Citat:
Ursprungligen postat av
Kickassfarsan
Skulle rekommendera färsk broccoli för ett bra resultat, annars är friterad broccoli the bomb.
Koka den inte före.
Jag gjorde på färsk Broccoli två gånger ena kokt, andra icke, det gick inte med okokt färskbroccoli inte.
Men det bästa för mig är fryst.
Så billigt , enkelt du vet, och det är ju bara tina, kasta en påse i kylen på kvällen, vid lunchtid är det tinat du vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
peerg
Färsk broccoli brukar behöva kokas först. Fryst broccoli brukar vara förvälld så använder du sån behöver du bara tina den. Lägg den inte fryst i formen, då är det bättre att låta den gå ett par minuter i kokande vatten så den tinar på det sättet. Ånga av den efteråt.
Senast jag gjorde improviserad broccoligratäng blev det såhär:
Broccoli i botten på en smord form. Finhackad lök och strimlad rökt skinka (kan bytas mot bacon, kassler, etc.) fick fräsa i en panna tills löken blivit mjuk. Pudrade över lite vetemjöl och hällde över grädde, fick puttra några minuter tills såsen tjocknat lite. Sen i med västerbottenost, vilket var det jag hade hemma. Kryddade med salt, peppar och timjan.
Skink- och ostsåsen hälldes över broccolin i formen. På med ännu mer riven västerbottenost, in i ugnen på 225 grader för att gratinera i 20-30 min tills osten fått fin färg.
Har inga exakta proportioner eftersom i princip hela gratängen gjordes på rester och slattar, men det blev ca 4 portioner. Inte det minsta nyttigt men mycket gott!
Det där lät inte så dumt.
Du hade väl ströbröd med hoppas jag ? På toppen, det ger ju extra såndär frasighet.
Tror jag ska prova ditt tips och även toppa med ströbröd.
Återkommer hur det blev
Om det blir gott så ska jag skriva upp direkt, och även beskriva här hur det gjordes.
Sedan önskar jag fler recept.
Gärna något som går köra direkt i ugnen bara.
Slippa disk, bara i formen, slippa använda stekpanna för jag har ingen stekpanna som går ha
i ugnen tyvärr ännu.
Vad kallas sådan stekpanna man kan ha i ugnen även ? Borde skaffa en till höst senast