2022-08-12, 13:39
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Hur kan du påstå att "tre fonder är för dålig diversifiering"?

Hur ska man med tre fonder kunna täcka olika ekonomier=regioner och olika risknivåer?

En del lägger ju alla ägg i samma korg, tex Sverige och trycker att om man tar large cap, en småbolag och en energi tex så är man ju helt körd om det händer något i vår region. Dvs väldigt utsatt.

Men man får göra som man vill såklart
Citera
2022-08-12, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Hur ska man med tre fonder kunna täcka olika ekonomier=regioner och olika risknivåer?

En del lägger ju alla ägg i samma korg, tex Sverige och trycker att om man tar large cap, en småbolag och en energi tex så är man ju helt körd om det händer något i vår region. Dvs väldigt utsatt.

Det beror helt på var bolagen opererar och tjänar sina pengar, och i vilken valuta. Att de har sitt kontor i Svedala betyder noll.
Citera
2022-08-12, 13:46
Medlem
Citat:

Det är extremt enkelt att täcka olika ekonomier (som du grovt förenklat kallar regioner) med tre fonder.
Du kan till och med göra det med EN fond.

Du kan till och med täcka majoriteten av branchsegmenten OCH majoriteten av "ekonomierna" med en enda fond!

10-15 olika brukar vara rekomendationen för riskspridning vid innehav av individuella aktier.
Citera
2022-08-12, 13:57
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Det är extremt enkelt att täcka olika ekonomier (som du grovt förenklat kallar regioner) med tre fonder.
Du kan till och med göra det med EN fond.

Du kan till och med täcka majoriteten av branchsegmenten OCH majoriteten av "ekonomierna" med en enda fond!

10-15 olika brukar vara rekomendationen för riskspridning vid innehav av individuella aktier.

Så hur ser din portfölj ut och resultat? Jag förstår inte hur du lyckas.
Citera
2022-08-12, 14:01
Medlem
Citat:
Så hur ser din portfölj ut och resultat? Jag förstår inte hur du lyckas.

Hur jag lyckas med vad?

Jag bara bemöter ditt felaktiga påstående att det skulle vara svårt att "med tre fonder kunna täcka olika ekonomier=regioner och olika risknivåer"
Citera
2022-08-12, 14:07
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Hur jag lyckas med vad?

Jag bara bemöter ditt felaktiga påstående att det skulle vara svårt att "med tre fonder kunna täcka olika ekonomier=regioner och olika risknivåer"

Ja men om vi nu ska försöka hjälpa TS till en bra portfölj och du säger att det inte är något problem med tre fonder.

Då kan du väl ändå vara lite hygglig och berätta vilka tre fonder? För TS skull, inte för min. Jag plöjer vidare på mitt spår. Det har alltid fungerat.
Citera
2022-08-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ja men om vi nu ska försöka hjälpa TS till en bra portfölj och du säger att det inte är något problem med tre fonder.

Då kan du väl ändå vara lite hygglig och berätta vilka tre fonder? För TS skull, inte för min. Jag plöjer vidare på mitt spår. Det har alltid fungerat.

Sure, jag kan hjälpa till med hur han kan täcka olika "ekonomier" OCH segment med EN fond!

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global

Varsågod!

sen om det är en bra "portfölj" elle inte beror ju på vad TS tror på samt hur riskbenägen han är.

men 10-15 olika fonder är extremt dyrt samt mindre diversifierat jämfört med ovanstående fond, speciellt som TS säger att det är sparande över längre tid.

Jag skulle råda Sven Bergman till att söka en kvällskurs och sedan se över sin strategi.
Citera
2022-08-12, 14:17
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Sure, jag kan hjälpa till med hur han kan täcka olika "ekonomier" OCH segment med EN fond!

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global

Varsågod!

sen om det är en bra "portfölj" elle inte beror ju på vad TS tror på samt hur riskbenägen han är.

men 10-15 olika fonder är extremt dyrt samt mindre diversifierat jämfört med ovanstående fond, speciellt som TS säger att det är sparande över längre tid.

Jag skulle råda Sven Bergman till att söka en kvällskurs och sedan se över sin strategi.

Tack för tipset kompis
Citera
2022-08-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
The bottom is not nådd
Nej men det är alltid svårt att pricka botten. Hade jag investerat nu så hade jag gått in med ca 50 %
Citera
2022-08-12, 18:54
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Enda fondförvaltaren jag känt mig 100% nöjd med är Spiltan så jag skulle förmodligen investera allt i nån mix av deras fonder.

Jag blev så satans besviken på Spiltan när jag hade deras räntefond och när jag skulle lösa in den ungefär då Covid startade så handels stoppade de den och man visste inte ens om man skulle få pengarna tbx. Sen när de släppte pengarna var merparten av den lilla ränteuppgång man haft plötsligt borta. Nä fy fan för Spiltan. Stay Away!

https://www.affarsvarlden.se/artikel/spiltan-stoppar-handel-i-rantefonder-6991355
Citera
2022-08-12, 19:48
Medlem
Jag gillar fonden Avanza zero. Men om du istället vill bli miljonär inom en vecka köp aktien Capstone Green Energy Corp*
Citera
2022-08-13, 04:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt --> Fonder
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem