Alla vet att det var Rolle som var kungen av kungsan
Det är bara du och Carl Hamilton som envisas med att kalla Rolle för detta. Ingen annan gör det/ har gjort det! Namnet kungen av kungsan var enbart en tidningsanka. Fråga Rolle själv
Det är bara du och Carl Hamilton som envisas med att kalla Rolle för detta. Ingen annan gör det/ har gjort det! Namnet kungen av kungsan var enbart en tidningsanka. Fråga Rolle själv
Klart att det var en tidningsanka, men enligt dem fanns det en kung och det var Rolle de menade...
Har utmålat Rolle som kungen i kungsan?
Nej, de har de inte.
Någon ovan länkade till en dokumentär som nåt slags bevis=) där rolle fick sista ordet
Nåja, jag tror inte vi kommer längre här.
Har utmålat Rolle som kungen i kungsan?
Nej, de har de inte.
Någon ovan länkade till en dokumentär som nåt slags bevis=) där rolle fick sista ordet
Nåja, jag tror inte vi kommer längre här.
De syftade på Rolle, men det blev Paolo som fick den benämningen.
Tack för de orden jag går igång påsmicker så nu belönar jag er med en anekdot om Magnus en annan "lite crazy" kampsportare. Magnus Cederblad är utan tvekan Sveriges mest meriterade kampsportare genom tiderna...! Vad sägs om att han varit europamästare i ju jutsu, nordiskmästare i Tae kwon do, svenskmästare i Kickboxning, svenskmästare i Thaiboxning. På mitten av -80 talet knockade han Sadok Kouka världsmästaren i Shidokan (knockdown karate), han tog även en övertygande seger mot Thomas Ratschak som var svensk landslagsman i knockdown i Master Cup 1988. Alla dessa uppräknade meriter har han åstadkommit i tungvikt så det är ingen liten späd kille vi pratar om. Karln är vig, karln är stark, karln är tekniskt komplet och slutligen är karln lite "loco".
Magnus är allt det där som Carl Hamilton vill vara o Carl Hamilton är allt Magnus önskar att han vore...
Under många år var Magnus osäker på om han var en "God Guy eller en Bad Guy". Han figurerade i periferin kring Roland Bjuhr som nån slags "enforcer" han sprang runt och insöp skumraskeri under ledning av "lång Curre Pettersson". Men det som förde upp hjonom i elitserien var när han backade upp "Grisen" då han skadereglerade en "Suckerpunch" från den ökände Dragan "Jokso" Jocksovic.
På den här tiden o nu pratar vi skiftet mellan -80/90 tal var juggarnas makt i princip oinskränkt och att några svennar skulle sticka upp o sätta press på juggeikonen numero uno var en fullständigt orimlig tanke. Nu föll det sig inte bättre än att det orimliga inträffade o "Jokso" fick se sig slagen och förödmjukad på sin egen hemmaplan nattklubben Alexandra. Magnus som måste ha varit runt 25 år vid tidpunkten var som sagt med o efter den dagen så förstod alla att han var en kraft att räkna med om så skulle behövas...
Just det han hade en "God Guy" sida också... Nå, Magnus var jägare i det militära samt hemvärnsman - vilket är helylle - Magnus var intresserad av livvakts uppdrag - Magnus var intresserad av underättelseverksamhet därför började han läsa ryska och samla på gammal militärmemorabilia från forna Sovjet.
Kort sagt Magnus levde i pseudovärld där gränserna mellan torpeder - spioner och annat löst folk egentligen inte fanns. I Magnus värld kunde allt kombineras och blandas lite hur som helst.... Ett antagande som skulle visa sig vara ett ödesdigert missförstånd!
Tänk dig att du ska sätta ihop polisens nya insatsstyrka och får nys om en blond stilig arisk viking som förutom de uppräknade kampsportsmeriterna också är mästerskytt. Umh...! "honom ska vi ha" tänker du såklart för annars är du dum. Magnus blev av den anledningen kontaktad av polisen som vill att han skulle utbilda deras "crew" i närstrid.
För Magnus del var detta härliga år massor med brudar - jobb i de bästa dörrarna - anlitad av de tyngsta skurkarna -juggeplågare o nu särskilt utnämnd instruktör för landets allra vassaste snutar.
Det var bäddat för att Magnus när som helst skulle bli en av "The Major Players" i Stockholm. En kraft att räkna med vars tentakler sträcker sig rakt igenom hela samhällsspektrat.
Men det var här någonstans som allt körde fast och "fru Fortuna" övergav den ståtlige vikingen... Katstroferna och skandalerna började dugga in först som lite dråpliga inslag men med tiden med en allt brutalare intensitet och på bara några år skulle mannen som kunde lagt stockholm o landet för sina fötter ett garv...
