2022-08-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ser på nyheterna och oj oj oj så mycket böcker det brändes då back in the day. Sågs det verkligen som okey? Men det är klart, bara vissa får ju bränna böcker de känner sig kränkta av.

Den jävla sekten uttalar dödsdomar till höger och vänster och ingen reagerar på det.
Det är aldrig ok att bränna böcker av politiska anledningar tacka Adolf Hitler för det

Jag har för mig att Iran återkallade dödsdomen för många år sen fatta vad dåligt 24 åringen ska må nu.
Citera
2022-08-13, 23:01
Medlem
Eponumoss avatar
”The institution's leadership had rejected recommendations for basic security measures, including bag checks and metal detectors, fearing that would create a divide between speakers and the audience, according to two sources who spoke with CNN. The leadership also feared that it would change the culture at the institution, the sources said.”

https://amp.cnn.com/cnn/2022/08/13/u...day/index.html
Citera
2022-08-13, 23:11
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Det är aldrig ok att bränna böcker av politiska anledningar tacka Adolf Hitler för det

Jag har för mig att Iran återkallade dödsdomen för många år sen fatta vad dåligt 24 åringen ska må nu.

Ja, Nasisternas ovetenskapliga bokbål är väl det som främst fått ordet "bokbål" att närmast ses som en svordom. Korrekt, fatwan är återkallad.

Den 24-årige extremisten lär inte få något annat, än i 2-an då han tappar tvålen.
Citera
2022-08-13, 23:16
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, Nasisternas ovetenskapliga bokbål är väl det som främst fått ordet "bokbål" att närmast ses som en svordom. Korrekt, fatwan är återkallad.

Den 24-årige extremisten lär inte få något annat, än i 2-an då han tappar tvålen.

Dock skitsnack. Enligt wiki:

"I slutet av 1990 kom Rushdie med en officiell ursäkt till muslimer. Den 24 september 1998 tillkännagav Iran att man inte längre avsåg att skada Rushdie, vilket skapade förutsättningar för att återupprätta diplomatiska förbindelser mellan Iran och Storbritannien. Strax efteråt meddelade iranska myndigheter att trots vad som sagts skulle dödsdomen mot Rushdie stå fast. Tidigt under 2005 fastslog Irans andliga ledare Ali Khamenei att Khomeinis fatwa skulle fortsätta att gälla. Iran har avslagit begäran att ta tillbaka fatwan med motiveringen att endast den som utfärdar en fatwa kan ta tillbaka den. År 2012 meddelade ledaren för en iransk religiös organisation att belöningen hade höjts med en halv miljon dollar till motsvarande 21 miljoner svenska kronor."
Citera
2022-08-13, 23:23
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel

"I slutet av 1990 kom Rushdie med en officiell ursäkt till muslimer. Den 24 september 1998 tillkännagav Iran att man inte längre avsåg att skada Rushdie, vilket skapade förutsättningar för att återupprätta diplomatiska förbindelser mellan Iran och Storbritannien. Strax efteråt meddelade iranska myndigheter att trots vad som sagts skulle dödsdomen mot Rushdie stå fast. Tidigt under 2005 fastslog Irans andliga ledare Ali Khamenei att Khomeinis fatwa skulle fortsätta att gälla. Iran har avslagit begäran att ta tillbaka fatwan med motiveringen att endast den som utfärdar en fatwa kan ta tillbaka den. År 2012 meddelade ledaren för en iransk religiös organisation att belöningen hade höjts med en halv miljon dollar till motsvarande 21 miljoner svenska kronor."

Hmm! Man undrar varför Ryssland och Iran kommer så bra överens, lika barn leka bäst?
Går aldrig att lita på några löften...
Citera
2022-08-13, 23:25
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel

Fast Wikipedia är ju alltid falsk och "judemedia" enligt er på Flashback.

Men i detta fall (som alltid) så "kan" de ha rätt, så uppenbarligen gäller Fatwan fortfarande. Så jag tar tillbaka mitt påstående att den skulle vara borttagen. Ursäkta. Rätt ska vara rätt, och fel ska rättas till. Emottag mitt erkännande att jag hade fel på denna punkt.
Citera
2022-08-13, 23:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan

Varför skulle vi tacka Hitler? Det är väl mer Heinrich Heine vi ska tacka för det tabut och inte Hitler. Islamisten som högg Rushdie gillar med all sannolikhet både bokbål och Hitler. Vi får hoppas att han mår riktigt dåligt de närmsta 40-60 åren.
Senast redigerad av Blundetto 2022-08-13 kl. 23:35.
Citera
2022-08-13, 23:40
Medlem
Harry_s avatar
dog han?
Citera
2022-08-13, 23:43
En enorm försäljning av hans böcker har dådet resulterat i enligt flera nyhetsmedier.
Citera
2022-08-13, 23:50
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Hur funkar en "arabisk biltvätt"?
Är du i övrigt bra på arabiska eftersom du kunde förstå just de orden?

Här är för övrigt en bra ledare från Aftonbladet där de diskuterar detta fruktansvärda dåd, och resonerar kring bakgrunden med ayatolla Khomeinis officiella fatwa mot honom, 14 februari 1989:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...salman-rushdie

Vet inte riktigt vad du är ute efter men jag svarar seriöst ändå.
En arabisk biltvätt fungerar på så sätt att man kör in sin skitiga bil i en tvätthall och några araber tvättar den medan man väntar i ett väntrum.

I det väntrummet satt några yngre araber och pratade, att jag förstod precis de orden var för att de sades på svenska.

Nöjd?
Citera
2022-08-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så är det. Jag misstänker att ingen som skriver har läst satansverserna eller någon annan bok av honom.

Det kanske är ni som ska ta och läsa på lite istället. Hans debutverk Grimus var riktigt dåligt och blev knappt läst, men det är mycket vanligt att ens debutverk floppar. Hans andra verk Midnight's Children gjorde dock stor succé för att nämna något. Han har även stor inverkan på många indiska författare och studenter inom många stora universitet. Han har utöver det vunnit mycket priser och blivit adlad utav drottningen i England.

Det här är något som återupptas utav muslimer och extremister, att han var värdelös och obegåvad och bara därför skrev verk om islam. Det är sorgligt och pinsamt att läsa det upprepas här gång på gång utan fakta. Skäms på er.
Citera
2022-08-14, 00:13
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Det kanske är ni som ska ta och läsa på lite istället. Hans debutverk Grimus var riktigt dåligt och blev knappt läst, men det är mycket vanligt att ens debutverk floppar. Hans andra verk Midnight's Children gjorde dock stor succé för att nämna något. Han har även stor inverkan på många indiska författare och studenter inom många stora universitet. Han har utöver det vunnit mycket priser och blivit adlad utav drottningen i England.

Det här är något som återupptas utav muslimer och extremister, att han var värdelös och obegåvad och bara därför skrev verk om islam. Det är sorgligt och pinsamt att läsa det upprepas här gång på gång utan fakta. Skäms på er.

Han blev dock adlad av Tony Blair.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in