men han valde att sätta sig precis tätt intill Renauld, men stavhopparna är ju en egen storfamilj och som alla vet så är Renauld, Mondos största idol.

Personkemin verkar klicka mellan Duplantis och Lavillenie och det är ju trevligt. Åldersskillnaden är ca 14 år, så Lavillenie kunde nästan vara pappa åt Mondo. Dom ger säkert varandra goda råd. Undrar för övrigt om Mondo innerst inne känner sig som amerikan eller svensk. Han är ju trots allt född och uppvuxen i USA. Han har ju sagt att att själv var han inställd på att tävla för sitt födelseland USA, men när Sverige erbjöd pappa Greg att bli en av landslagstränarna ändrade han sig. Jag tror nog att också pengarna spelade en roll. Friidrott och stavhopp är ju stort i Sverige och Europa medan den i USA för en ganska undanskymd tillvaro. Må väl egentligen vara hur som helst med varför han valde att representera Sverige. Killen verkar vara en trevlig prick och en jäkel på att hoppa högt i stavhopp.
Citera
2022-08-21, 17:57
Medlem
2018 var 8 européer under 1.45. Hittills i år är 16 under, och året är inte slut än. Antalet under 1.44 har ökat från 1 till 2. Så nog tycker jag att det har hårdnat en del. Andreas chans till topplacering är nog att hålla sig till semifinalstaktiken och hoppas på luckor. Tar han täten som i de inledande heaten tror jag chansen är nära nog noll till medalj.
Citera
2022-08-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Ska bli riktigt spännande med Kramer ikväll. 1500-världsmästaren Wightman och världsmästaren på 800m inomhus Garcia får gälla som favoriter. Skulle säga att Kramer och europatvåan Robert följer därefter i hierarkin. Ganska öppen final och Kramer kan såväl vinna som floppa, men såvida han inte springer väldigt offensivt igen så tror jag på en topplacering.

Såg också någon kommentar om att konkurrensen skulle vara hårdare i år än när han kom tvåa 2018. Det är jag tveksam till. 2018 slog Kramer den regerande världsmästaren Bosse och fick endast stryk av trefaldiga europamästaren Kszczot. I år fanns Patryk Dobek med som tog OS-brons ifjol men som varit dålig i år. Adrian Ben har varit i de två senaste globala finalerna på 800m men inte varit nära en medalj. Sen tillkommer de tidigare nämnda löparna, men jag skulle säga att bredden 2018 var lika god och 2018 var toppen helt klart bättre. Alla möjligheter för Andreas att slå till om dagen finns!

Kramer har absolut bra chans att vinna. Men det förutsätter att loppet blir så att det passar den taktik Kramer anammar. I det senaste loppet hade han tur då det öppnade sig en liten lucka på upploppsrakan och Kramer hade krafter kvar som han utnyttjade perfekt. Gärna ett liknande scenario igen och samma flyt på målrakan. Unnar verkligen Kramer ett guld ikväll.
Citera
2022-08-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Femke Bol gjorde 48.52 på sin avslutningssträcka i finalen på 4x400 meter igår kväll. För jämförelse så gjorde Sydney McLaughlin 47.91 på avslutningssträckan i finalen på VM (ingen annan under 49 sekunder då). I försöken gjorde Bol 49.38 (då Holland blev diskade då de tappade pinnen i en växling och sedan tog upp den på fel sätt).

Östtyskan Marita Koch innehar fortfarande världsrekordet på 400 meter med 47,60 sekunder, satt 6 oktober 1985 i Canberra i Australien då hon slog Jarmila Kratochvilovas tid på 47,99 s. Yngre människor känner väl knappast till Kratochvilova, men om man tycker att Caster Semenya ser manlig ut, ser hon kvinnlig ut jämfört med Kratochvilova. Koch ser kvinnlig ut, men rätt säkert att hon var en produkt av det östtyska statsdopingen. Nu håller alla gamla rekord, varav många sattes av dopade idrottare, att bli slagna. Och den dagen sprintrekorden av Griffith-Joyner blir slagna, kommer jag att jubla.
Citera
2022-08-21, 18:16
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Personkemin verkar klicka mellan Duplantis och Lavillenie och det är ju trevligt. Åldersskillnaden är ca 14 år, så Lavillenie kunde nästan vara pappa åt Mondo. Dom ger säkert varandra goda råd. Undrar för övrigt om Mondo innerst inne känner sig som amerikan eller svensk. Han är ju trots allt född och uppvuxen i USA. Han har ju sagt att att själv var han inställd på att tävla för sitt födelseland USA, men när Sverige erbjöd pappa Greg att bli en av landslagstränarna ändrade han sig. Jag tror nog att också pengarna spelade en roll. Friidrott och stavhopp är ju stort i Sverige och Europa medan den i USA för en ganska undanskymd tillvaro. Må väl egentligen vara hur som helst med varför han valde att representera Sverige. Killen verkar vara en trevlig prick och en jäkel på att hoppa högt i stavhopp.

Visst så är det, jag tänkte på de där med Mondo, visst så är han folkbokförd i Uppsala nu? Jag tänkte att på grund av skatteskäl så borde han flytta till Monaco eller dylikt, för nu har ju slantarna böjat rulla in, han får ju betala oerhört mycket skatt på en tjänad miljon i Sverige.
Citera
2022-08-21, 18:29
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Östtyskan Marita Koch innehar fortfarande världsrekordet på 400 meter med 47,60 sekunder, satt 6 oktober 1985 i Canberra i Australien då hon slog Jarmila Kratochvilovas tid på 47,99 s. Yngre människor känner väl knappast till Kratochvilova, men om man tycker att Caster Semenya ser manlig ut, ser hon kvinnlig ut jämfört med Kratochvilova.

Överdriv inte. De flesta har väl snarare sagt tvärtom, att man tyckte att Kratochvilova såg manlig ut på sin tid men det var ju ingenting jämfört med Semenya som inte har ett enda kvinnligt drag nånstans. Stor skillnad på hur de mottogs, dock. På Kratochvilovas tid skrev tidningarna om "det tredje könet" och var väldigt respektlösa, medan media i dag visar stor sympati för Semenya och ofta tydligt tar ställning för Semenyas rätt att tävla mot kvinnor, åtminstone svensk media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in