Citat:
Ursprungligen postat av
Ssooffiiaa
Jag har en kollega som är muslim. Vi är båda kvinnor, jag är äldre. Hon har lite problem med anpassningen och kan fälla kommentarer om leverne som hon inte tycker är korrekt, t.ex. att dricka alkohol. Särskilt om det är andra muslimer som inte lever rätt nog. Nu senast har hon börjat kommentera mitt utseende och vill att jag ska mörka ner dragen (är sån där typsvensk som var ljusblond som barn och har mörknat med åren - men blir ljus på sommaren). Tydligen är det inte snyggt när jag har ljusare ögonbryn och ljust hår (hon tjatar om att jag ska klippa håret kort och då skulle det mest solblekta som är riktigt ljust försvinna). Att jag har långt utsläppt hår och är osminkad på jobbet verkar vara näst intill provocerande. Och jag tror verkligen att det bara är för att jag har ljusa drag. Självfallet är jag snyggare sminkad - men det är min ensak hur jag gör med det.
Kan det vara så att min hudfärg (ljus som blir brun i solen), hårfärg och blå ögonfärg provocerar? Senaste arbetsdagen kom det kommentarer om vad jag borde göra med hår och smink ungefär 10 ggr utan att jag frågade något om det... Har aldrig varit med om något liknande förut. Jag säger ju ingenting om att hon själv hade misslyckats med sminket och såg randig ut på kinderna... Det här är långt bortom vad som är normal kvinnointeraktion - även om jag är ganska ovan vid att ha kvinnliga kollegor generellt.
Typiskt svenne beteende. Gå för fan och säg till henne vad du tycker istället för att gråta över flashback! Det ni svennefittor inte har fattat, är att man kan säga saker som man stör sig på bara man gör det på ett fint sett.
Typ. Hej, Yasmina. Jag skulle verkligen uppskatta om vi inte diskuterade mina ögonbryn etc etc. Jag är lite känslig för sånt och vill helst inte prata om mitt utseende. Inget illa menat mot dig men snälla vi byter samtalsämne.
Självklart gör du det med en fin ton och så är problemet löst.
Har aldrig förstått mig på er svennefittor.