Citat:
Ursprungligen postat av
MamaRoach
Hejsan!
Jag (och min psykiater) misstänker att jag lider av PTSD, så jag ska få en utredning för det i höst.
Jag utgår från att man kommer behöva behandla mig på något sätt om man kan fastställa att jag uppfyller tillräckligt många diagnoskriterier.
Hur går en utredning och behandling till?
Vad kan jag förvänta mig?
Är det väldigt påfrestande?
Kan ptsd gå över av sig självt?
Traumat inträffade för snart ett år sedan. Jag kommer inte vidare på egen hand känns det som.
Tacksam för svar, ha fin dag! 🌞
1. Utredningen kan jag inte uttala mig om då jag har glömt hur den gick till. Behandlingen kan vara lite olika beroende på vilken terapeutisk inriktning. I mitt landsting behandlar man vanligtvis PTSD med antidepressiva och antidepressiva endast, vilket sällan leder till något bra för någon. Om det behandlas som brukligt så brukar behandlingen läggas upp i två - tre faser: Stabilisering, bearbetning och ev. Återhämtning/nyorientering. Vid stabilisering brukar man vanligtvis få samtal i kombination med olika verktyg för att lära sig att hantera traumareaktioner. Vissa väljer att avsluta behandling efter stabilisering då de anser sig fungera adekvat efter det. Vid bearbetning får man exponeras för traumat på olika sätt, vanligast i Sverige är la KBT-praktiken Prolonged Exposure där man gradvis får exponeras för traumatiska minnen. EMDR används också, vilket i princip är samma sak, fast under exponeringen så utsätts man för bilateral stimulans. Vanligast är att man får följa terapeutens finger med ögonen fram och tillbaka under tiden man pratar. Under nyorienteringsfasen (används främst för CPTSD) så får man verktyg för att återerövra en plats i samhället på olika sätt. Stöd för att kunna gå tillbaka i arbete, skapa sunda relationer och sådana saker.
2. Att du antagligen kommer att må lite värre innan du gradvis märker en symtomreduktion. Du kan få mer ångest, bli trött och känna att du översvämmas av känslor. Det är normalt.
3. Ja. Jag är i stabiliseringsfasen sedan 8 månader ungefär (dock för CPTSD) och jag är otroligt trött och vill ibland bara be min terapeut att lämna mig ifred för all framtid. Efter en terapisession känns hjärnan helt mör. Det är dock häftigt att märka av att symtomen blir mindre påtagliga.
4. Ja.
Lycka till!