2022-08-13, 23:00
Medlem
Och precis som en del av er har skrivit. Om jag hade sagt åt henne att bleka och noppa ögonbrynen för att det inte är fint att vara så mörk och buskig - då hade jag sannolikt fått sparken.
Citera
2022-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag har en kollega som är muslim. Vi är båda kvinnor, jag är äldre. Hon har lite problem med anpassningen och kan fälla kommentarer om leverne som hon inte tycker är korrekt, t.ex. att dricka alkohol. Särskilt om det är andra muslimer som inte lever rätt nog. Nu senast har hon börjat kommentera mitt utseende och vill att jag ska mörka ner dragen (är sån där typsvensk som var ljusblond som barn och har mörknat med åren - men blir ljus på sommaren). Tydligen är det inte snyggt när jag har ljusare ögonbryn och ljust hår (hon tjatar om att jag ska klippa håret kort och då skulle det mest solblekta som är riktigt ljust försvinna). Att jag har långt utsläppt hår och är osminkad på jobbet verkar vara näst intill provocerande. Och jag tror verkligen att det bara är för att jag har ljusa drag. Självfallet är jag snyggare sminkad - men det är min ensak hur jag gör med det.

Kan det vara så att min hudfärg (ljus som blir brun i solen), hårfärg och blå ögonfärg provocerar? Senaste arbetsdagen kom det kommentarer om vad jag borde göra med hår och smink ungefär 10 ggr utan att jag frågade något om det... Har aldrig varit med om något liknande förut. Jag säger ju ingenting om att hon själv hade misslyckats med sminket och såg randig ut på kinderna... Det här är långt bortom vad som är normal kvinnointeraktion - även om jag är ganska ovan vid att ha kvinnliga kollegor generellt.

Har ingenting med religion att göra, det är du som tolkar det så.
Att du inte upplevt en annan kvinna som har åsikter om andra kvinnor tyder på att du är ung. Gilla läget och stäng öronen.
Det spelar faktiskt ingen roll egentligen. Vilket kön eller religion folk har, vad tycker DU?
Ryck på axlarna och gå vidare. Det är liksom lite det som är livet, att du ska hitta din egen väg...
Citera
2022-08-13, 23:15
Din kollega har rätt, det är snyggare med mörkare ögonbryn på kvinnor. Vilket är anledningen till att många med ljusa ögonbryn färgar dem, så att de ska synas bättre. Det har jag fått höra personligen av en kvinnlig frisör.

Din kollega behöver dock inte tjata om det.
Citera
2022-08-13, 23:23
Moderator
Ancistruss avatar
Integration och invandring --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2022-08-14, 06:52
Medlem
Citat:
Jag har en kollega som är muslim. Vi är båda kvinnor, jag är äldre. Hon har lite problem med anpassningen och kan fälla kommentarer om leverne som hon inte tycker är korrekt, t.ex. att dricka alkohol. Särskilt om det är andra muslimer som inte lever rätt nog. Nu senast har hon börjat kommentera mitt utseende och vill att jag ska mörka ner dragen (är sån där typsvensk som var ljusblond som barn och har mörknat med åren - men blir ljus på sommaren). Tydligen är det inte snyggt när jag har ljusare ögonbryn och ljust hår (hon tjatar om att jag ska klippa håret kort och då skulle det mest solblekta som är riktigt ljust försvinna). Att jag har långt utsläppt hår och är osminkad på jobbet verkar vara näst intill provocerande. Och jag tror verkligen att det bara är för att jag har ljusa drag. Självfallet är jag snyggare sminkad - men det är min ensak hur jag gör med det.

Kan det vara så att min hudfärg (ljus som blir brun i solen), hårfärg och blå ögonfärg provocerar? Senaste arbetsdagen kom det kommentarer om vad jag borde göra med hår och smink ungefär 10 ggr utan att jag frågade något om det... Har aldrig varit med om något liknande förut. Jag säger ju ingenting om att hon själv hade misslyckats med sminket och såg randig ut på kinderna... Det här är långt bortom vad som är normal kvinnointeraktion - även om jag är ganska ovan vid att ha kvinnliga kollegor generellt.

