2022-08-21, 10:27
Avstängd
Missade stavhoppet igår. Såg på tv4 nu på morronen att Mondo vann. Men vem tog silver/brons och hur högt hoppade dom?
Var det en bra final?
Citera
2022-08-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Det låter ju ganska skevt. Ett flertal har ju gjort 6.05 men ingen 9.41. jag har svårt för bedömningssporter och här går ju friidrotten från att vara absolut till att bli just det..🤔

6.05 ger 9.79 på 100m och inget annat. Man ska oavsett inte ta poängtabellerna på speciellt stort allvar. Jämföra teknik med löpning blir helt fel och blir även konstigt mellan könen.
Citera
2022-08-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Är tysken som tävla iklädd bandana en gangster eller en stor idiot?

Både och.
Citera
2022-08-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dollargirl
Söndag 21 augusti

TV-tider:
18.00–21.00: SVT2 och SVT Play
21.00–22.30: SVT24 och SVT Play

Tävlingsprogram med svenska deltagare:
19.05 K Höjd / FINAL Maja Nilsson*
19.10 K 100m häck / semi
19.40 M 800m / FINAL Andreas Kramer*
19.50 M Spjut / FINAL Jakob Samuelsson*
20.00 M 10 000m / FINAL
20.45 K 100m häck / FINAL
21.12 M 4x100m / FINAL
21.22 K 4x100m / FINAL Sverige*

*Förutsatt att de tar sig vidare från kval/försök

Då är friidrotten inne på sin sista dag. Det har varit en trivsam vecka framför tvn. Det enda jag saknat är några fler svenska medaljer. Men så är det i idrott det går inte alltid som man planerar.

Bara Kramer som tävlar av svenskarna ikväll..

Citat:
Ursprungligen postat av dollargirl
Missade stavhoppet igår. Såg på tv4 nu på morronen att Mondo vann. Men vem tog silver/brons och hur högt hoppade dom?
Var det en bra final?

Bo Kanda Lita Baehre aus Deutschland tog silver på 5.85 m och Pål Haugen Lillefosse fra Norge knep bronset på 5.75 m..

(Duplantis från Sverige vann på 6.06 m, vilket var nytt mästerskapsrekord)

Självklart en mycket bra final, då Sverige vann EM-guld

Sett ur ett objektivt perspektiv, så var det spel mot ett mål där svensken är på en helt annan nivå och spänningen handlade mest om vilka hoppare som skulle fixa silver o brons..

/Norsken, tysken och Duplantis
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-08-21 kl. 12:15.
Citera
2022-08-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
6.05 ger 9.79 på 100m och inget annat. Man ska oavsett inte ta poängtabellerna på speciellt stort allvar. Jämföra teknik med löpning blir helt fel och blir även konstigt mellan könen.

Nej enligt den officiella tiokampstabellen ger 6.05 i stav 1247 poäng.

https://www.friidrott.se/globalassets/svenska-friidrottsforbundet-arbetsrum-forbundet/dokumentbanken/tavlingsdokument--regler/iaaf-scoring-tables-for-combined-events.pdf

För 100 meter anger tabellen poängrn ned till resultatet 9.50. Då får man 1223 poäng, alltså mindre än för 6.05 i stavhopp. För att få motsvarande poäng på 100 meter (1247) får man alltså gå utanför tabellen och springa ännu fortare. För att göra jämförelsen använde jag appen ”score calculate” och då får jag fram 9.41.

Sen håller jag helt med dig: Att jämföra poängen mellan olika grenar är meningslöst. Tabellerna är inte gjorda i det syftet.
Citera
2022-08-21, 12:13
Medlem
Niskalaukauss avatar
Hittade den här texten från finska tidningen Ilta-Sanomat min egen översättning.
Det var fan jävligt bra gjort.

Ex NHL proffset Jussi Jokinen, har stöttat Wilma Murto med 12000 euro årligen 2016–21.
– Jag vill verkligen inte ha någon eloge för Wilmas prestation. All heder går till henne och hennes team, säger Jokinen.
Han började stötta Murto vid FM 2016, när han hörde Jarno Koivunen, som redan då tränade Murto, berätta historier om den talangfulla hopparen som precis hoppat världsrekord för juniorer.

– Jag hade under ett par år varit intresserad av att stötta en ung och duktig friidrottare. Jag är en aktiv bänksportare och jag var själv involverad i friidrott som barn, några gånger.

– Jag hade några alternativ i åtanke, men sedan föll valet på Wilma.

Han bestämde sig för att satsa fram till OS, det vill säga OS i Tokyo, men eftersom spelen sköts upp till förra sommaren på grund av coronaviruset fortsatte han sitt satsning ett år till.

När Murro gjorde sina minnesvärda hopp i Em så hade han slutat stödja henne.

– Man kan tjäna väldigt bra i ishockey, även om man inte ens är bland de 1 000 bästa i världen, men är man till exempel 50:e bäst i sin sport i friidrott kanske man inte tjänar något än.
Senast redigerad av Niskalaukaus 2022-08-21 kl. 12:17.
Citera
2022-08-21, 12:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Nej enligt den officiella tiokampstabellen ger 6.05 i stav 1247 poäng.

https://www.friidrott.se/globalassets/svenska-friidrottsforbundet-arbetsrum-forbundet/dokumentbanken/tavlingsdokument--regler/iaaf-scoring-tables-for-combined-events.pdf

För 100 meter anger tabellen poängrn ned till resultatet 9.50. Då får man 1223 poäng, alltså mindre än för 6.05 i stavhopp. För att få motsvarande poäng på 100 meter (1247) får man alltså gå utanför tabellen och springa ännu fortare. För att göra jämförelsen använde jag appen ”score calculate” och då får jag fram 9.41.

Sen håller jag helt med dig: Att jämföra poängen mellan olika grenar är meningslöst. Tabellerna är inte gjorda i det syftet.

Skall man jämföra olika resultat i olika grenar bör man nog använda sig av WA:s allmänna poängtabell och inte mångkampstabellen (WA använder själv den allmänna poängtabellen för sin världsranking). 6.05 i stav ger 1281 poäng vilket motsvarar 9.79 på 100 meter som benspeed också konstaterar.
Citera
2022-08-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skall man jämföra olika resultat i olika grenar bör man nog använda sig av WA:s allmänna poängtabell och inte mångkampstabellen (WA använder själv den allmänna poängtabellen för sin världsranking). 6.05 i stav ger 1281 poäng vilket motsvarar 9.79 på 100 meter som benspeed också konstaterar.

Tack! Visste inte det. Av denna tråd blir man klokare. Får skylla på att den ursprungliga siffran jag gav gjordes i en diskussion om Mondos utsikter i tiokamp.
Citera
2022-08-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Hittade den här texten från finska tidningen Ilta-Sanomat min egen översättning.
Det var fan jävligt bra gjort.

Ex NHL proffset Jussi Jokinen, har stöttat Wilma Murto med 12000 euro årligen 2016–21.
– Jag vill verkligen inte ha någon eloge för Wilmas prestation. All heder går till henne och hennes team, säger Jokinen.
Han började stötta Murto vid FM 2016, när han hörde Jarno Koivunen, som redan då tränade Murto, berätta historier om den talangfulla hopparen som precis hoppat världsrekord för juniorer.

– Jag hade under ett par år varit intresserad av att stötta en ung och duktig friidrottare. Jag är en aktiv bänksportare och jag var själv involverad i friidrott som barn, några gånger.

– Jag hade några alternativ i åtanke, men sedan föll valet på Wilma.

Han bestämde sig för att satsa fram till OS, det vill säga OS i Tokyo, men eftersom spelen sköts upp till förra sommaren på grund av coronaviruset fortsatte han sitt satsning ett år till.

När Murro gjorde sina minnesvärda hopp i Em så hade han slutat stödja henne.

– Man kan tjäna väldigt bra i ishockey, även om man inte ens är bland de 1 000 bästa i världen, men är man till exempel 50:e bäst i sin sport i friidrott kanske man inte tjänar något än.

Ja, det är riktigt bra gjort, tror nästan själva gesten betyder mer än pengarna.. Murto säger det också, att hon ville kämpa dubbelt hårdare..

(Tänkte faktiskt själv nämna detta efter EM-guldet, men då på hockeyforumet)

https://svenska.yle.fi/a/7-1474927
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-08-21 kl. 13:12.
Citera
2022-08-21, 13:39
Medlem
Vackert att se Femke Bol leda sitt Nederländerna till EM-guld på 4x400 m, som grädden på moset efter de två individuella gulden..
Citera
2022-08-21, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Bara Kramer som tävlar av svenskarna ikväll..

Bo Kanda Lita Baehre aus Deutschland tog silver på 5.85 m och Pål Haugen Lillefosse fra Norge knep bronset på 5.75 m..

(Duplantis från Sverige vann på 6.06 m, vilket var nytt mästerskapsrekord)

Självklart en mycket bra final, då Sverige vann EM-guld

Sett ur ett objektivt perspektiv, så var det spel mot ett mål där svensken är på en helt annan nivå och spänningen handlade mest om vilka hoppare som skulle fixa silver o brons..

/Norsken, tysken och Duplantis

Tack för uppdateringen. Idrott ska upplevas live. Synd att jag missade finalen.
Citera
2022-08-21, 15:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Tack! Visste inte det. Av denna tråd blir man klokare. Får skylla på att den ursprungliga siffran jag gav gjordes i en diskussion om Mondos utsikter i tiokamp.

Säger iofs kanske något om att mångkampstabellen är lite obalanserad. Å andra sidan är det inga mångkampare som hoppar 6.05 i stav eller springer 100 meter på 9.50 så skevheten kanske bara finns på dessa extrema resultatnivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in