Helt klart lös, eftersom den saknar skyddande barriär helt o hållet.
Citat:
Beroende på hur frekvent kontakten är mellan snuset och slemhinnan utvecklas alltifrån en lätt, veckad rodnad till en tjock fårad vitaktig förändring. Förändringen är mer uttalad hos dem som använder lössnus i jämförelse med dem som använder s.k. portionssnus.
Förutom att portionssnus orsakar mindre uttalade skador på slemhinnan medför användning av produkten mindre omfattande skador på tandköttet. Lössnus orsakar sådana skador, gingivala retraktioner, i uppemot 25%, portionssnus i knappt 5%.
Den vita snusen är riktigt stark och potent. Men den innehåller inte tobak osv.
Tror igentligen att det det handlar om hur det är förpackat, vissa snussorter känns som att stoppa upp en silkesvante i käften. Andra känns mer som sandpapper. Vitt snus som vanligt snus.
Det är det du bör kolla på.
Satsa på det som svider mest när man stoppar in prillan.
Jag snusar bara vitt så jag kan inte uttala mig om oldschool-grejerna. Några exempel:
- Loop har strävast förpackning, dom smakar oftast bäst men påsarna är väldigt sträva.
- Velo är fint, dom är riktigt starka och fina, snuspåsarna är som silke under läppen.
Loop i påsar tror jag fräter mest.
Lössnus känns som det mest humana. Men det är samtidigt opraktiskt.
Senast redigerad av fittslem 2022-07-28 kl. 01:10.
Enligt min personliga erfarenhet är det först och främst hur ofta man stoppar in en ny snus snarare än vilken typ av snus man snusar som avgör hur mycket skada tandkött och slemhinna tar.
Om jag under ett dygn har snus i truten lika många timmar som jag normalt brukar ha men byter snus dubbelt så ofta så får jag "skavsår" och obehag.
En portionsnusare som byter snus oftare än en gång i timmen får mer problem än jag som snusar lös men byter snus mer sällan vågar jag påstå. För övrigt upplever jag att påsarna skaver obekvämt.
Börjar snus bli torrt svider det mer har jag märkt efter 40 års snusande, kör kramsnus och droppar i lite vatten i mällanåt så svider det inte och fräter mindre. Mitt tips
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!