2022-08-12, 10:25
Medlem
Hej ekonomer!

Kommer få ett arv på cirka 100 000:- som jag har planerat att köpa 10st fonder för och sedan låta ligga i minst 10 år och skulle gärna höra tips på fonder och varför och även få feedback på min nuvarande plan:

Swedbank Robur Technology A
Avanza Global
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
Storebrand USA A SEK
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero
Avanza Småbolag by Skoglund
Avanza Sverige
Swedbank Robur Ny Teknik A
Avanza Fastighet by Nordhammar

Vad tror ni om fördelningen ovan? Misstänker att den är för tung mot vissa branscher och / eller saknar andra så skulle gärna höra era tankar.

Tack på förhand!
Citera
2022-08-12, 10:27
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krono
Hej ekonomer!

Kommer få ett arv på cirka 100 000:- som jag har planerat att köpa 10st fonder för och sedan låta ligga i minst 10 år och skulle gärna höra tips på fonder och varför och även få feedback på min nuvarande plan:

Avanza Global
Storebrand USA A SEK
Avanza Zero
Avanza Sverige

Vad tror ni om fördelningen ovan? Misstänker att den är för tung mot vissa branscher och / eller saknar andra så skulle gärna höra era tankar.

Tack på förhand!

Bra mix men var är Asien?
Citera
2022-08-12, 10:33
Medlem
Citat:
Hej ekonomer!

Avanza Global
Storebrand USA A SEK
Avanza Zero
Avanza Sverige

Tack på förhand!
Personligen så gillar jag att hålla det enkelt och hade det varit mina pengar så hade jag kört på Avanza Zero och Global samt Spiltan aktiefond investmentbolag.

Lättare att hålla reda på 3 fonder och du täcker in det mesta.

Bra timing att investera nu också då börsen har gått ner såpass mycket ifrån all time high.
Citera
2022-08-12, 10:52
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Personligen så gillar jag att hålla det enkelt och hade det varit mina pengar så hade jag kört på Avanza Zero och Global samt Spiltan aktiefond investmentbolag.

Lättare att hålla reda på 3 fonder och du täcker in det mesta.

Bra timing att investera nu också då börsen har gått ner såpass mycket ifrån all time high.

Tre fonder tycker jag är för dålig diversifiering. Minst 5 men hellre 10 som TS föreslår. Själv ligger jag på 15 fonder med olika storlek som jag justerar varje månad beroende på hur det går.

Dock ska jag säga att jag har mer cash än risk just nu. Jag tvivlar på att björne är klar för denna gång. Tror jag har 60% cash men om det är så små summor som 100k så kan man lika gärna kliva in nu. Sprid ut köpen under ett par månader bara.
Citera
2022-08-12, 12:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Enda fondförvaltaren jag känt mig 100% nöjd med är Spiltan så jag skulle förmodligen investera allt i nån mix av deras fonder.
Citera
2022-08-12, 13:18
Medlem
RostigHinks avatar
Flytt till bättre hemvist.

Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2022-08-12, 13:25
Medlem
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar iaf. Tänkte sprida ut köpen fram till årsskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Bra mix men var är Asien?

Har du någon bra rekommendation för Asien?
Citera
2022-08-12, 13:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Hej ekonomer!

Avanza Global
Storebrand USA A SEK
Avanza Zero
Avanza Sverige

Tack på förhand!

Men snälla, köp inte ett skit just nu. Inget går bra. Inte ens räntefonder ligger på plus eller noll.
Varför betala fondavgift för att parkera pengar ?
Citera
2022-08-12, 13:28
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84

The bottom is not nådd
Citera
2022-08-12, 13:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar iaf. Tänkte sprida ut köpen fram till årsskiftet.

Har du någon bra rekommendation för Asien?

Egentligen inte. Hitta en med låg avgift bara.

Jag brukar välja region, tex Sverige. Så kör jag hälften med en fond som bevisligen varit jämförelse bättre än andra. Så jag har hälften i Spiltan och sedan tar jag en access fond för samma region med superlåg avgift. 0,2%

Lycka till.
Citera
2022-08-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Tre fonder tycker jag är för dålig diversifiering. Minst 5 men hellre 10 som TS föreslår. Själv ligger jag på 15 fonder med olika storlek som jag justerar varje månad beroende på hur det går.

Dock ska jag säga att jag har mer cash än risk just nu. Jag tvivlar på att björne är klar för denna gång. Tror jag har 60% cash men om det är så små summor som 100k så kan man lika gärna kliva in nu. Sprid ut köpen under ett par månader bara.

Hur kan du påstå att "tre fonder är för dålig diversifiering"?
Citera
2022-08-12, 13:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Hej ekonomer!

Avanza Global
Storebrand USA A SEK
Avanza Zero
Avanza Sverige

Tack på förhand!
Rätt bra, men jag skulle ta med en realavkastningsfond och kanske en pacificfond. Gå inte in med alla pengarna samtidigt. Ta det i omgångar. under minst ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in