Typiskt svenne beteende. Gå för fan och säg till henne vad du tycker istället för att gråta över flashback! Det ni svennefittor inte har fattat, är att man kan säga saker som man stör sig på bara man gör det på ett fint sett.

Typ. Hej, Yasmina. Jag skulle verkligen uppskatta om vi inte diskuterade mina ögonbryn etc etc. Jag är lite känslig för sånt och vill helst inte prata om mitt utseende. Inget illa menat mot dig men snälla vi byter samtalsämne.

Självklart gör du det med en fin ton och så är problemet löst.

Har aldrig förstått mig på er svennefittor.
Citera
2022-08-14, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Du har antingen en kollega som är dum i huvudet eller så är du ett troll som formulerar sig ganska bra. Tror dessvärre på det sistnämnda. Mvh

Man tror knappt det är sant men det finns ganska så absurda muslimer. Hela familjegäng levde som bekant rövare i Sverige i påskas till notan flera tiotals miljoner.

Är det sant föreslår jag TS börja spela in konversationerna med denna arbetskamrat.
Citera
2022-08-14, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troll666
Typiskt svenne beteende. Gå för fan och säg till henne vad du tycker istället för att gråta över flashback! Det ni svennefittor inte har fattat, är att man kan säga saker som man stör sig på bara man gör det på ett fint sett.

Typ. Hej, Yasmina. Jag skulle verkligen uppskatta om vi inte diskuterade mina ögonbryn etc etc. Jag är lite känslig för sånt och vill helst inte prata om mitt utseende. Inget illa menat mot dig men snälla vi byter samtalsämne.

Självklart gör du det med en fin ton och så är problemet löst.

Har aldrig förstått mig på er svennefittor.

Vi är falska som fan. Jag uppfattas nog som halvt asocial. Just svennefittor brukar prata Corona, vaccin och så hävdar de att det råder klimatkris. Jag annan sorts svennefitta säger aldrig ifrån utan drar bara därifrån. Pallar inte lyssna på dessa TV-tittande djävla hjon.
Senast redigerad av Rysktriumf 2022-08-14 kl. 08:14.
Citera
2022-08-14, 07:23
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Jag inser att jag kunde ha varit tydligare. Är det "fult" att vara ljus?
Den här kommentaren gör att jag tror det är en trolltråd. Varför skulle det vara fult på något sätt?

Säg åt henne att sluta kommentera ditt utseende, upphör det inte prata med din närmsta chef. Slutar det inte då får du ta det vidare.
Citera
2022-08-14, 07:24
Medlem
LeCastles avatar
Säg att hon ska raka sig och ta på sig slöjan.
Ber hon fem gånger om dagen?
Citera
2022-08-14, 07:25
Medlem
Citat:
Jag inser att jag kunde ha varit tydligare. Är det "fult" att vara ljus?
Nej har bara en fråga röstade du på 7-partiet?
Citera
2022-08-14, 07:25
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Din kollega har rätt, det är snyggare med mörkare ögonbryn på kvinnor. Vilket är anledningen till att många med ljusa ögonbryn färgar dem, så att de ska synas bättre. Det har jag fått höra personligen av en kvinnlig frisör.

Din kollega behöver dock inte tjata om det.
Det är din åsikt. Visst kan ett par rejäla ögonbryn vara fint, men även ett par ljusare lite mindre påträngande ögonbryn är fina.
Det har jag personligen fått höra av mig själv.
Citera
2022-08-14, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Det är din åsikt. Visst kan ett par rejäla ögonbryn vara fint, men även ett par ljusare lite mindre påträngande ögonbryn är fina.
Det har jag personligen fått höra av mig själv.

Självklart är det subjektivt, men det verkar som att ljusa, tunna ögonbryn är något som många kvinnor vill ändra på, vilket min anekdot försökte förmedla. Det verkar gå i trender det där, som med andra skönhetsideal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in