2022-08-11, 22:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kolla inställningar på avancerade funktioner, rörelser och gester, om det är något som heter lyft och väck som är på.

Kollar nu inställningar i "#rörelser och gester" -slå på skärm med dubbeltryck, -stäng av skärm med dubbeltryck, samt ----vänd för att tysta, är samtliga inaktiverade.

Finns dock en inställning "#sidoknapp" och dubbeltryck, ska testa att ställa in dubbeltryck om det nu mot allförmodan skulle bero på sidoknappen.

EDIT: fel av mig, inte aktivera dubbeltryck
Citera
2022-08-11, 22:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hittar fasiken ingen flip cover, sådan där clear cover till A03, hittar bara klumpiga plånböcker. Denna kanske kan vara något dock:

https://www.themobilestore.se/forcel...xoCh10QAvD_BwE

Tack för tipset, den var fin.

Men skärmjäveln ska ju inte aktiveras oavsett? Och hur kan tangentbordet öppnas med låsskärmen som kräver PINkod? Samsung verkar vara en riktug mupptelefon.
Citera
2022-08-11, 22:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin

Men skärmjäveln ska ju inte aktiveras oavsett? Och hur kan tangentbordet öppnas med låsskärmen som kräver PINkod? Samsung verkar vara en riktug mupptelefon.

Ja jävligt bra fråga, A03 är kanske lite för billig för alla flashiga funktioner de försökt ladda den med. Har för mig att folk lackar att den är seg också.
Citera
2022-08-11, 22:42
Bannlyst
Citat:

Det står i loggen vad som orskade att skärmen låstes upp, kolla?

Starta bara debug mode, låt det hända, kolla sen:

Kod:
*#9900#

Vill du ha hjälp eller har du svårigheter att förstå loggens meningar, så posta loggen via pastebin eller liknande så skall jag berätta för dig vad som är orsaken.

// wuseman
Citera
2022-08-11, 22:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja jävligt bra fråga, A03 är kanske lite för billig för alla flashiga funktioner de försökt ladda den med. Har för mig att folk lackar att den är seg också.
Fungerar bra för det jag gör förutom att skiten aktiverar sig i fickan.

Har testat att gnida asniktet mot den låsta skärmen för att se om fenomenet uppstår men det tycks bara funka i fickor.

Är det en jävla spiontelefon kanske?
Citera
2022-08-11, 22:45
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Fungerar bra för det jag gör förutom att skiten aktiverar sig i fickan.

Har testat att gnida asniktet mot den låsta skärmen för att se om fenomenet uppstår men det tycks bara funka i fickor.

Är det en jävla spiontelefon kanske?

Haha, men det där med dubbeltryck lät ju intressant, känns som att du kan vara nära en lösning.
Citera
2022-08-11, 22:48
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Det står i loggen vad som orskade att skärmen låstes upp, kolla?

Starta bara debug mode, låt det hända, kolla sen:

Kod:
*#9900#

Vill du ha hjälp eller har du svårigheter att förstå loggens meningar, så posta loggen via pastebin eller liknande så skall jag berätta för dig vad som är orsaken.

// wuseman

Okej tack för koden, jag ska kolla det då det uppstår.
Citera
2022-08-11, 22:55
Bannlyst
Citat:
Okej tack för koden, jag ska kolla det då det uppstår.

Har du inte startat om telefonen sedan det hände, tryck på: copy to sdarcd, (include CP ramdump)

Loggen hamnar i /sdcard/. Öppna loggen, sök eller sök direkt på telefonen i någon terminal app:

Kod:
logcat -v color|grep SCREEN_O[NFF]     

Exempel på hur det kan se ut. Gå till rätt line, kolla 10 rader upp och 10 rader ner, så hittar du svaret:

Kod:
SmartFaceService: onReceive: android.intent.action.SCREEN_OFF
08-11 21:37:28.132  7029  7029 D SmartAlertController: ACTION_SCREEN_ON
08-11 21:37:28.171  7029  7029 D AdaptiveBrightnessLongtermModelBuilder: Received android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.179  7029  7029 I MdnieScenarioControlService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.189  7029  7029 I AdaptiveDisplaySolutionService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.203  7029  7029 I EyeComfortSolutionService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.206  7029  7401 I FingerprintService.Ext: onReceive : android.intent.action.SCREEN_ON

Du ser I och D på 5 kolumnen, det betyder INFO ochg DEBUG.

Ta te.x fingerprintservice och googla, alltså det på sjätte raden är vad som triggat unlock on/off av screen, så har du svaret garanterat genom någon som haft samma problem.

fingerpritntservice förstår man ju vad det var som akltiverade screen_on. men dom andra kanske är svårare, då får man googla.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-11 kl. 22:58.
Citera
2022-08-11, 23:02
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Har du inte startat om telefonen sedan det hände, tryck på: copy to sdarcd, (include CP ramdump)

Loggen hamnar i /sdcard/. Öppna loggen, sök eller sök direkt på telefonen i någon terminal app:

Kod:
logcat -v color|grep SCREEN_O[NFF]     

Exempel på hur det kan se ut. Gå till rätt line, kolla 10 rader upp och 10 rader ner, så hittar du svaret:

Kod:
SmartFaceService: onReceive: android.intent.action.SCREEN_OFF
08-11 21:37:28.132  7029  7029 D SmartAlertController: ACTION_SCREEN_ON
08-11 21:37:28.171  7029  7029 D AdaptiveBrightnessLongtermModelBuilder: Received android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.179  7029  7029 I MdnieScenarioControlService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.189  7029  7029 I AdaptiveDisplaySolutionService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.203  7029  7029 I EyeComfortSolutionService: action  :  android.intent.action.SCREEN_ON
08-11 21:37:28.206  7029  7401 I FingerprintService.Ext: onReceive : android.intent.action.SCREEN_ON

Du ser I och D på 5 kolumnen, det betyder INFO ochg DEBUG.

