2022-08-11, 19:16
Medlem
Hej jag körde runt på en kompis i ett par timmar idag vi var i bilen nästan hela tiden den har tygsäten om det spelar någon roll. Senare fick jag reda på att han hade skabb. Jag satt också i samma säte som han efter han hade gått då en annan kompis ville provköra. Hur lätt smittar det? Borde jag göra något? Är väldigt nervös. Mvh…
Citera
2022-08-11, 19:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denkar01
Hej jag körde runt på en kompis i ett par timmar idag vi var i bilen nästan hela tiden den har tygsäten om det spelar någon roll. Senare fick jag reda på att han hade skabb. Jag satt också i samma säte som han efter han hade gått då en annan kompis ville provköra. Hur lätt smittar det? Borde jag göra något? Är väldigt nervös. Mvh…
Inte särskilt lättsmittat.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...kdomar/skabb-/
Citera
2022-08-11, 19:19
Medlem
sov i samma säng 24h senare så vet du.
Citera
2022-08-11, 19:23
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:

Djuret kan leva flera dagar utanför huden så....

Kanske inte världens bästa vän eftersom att om personen har skabb så behandlas hela dens familj för skabb just nu och personen vet exakt hur det smittar..

Vid nära kontakt, sex, och att djuret kan leva flera dagar utanför huden.

Det krävs dock direktkontakt i flera minuter för att djuret ska hoppa på dig, men ändå....
Citera
2022-08-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Inte särskilt lättsmittat.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...kdomar/skabb-/
Okej va skönt då kan ja va rätt lugn då.
Citera
2022-08-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Djuret kan leva flera dagar utanför huden så....

Kanske inte världens bästa vän eftersom att om personen har skabb så behandlas hela dens familj för skabb just nu och personen vet exakt hur det smittar..

Vid nära kontakt, sex, och att djuret kan leva flera dagar utanför huden.

Det krävs dock direktkontakt i flera minuter för att djuret ska hoppa på dig, men ändå....
Okej jag som max nuddade han i 3 sek när han fick en snus eller så tänkte på om dom kunde va på inredningen men då verkar det inte som det.
Citera
2022-08-11, 19:29
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Okej jag som max nuddade han i 3 sek när han fick en snus eller så tänkte på om dom kunde va på inredningen men då verkar det inte som det.

Djuret kan leva i till exempel en säng i flera dagar.

Säte, vet ej.
Chansen finns ju.
Citera
2022-08-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
sov i samma säng 24h senare så vet du.

Så snabbt kommer inte symtomen. Första gången du har skabb tar det flera veckor innan det börjar klia. Andra gången kommer klådan redan efter 3-4 dagar eftersom immunförsvaret har tränat upp sig vid första infektionen.

https://www.internetmedicin.se/behan...reologi/skabb/
Citera
2022-08-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleMcScrooge
Så snabbt kommer inte symtomen. Första gången du har skabb tar det flera veckor innan det börjar klia. Andra gången kommer klådan redan efter 3-4 dagar eftersom immunförsvaret har tränat upp sig vid första infektionen.

https://www.internetmedicin.se/behan...reologi/skabb/

sant. tar 4-8 veckor innan äggen kläcks.

"Hur märker jag att jag har skabb?
Det är vanligt att det börjar klia först 4-8 veckor efter att du blivit smittad. Ibland kan det klia så mycket att du river upp blödande sår. Du kan också få små rödaktiga knottror eller blåsor på huden.

Det kan klia var som helst på kroppen utom på huvudet. Skabbgångarna finns oftast på insidan av handlederna, mellan fingrarna, runt naveln och i underlivet.

Du kan ha skabb utan att märka det och du kan smitta andra redan under veckorna innan det har börjat klia.

Vad gör jag om jag tror att jag har skabb?
Gå till en vårdcentral för att undersöka dig om du tror att du har skabb. Den som undersöker dig för då in en tunn nål i en av gångarna som skabbdjuren har gjort och fångar upp ett av dem för att sen titta på det i mikroskop.
Hur blir jag av med skabb?
Om du har fått besked av en läkare att du har skabb ska du smörja in dig med ett receptfritt medel som finns att köpa på ett apotek. Det är viktigt att du läser bruksanvisningen som följer med förpackningen innan du använder medlet.

Du kan behöva göra om behandlingen efter en vecka. Blir du inte blir bra efter det ska du kontakta en läkare.

Alla som du haft nära kontakt med eller som du bor tillsammans med ska också behandlas samtidigt. Risken är stor för att de också kan ha fått skabb och kan smitta andra, även om de inte fått några besvär ännu.

Tvätta kläder, lakan och handdukar i maskin, minst 60 grader så att skabbdjuren dör. Det kan fortsätta klia upp till sex veckor efter behandlingen. Då kan du smörja in dig med en svag kortisonkräm eller -salva, som finns att köpa på apotek. Fråga din läkare om du behöver hjälp."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in