2006-12-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
Ramon inte Raimon
Trodde hela tiden att han var svensk. Han ser juh ut som värsta arien

hans farsa är Alban har jag för mig
Citera
2006-12-31, 00:11
Medlem
Ingen som vet vem drillen är? Jag kan fråga Omar Bouchie annars
Citera
2006-12-31, 01:57
Medlem
tänkte höra med drillen som verkar vara insatt,vad man säga om två killar som ako och pa*l mard**rossian
Citera
2006-12-31, 12:29
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av D-p
tänkte höra med drillen som verkar vara insatt,vad man säga om två killar som ako och pa*l mard**rossian

Jag vad ska man säga om Ako?? Han har ju en bror han kan följa fotspåren på om inte annat.......men mer än så tycker jag inte han är värd att skriva om......
Citera
2006-12-31, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av Allstaar
Ingen som vet vem drillen är? Jag kan fråga Omar Bouchie annars

Ja ta och fråga Omar eller Micke vem dom tog en Kaffe med i Pk huset i Fredags så lovar jag dig att du kommer att få veta vem jag är......
Citera
2006-12-31, 15:17
Så brygger du espresso

Så brygger du espresso

Så här kan en kaffekvarn med doserare se ut.

När malningsgraden är bra och kaffet lagom hårt pressat rinner kaffet lagom fort.

Kaffekakan ser ut som en puck om espresson är riktigt gjord.

1. Maskinen
Kontrollera temperatur och tryck. Bör vara 90 ºC respektive 9 bar. Läs bruksanvisningen noggrant! Där står också hur du gör eventuella erforderliga justeringar.

2. Malningen
Om du använder hela bönor: se till att kvarnen är rätt inställd. Malningsgraden är finare än till filterbryggning och bör ställas in efter espressomaskinen, så att bryggningen tar 20 - 30 sekunder. Mal inte mer kaffe än du gör av med de närmaste timmarna!

3. Doseringen
Dosera ca 7 gram i en ren filterhållare (kallas också grepp eller bajonett) till ca 3 cl dryck. Pressa kaffet lätt, för att få en jämn yta. Knacka på greppet, så att kaffekorn på sidorna skakar ner. Packa sedan kaffet hårt (ca 15 kgs tryck! Testa gärna på badrumsvågen!), så att det blir kompakt och utgör ett jämnt motstånd, när vattnet ska pressas igenom. Ta bort kaffe på greppets överkant och sätt det på plats.

4. Förvärmningen
Förvärm koppen (de flesta maskiner har en förvärmningsyta) och placera den under filterhållarens avtappningshål. Espressobryggningen ska ta ca 25 sekunder.

5. Två koppar
Om du ska brygga två koppar, använder du tvåkoppsgreppet och dubbla mängden kaffe. I regel är det lättare att åstadkomma en fin crema på espresson, när man använder tvåkoppsfiltret. Det har samband med hur vattnet pressas genom kaffet i filterhållaren.

6. Creman
Kontrollera att färgen på creman är nötbrun, gärna marmorerad med djupare "tigerränder". Servera direkt! Ska du brygga till flera personer, bör du servera kopparna allteftersom de blir klara. Espresso ska drickas direkt.

7. Nästa kopp
Filterhållaren kan du låta sitta kvar i maskinen tills nästa kopp ska bryggas (samma dag!). Då slår du ut kaffekakan och torkar bort kafferester i greppet, innan du doserar en ny espresso. Kör lite vatten ur fördelningsfiltret innan du sätter i greppet med nytt kaffe, så avlägsnar du lätt gamla kafferester.

Espressoutrustning
Citera
2006-12-31, 15:18
Espresso

Espresso
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

EspressoEspresso är en liten mängd (2-4 cl) starkt och fylligt kaffe som är täckt av ett fast kaffeskum som kallas crema. Espresso görs med en speciell maskin där hett vatten under högt tryck pressas igenom kaffepulvret. Kaffepulvret är ofta en blandning av malda arabica- och robustabönor.

I de flesta länderna är drycken känd under sitt italienska namn. I Italien används dock kort och gott Caffè som synonymt till espresso, eftersom espresso där är den vanligaste typen av kaffe på kaffebarer och kaféer.

En Caffè lungo ("lång kaffe") bryggs med dubbelt så mycket vatten som vanlig espresso. Att tillsätta hett vatten till en redan bryggd espresso kallas Americano vilket ger en annan smak än Caffè lungo. En sk. Ristretto bryggs med hälften så mycket vatten som vanlig espresso.

Espressodrycker [redigera]
De flesta kaffedrycker har espresso som bas. Om espresson har en liten mängd ångad mjölk på toppen kallas den caffe macchiato. Cappuccino är lika delar espressokaffe, ångad mjölk och mjölkskum. Det är mjölkskummet som ger namn åt drycken då den bildar en "huvudbonad" på kaffet. Det finns många varianter på cappuccino. Med lite mera mjölk är det en cappuccino chiaro och lite mindre mjölk en cappuccino scuro. En cappuccino med is kallas cappuccino freddo.