Ta te.x fingerprintservice och googla, alltså det på sjätte raden är vad som triggat unlock on/off av screen, så har du svaret garanterat genom någon som haft samma problem.

fingerpritntservice förstår man ju vad det var som akltiverade screen_on. men dom andra kanske är svårare, då får man googla.

Jag förstod inte mycket av det du skrev. Eller rättare sagt, det var lite väl kvalificerat för mig.
Citera
2022-08-11, 23:07
Bannlyst
Citat:
Jag förstod inte mycket av det du skrev. Eller rättare sagt, det var lite väl kvalificerat för mig.

Okej, jag försöker på ett annat vis. Det är bra du sa till.

1. Öppna telefonappen som du kan slå in ett nummer
2. Skriv: *#9900#
3. Logg menyn dyker upp.
4. På tredje raden, tryck på "Run cp based log"
5. Vänta, tills den är klar några sekunder.
6. Öppna filhanteraren, kolla under sdcard/internt minne eller vad det står i din filhantare där man kan se filer/bilder m.m
7. Det finns en fil där som precis kommit som kommer heta: logcat-20220811-XXXXX.log
8. Öppna den filen, sök efter SCREEN_ON eller SCREEN_OF i telefons app för text filer.
9. Du bör nu se vad som låste upp telefonen, i form av appnamn.

Vet du tidpunkten, så är det mycket lättare då kan du ju bara gå till rätt tidpunkt så ser du direkt.

Säg det skedde, 2022-08-11 16:10, gå ner 2022-08-11 16:10 (allt sorteras efter tidpunkt) så scrolla ner till 2022-08-11 16:10, kolla vad som orskade att telefonen låstes upp, i form att aktivetet eller appnamn.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-11 kl. 23:09.
Citera
2022-08-11, 23:09
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Okej, jag försöker på ett annat vis. Det är bra du sa till.

1. Öppna telefonappen som du kan slå in ett nummer
2. Skriv: *#9900#
3. Logg menyn dyker upp.
4. På tredje raden, tryck på "Run cp based log"
5. Vänta, tills den är klar några sekunder.
6. Öppna filhanteraren, kolla under sdcard/internt minne eller vad det står i din filhantare där man kan se filer/bilder m.m
7. Det finns en fil där som precis kommit som kommer heta: logcat-20220811-XXXXX.log
8. Öppna den filen, sök efter SCREEN_ON eller SCREEN_OF i telefons app för text filer.
9. Du bör nu se vad som låste upp telefonen, i form av appnamn.

Vet du tidpunkten, så är det mycket lättare då kan du ju bara gå till rätt tidpunkt så ser du direkt.

Säg det skedde, 16.10, gå ner 16.10 (den sorteras efter tid i början) så scrolla ner till 16.10, kolla vad som orskade att telefonen låstes upp·

Jag slog in koden på det viset du sade och såg menyn.

Du måste förstå att det är en vanlig dödlig du pratar med nu och inget datasnille som du!!

Jag ska kolla upp detta, återkommer i morgon igen. Hoppas på fler tips av folk här. Tack
Citera
2022-08-11, 23:13
Bannlyst
Citat:
Jag slog in koden på det viset du sade och såg menyn.

Du måste förstå att det är en vanlig dödlig du pratar med nu och inget datasnille som du!!

Jag ska kolla upp detta, återkommer i morgon igen. Hoppas på fler tips av folk här. Tack

Jadå, det är därför det är bra att du sa till så kan jag göra det på ett annat vis.

Svaret finns där, det är bara att man skall veta exakt vad man skall leta efter. I ditt fall är det ju att skärmen låses upp vid en tidpunkt. Skärmen går från läget OFF till ON. Därför får man då leta efter vart skärmen satts på och på den linjen det det står "SCREEN_ON" så kommer du veta exakt vad som orskade att skärmen gick ON. Där är orsaken till upplåsningen av skärmen i fickan.

Det kan stå te.x: smartfaceunlock, det betyder att den läst av ansiktet, blev det godkänt då sätts skärmen på. Nästa rad blir då den som innehåller: "SCREEN_ON" texten.
Det kan stå: fingerprintsensor, det betyder att du var när finger avtrycket.

Och en miljon andra orsaker kan det bero på, i ditt fall är det ju annat än dom två ovan i alla fall.

Loggarna är alltid på engelska därför skriver jag inte AV / PÅ. Lättast är om du har en dator, då kan du stoppa in telefonen med usb, öppna telefonens mapp, kopiera över logcat filen till datorn, öppna den med en text editor te.x anteckningar eller vad du använder, tryck på ctrl+f och sök: 2022-08-11 11:11 om det var då det skedde, men antagligen är det svårt att veta tidpunkt exaktt om det skedde i fickan så då kan man söka te.x SCREEN_ON så kommer du hitta varje gång skärmen satts på. Men först får du göra det som jag skrev ovan för att filen skall skapas menyn.

Behöver du hjälp, så kan du kopiera texten som finns i loggen vid tidpunkten det gällde, gå till https://pastebin.com och klistra in och tryck på "paste", och sedan skickar länken så kan jag se om du inte förstår vad som var orsaken.

Förstår du inte nu, då har jag gjort mitt bästa i alla fall då får någon annan försöka hitta problemet på ett annat vis, oavsett vad, lycka till!
Senast redigerad av wuseman 2022-08-11 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in