Vägen mot avgrunden består av ett antal anekdoter o vad sägs om att börja med storyn om "The Golden Shower Show" på Daily News. Magnus som är från Umeå har förutom dialekten tagit med sig de norrländska spritvanorna krökar man så krökar man. Den här kvällen så krökade M! Alla som känner den gamle Magnus vet att han kan vara full i fan och ha en jävligt bisarr humor...
Ni som var med på den här tiden minns att där Volvos bilsalong ligger idag så hade man dansgolvet nedsänkt med en öppen planlösning så att man kunde spana in all läcker action på golvet. Det var liksom en rundgående balkong.
Magnus som tidigare hade arbetat på krogen står på balkongen när kissblåsan plötsligt börjar svämma över... Om det var på pin tji eller av trängande behov förtäljer inte historien men Magnus drar helt sonika ner gylfen och sprider sina gyllene strålar ner över dansgolvet. Hip hop proffsen Bepop - Damien och Pop C (mera känd som Karl Dyall) blir mer än rikligt belönade av den stora norrlänningen. Som ni alla förstår så gör man inte så på krogen inte ens om man väger 105 kg och heter Magnus Cederblad o är juggedödare. Hip hop kidsen får såklart frispel men kampen för upprättelse mot denne gigant visar sig vara en uppförsbacke som det är dödsdömt att beträda - Vad göra - hämta vakt - vakt kommer!
Med en något vädjande blick o illa spelad barskhet ber vakten Magnus att vänligen lämna haket. Uppeldad av all uppmärksamhet börjar Magnus larva sig så att vakten till slut börjar skjuta honom framför sig - God idé? - Nej!
Nu får Magnus ett uppslag för akt nummer två han slår på ett kast så att vakten åker i backen och sitter fast i ett lås. Inte nog med det Magnus börjar nu även att skrika -Hjälp jag har blivit överfallen hjälp...! Om jag förstått saken rätt så var detta till allmän muntration för alla utom personalen o Hip hop trion.
Den legendariskt slemmige restaurangchefen Per Mårtensson fick efter hot om polisanmälningar slut på farsen o Magnus lommade så småningom iväg till Café Opera och hip hop trion jag de lommade förmodligen iväg de också...
Här borde historien varit slut men Magnus som för övrigt betyder den store kände sig efter ett tag inte fullt så stor därborta... Var det ändå inte så att han hade blivit körd på dörren av sina gamla arbetskamrater...? Var det ändå inte så att han kunde ana en smula förakt i ögat på den nya vakten Dag Simmingsköld när han lämnade Dailys? Hm...! "Dagge" var förvisso även han svenskmästare i Judo men som ni förstår så var Magnus inte så där jätteimpad. Nä, nu var det dax att gå tillbaka till haket o visa att man inte kan köra ut folk hur som helst...
Väl framme vid Dailys får Magnus veta det alldeles självklara - Du kommer inte in, du är portad. Magnus replik var väl en kort men grafisk information om hur han skulle hantera hindren framför sig om nu inte hindre själva tog sitt förnuft till fånga o självmant o ödmjukt klev åtsidan! Tja, vad kunde de göra? Efter att ha släppt in honom så ringde de in sheriffen som kom med piketen o där satt just de poliser som Magnus inom ett par veckor skulle börja utbilda. Det blev en dyr kväll "The Golden Shower Show" omintetgjorde polisens planer på att anlita Magnus o hans blivande imperium hade fått sig sin första sorglustiga törn.... fler skulle komma!
Nej jag har inte glömt att jag så småningom ska återge det smått klassiska mötet mellan Thomas Hallman o Magnus Cederblad...
Good Night!
Var tog fortsättningen vägen? Jag har länge sett fram mot den - var är du Cameo???
Vakterna på Bells på Regeringsgatan [Jocke och Tony] var inblandade i mycket, en av dem avancerade senare till Sturecompagniet (Jocke). Jocke blev ju sedemera avrättad i dörren på Sture av grabbarna grus Guillermo Markes Jara och tommy Zethraeus. Jocke och Tony drev sedan gym tror jag, först på Fryshuset och sedan i Nacka, eller om det var tvärtom.
Vakterna på Bells på Regeringsgatan [Jocke och Tony] var inblandade i mycket, en av dem avancerade senare till Sturecompagniet (Jocke). Jocke blev ju sedemera avrättad i dörren på Sture av grabbarna grus Guillermo Markes Jara och tommy Zethraeus. Jocke och Tony drev sedan gym tror jag, först på Fryshuset och sedan i Nacka, eller om det var tvärtom.
Någon som vet vad Tony gör idag ?
Kom Jocke från göteborg och hade hög gradering i tae kwon do?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!