Caffè latte är 1/3 espresso och 2/3 ångad mjölk (lite eller inget skum). Det skall således vara mer mjölk än i en cappuccino. Caffè mocha är lika delar espresso, varm choklad och ångad mjölk (ev. vispgrädde).

Caffè romano är en espresso med en liten bit spiralformat citronskal i. Ibland gnider man lite av citronskalet på kanten och i bott av koppen innan man häller i espresson.

Frappé är kall espresso blandad med mjölk och socker (Sockret vill vissa avstå från). Serveras i ett glas med iskuber. Ibland toppas frappén med en kula vaniljglass.
Citera
2006-12-31, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av chacaloni
Så brygger du espresso

Så här kan en kaffekvarn med doserare se ut.

När malningsgraden är bra och kaffet lagom hårt pressat rinner kaffet lagom fort.

Kaffekakan ser ut som en puck om espresson är riktigt gjord.

1. Maskinen
Kontrollera temperatur och tryck. Bör vara 90 ºC respektive 9 bar. Läs bruksanvisningen noggrant! Där står också hur du gör eventuella erforderliga justeringar.

2. Malningen
Om du använder hela bönor: se till att kvarnen är rätt inställd. Malningsgraden är finare än till filterbryggning och bör ställas in efter espressomaskinen, så att bryggningen tar 20 - 30 sekunder. Mal inte mer kaffe än du gör av med de närmaste timmarna!

3. Doseringen
Dosera ca 7 gram i en ren filterhållare (kallas också grepp eller bajonett) till ca 3 cl dryck. Pressa kaffet lätt, för att få en jämn yta. Knacka på greppet, så att kaffekorn på sidorna skakar ner. Packa sedan kaffet hårt (ca 15 kgs tryck! Testa gärna på badrumsvågen!), så att det blir kompakt och utgör ett jämnt motstånd, när vattnet ska pressas igenom. Ta bort kaffe på greppets överkant och sätt det på plats.

4. Förvärmningen
Förvärm koppen (de flesta maskiner har en förvärmningsyta) och placera den under filterhållarens avtappningshål. Espressobryggningen ska ta ca 25 sekunder.

5. Två koppar
Om du ska brygga två koppar, använder du tvåkoppsgreppet och dubbla mängden kaffe. I regel är det lättare att åstadkomma en fin crema på espresson, när man använder tvåkoppsfiltret. Det har samband med hur vattnet pressas genom kaffet i filterhållaren.

6. Creman
Kontrollera att färgen på creman är nötbrun, gärna marmorerad med djupare "tigerränder". Servera direkt! Ska du brygga till flera personer, bör du servera kopparna allteftersom de blir klara. Espresso ska drickas direkt.

7. Nästa kopp
Filterhållaren kan du låta sitta kvar i maskinen tills nästa kopp ska bryggas (samma dag!). Då slår du ut kaffekakan och torkar bort kafferester i greppet, innan du doserar en ny espresso. Kör lite vatten ur fördelningsfiltret innan du sätter i greppet med nytt kaffe, så avlägsnar du lätt gamla kafferester.

Espressoutrustning

Va fan har du petat i dig inför Nyår?? Ha ha ha krävs ett jävla tålamod för det där du håller på med så jag gissar på "tjack" och några bira.........
Citera
2006-12-31, 16:46
Medlem
Är det någon som vet ngt om Mikael Dahlros, ska ha var med i Brödraskapet. Vad gör han nu?
Citera
2006-12-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brad Pint
Är det någon som vet ngt om Mikael Dahlros, ska ha var med i Brödraskapet. Vad gör han nu?

"Lillen" som han även kallas har man inte sett mycket av , jag tror han har växlat ner sista tiden......................
Citera
2006-12-31, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av Mrknowitall
"Lillen" som han även kallas har man inte sett mycket av sista tiden, jag tror han har växlat ner sista tiden......................

Den killen har jag inte sett sen tiden ute i Länna.....var tillsammans och festade på Cantina West ett par gånger och den killen kunde supa gosse JÄVLAR vad vi öste i oss och det var inga groggar på sprit och Red Bull det var ta mig fan dricksglas med enbart ren sprit och detta sköljdes ned med en klunk Ramlösa....det var tider det....vet att han och Nicke och Hasse Bohm var i Norge och skulle göra en indrivning som gick åt helvete och allt skylldes på "Lillen" och han fick efter många om och men betala av pengar till Nicke för att han åkt med i onödan då indrivningen kom från "Lillens" bekanta och inte var korrekt.....
Citera
2006-12-31, 21:07
Medlem
JackassTREs avatar
Till Drillen och alla som levererat under året önskar vi

Gott Nytt år

Vi är några glada svenskar som sitter på en båt i LA USA och hälsar er alla ett toppen 2007, Vi firar svenskt ny år kl 3.00 pm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in