• 1
  • 2
2022-08-13, 17:52
Medlem
Jag har en kollega som är muslim. Vi är båda kvinnor, jag är äldre. Hon har lite problem med anpassningen och kan fälla kommentarer om leverne som hon inte tycker är korrekt, t.ex. att dricka alkohol. Särskilt om det är andra muslimer som inte lever rätt nog. Nu senast har hon börjat kommentera mitt utseende och vill att jag ska mörka ner dragen (är sån där typsvensk som var ljusblond som barn och har mörknat med åren - men blir ljus på sommaren). Tydligen är det inte snyggt när jag har ljusare ögonbryn och ljust hår (hon tjatar om att jag ska klippa håret kort och då skulle det mest solblekta som är riktigt ljust försvinna). Att jag har långt utsläppt hår och är osminkad på jobbet verkar vara näst intill provocerande. Och jag tror verkligen att det bara är för att jag har ljusa drag. Självfallet är jag snyggare sminkad - men det är min ensak hur jag gör med det.

Kan det vara så att min hudfärg (ljus som blir brun i solen), hårfärg och blå ögonfärg provocerar? Senaste arbetsdagen kom det kommentarer om vad jag borde göra med hår och smink ungefär 10 ggr utan att jag frågade något om det... Har aldrig varit med om något liknande förut. Jag säger ju ingenting om att hon själv hade misslyckats med sminket och såg randig ut på kinderna... Det här är långt bortom vad som är normal kvinnointeraktion - även om jag är ganska ovan vid att ha kvinnliga kollegor generellt.
Citera
2022-08-13, 17:56
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag har en kollega som är muslim. Vi är båda kvinnor, jag är äldre. Hon har lite problem med anpassningen och kan fälla kommentarer om leverne som hon inte tycker är korrekt, t.ex. att dricka alkohol. Särskilt om det är andra muslimer som inte lever rätt nog. Nu senast har hon börjat kommentera mitt utseende och vill att jag ska mörka ner dragen (är sån där typsvensk som var ljusblond som barn och har mörknat med åren - men blir ljus på sommaren). Tydligen är det inte snyggt när jag har ljusare ögonbryn och ljust hår (hon tjatar om att jag ska klippa håret kort och då skulle det mest solblekta som är riktigt ljust försvinna). Att jag har långt utsläppt hår och är osminkad på jobbet verkar vara näst intill provocerande. Och jag tror verkligen att det bara är för att jag har ljusa drag. Självfallet är jag snyggare sminkad - men det är min ensak hur jag gör med det.

Kan det vara så att min hudfärg (ljus som blir brun i solen), hårfärg och blå ögonfärg provocerar? Senaste arbetsdagen kom det kommentarer om vad jag borde göra med hår och smink ungefär 10 ggr utan att jag frågade något om det... Har aldrig varit med om något liknande förut. Jag säger ju ingenting om att hon själv hade misslyckats med sminket och såg randig ut på kinderna... Det här är långt bortom vad som är normal kvinnointeraktion - även om jag är ganska ovan vid att ha kvinnliga kollegor generellt.

Vad vill du diskutera?
-> PK
Citera
2022-08-13, 17:58
Medlem
Låter mer som ordinärt kvinnosnack än någon slags kulturkrock..?
Citera
2022-08-13, 18:06
Medlem
TröttSvensks avatar
Ta upp saken med din chef, det är aldrig okej att en kollega hela tiden kräver att du ska sminka mer eller mindre eller rent av ändra frisyr.
Lyssnar inte din chef går du till facket.
Kollegan bör få en formell varning.
Citera
2022-08-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Vad vill du diskutera?
-> PK

Jag inser att jag kunde ha varit tydligare. Är det "fult" att vara ljus?
Citera
2022-08-13, 18:16
Medlem
NoTruces avatar
Be henne helt enkelt dra åt helvete - eller Jahannam, om det blir lättare för henne att förstå - med sina oönskade kommentarer. Problem solved.
Citera
2022-08-13, 18:17
Medlem
Citat:

Du har antingen en kollega som är dum i huvudet eller så är du ett troll som formulerar sig ganska bra. Tror dessvärre på det sistnämnda. Mvh
Citera
2022-08-13, 18:22
Medlem
Går du med utsläppt hår så finns ju en liten risk att hon tycker att du är en smutsig h som förtjänar lite allt möjligt, både här och där.

Sen om hon är avis på dina blonda lockar kanske klorna åker fram lite extra.

Kanske läge att börja bära hijab så det inte blir ännu värre.

Citera
2022-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Jag inser att jag kunde ha varit tydligare. Är det "fult" att vara ljus?

Dom är ju definitivt mer aggressiv mot ljusare människor, det är något som inte Svenskar som ser lite ut som invandrare inte heller förstår. Dom ogillar ljusa människor!
Citera
2022-08-13, 18:36
Bannlyst
Gå till chef eller HR. Förklara att hon hela tiden går runt och försöker påtvinga sin tro på resten av kontoret.

Att hon försöker påverka er all att bära slöja och inte dricka alkohol tex.
Citera
2022-08-13, 18:38
Medlem
Hon hackar på dig för att hon märker att du är miskin och har svårt att säga ifrån. Sätt henne på plats innan hon eskalerar!
Citera
2022-08-13, 20:18
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Vill hon inte att du ska vara blond? Jag tycker du ska be den jävla horan att sköta sitt och hålla käften. Typiskt äcklig muslim att försöka utöva makt över andra. Säg till din chef att hon mobbar dig, för det är det som skrynklet gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in