2022-08-12, 20:33
Medlem
Silverss avatar
Ja vad är egentligen minst skadligt för tandköttet inom tobaks/nikotin världen när det kommer till snus och cigarretter? Hittar verkligen ingen specifik tråd om detta ämnet på fb.

Rökat 🚬 sen jag var nio bast och hade väll inte så värst problem med tandköttet förens nyligen då jag idiotiskt nog valde att gå över till snus för att i tron tro att jag äntligen skulle bli fri från nikotinet å slemlorskorna innan 30års åldern…

Nu sitter jag här en fredags kväll med en vit snus slim loop jalapeños (å önskar det var en rapé) samt duktigt berusad av nikotinsnuset och dyra mikrobryggeri öl och bjuder på särskrivning på fb som skulle få en mild nazistgramatiker att få grov huvudvärk, för att försöka få bukt på det eviga svaret för att ev få fortsätta snusa.

Kort och gott, på loppet av 3månader, så testade jag både vitt och tobakssnus (bruna snuset var gedigen dö gött) och till min fasa åkte tandköttet rejält upp på dem nödvändiga kindtänderna och tänder som känts stabila i åratal började känna sig lösa till å från. Nojan blev som sagt totalt överdrivet. ”29år och kommer redan tappa tänderna”, ja depression å tankarna flödade friskt och onödiga pengar slösades på akuttid hos tandläkaren.

Efter flera månaders sökande på Google och fb har jag varken blivit klokare eller visare om vad som egentligen är värst för tandköttet. Vissa (inkl mina brödrar som snusat löst å portion sen 80talet) säger att vita snuset är värst, medans jag tyckte det var tvärtom.

Så här ser mina tänder ut efter 3månaders vitt och tobakssnus.

https://imgur.io/a/1NxTBi7
Citera
2022-08-12, 20:41
Medlem
PerniWhas avatar
Snusat tobakssnus i princip hela livet och aldrig haft problem med att tandköttet farit åt något håll, låter lite märkligt och kanske något du bör söka för.
Citera
2022-08-12, 21:05
Medlem
Silverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Snusat tobakssnus i princip hela livet och aldrig haft problem med att tandköttet farit åt något håll, låter lite märkligt och kanske något du bör söka för.

Exakt så sa mina brödrar med. Visst jag borstade tänderna bara 1gång om dagen, drack alldeles för mycket läsk, använde aldrig tandtråd och körde dålig teknik med en vanlig hård tandborste 🪥 å rökte minst 1 1/2 packe om dagen, men tandköttet var ändå hyfsat prima. Men så fort jag slutade röka å började snusa vitt 1månad å sen 2månader med rapé portion så gick tandköttet upp otroligt snabbt, vilket tandläkaren sade berodde mest på snuset. Förvisso tyckte folktandvården att tandköttet såg bra ut för min ålder, men jag personligen har faktiskt har svårt att tro på detta då jag minns hur tandköttet såg ut innan.

Ska även tilläggas att jag tog en paus från snuset i 3månader, började med tandtråd, skaffade eltandborste, men så fort jag började snusa rapé portion igen så gick tandköttet upp mer efter en vecka.
Citera
2022-08-12, 21:05
Medlem
Här en ganska ny tråd i ämnet. Dock inget om cigg.

(FB) Vilken snusform fräter mest på tandköttet?
Citera
2022-08-12, 21:15
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvers
Exakt så sa mina brödrar med. Visst jag borstade tänderna bara 1gång om dagen, drack alldeles för mycket läsk, använde aldrig tandtråd och körde dålig teknik med en vanlig hård tandborste 🪥 å rökte minst 1 1/2 packe om dagen, men tandköttet var ändå hyfsat prima. Men så fort jag slutade röka å började snusa vitt 1månad å sen 2månader med rapé portion så gick tandköttet upp otroligt snabbt, vilket tandläkaren sade berodde mest på snuset. Förvisso tyckte folktandvården att tandköttet såg bra ut för min ålder, men jag personligen har faktiskt har svårt att tro på detta då jag minns hur tandköttet såg ut innan.

Ska även tilläggas att jag tog en paus från snuset i 3månader, började med tandtråd, skaffade eltandborste, men så fort jag började snusa rapé portion igen så gick tandköttet upp mer efter en vecka.
Aha ok, kör du rapé så har vi ju förklaringen där.
Nu har jag egentligen aldrig använt det vita förutom när jag snodde en dosa av en polare när mitt eget tagit slut. Känns som det är alldeles för klent underlag att bygga en teori på.
Däremot har tandläkaren aldrig haft någon synpunkt på rådande tandhälsa.
Citera
2022-08-12, 21:15
Medlem
Silverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Här en ganska ny tråd i ämnet. Dock inget om cigg.

(FB) Vilken snusform fräter mest på tandköttet?

Tackar 🙏🏻

Tråden kan slängas eller sammanfogas med den tråde . Sorry mods. Tydligen är min sökningsförmåga inte i topp i stundens alkoholintag 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in