2008-11-08, 23:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ptja, bättre är det förstås att säga det folkslag som personen hör till, t ex xhosa, himba, ebo eller så - men det kräver förstås lite mer kunskap av en själv.
Citera
2008-11-08, 23:53
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ptja, bättre är det förstås att säga det folkslag som personen hör till, t ex xhosa, himba, ebo eller så - men det kräver förstås lite mer kunskap av en själv.
Visst är det så, och jag tvivlar på att man som lekman ser skillnad på t ex en mashona och en matabele, om det ens är möjligt.
Citera
2008-11-08, 23:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Finns det något bra ord för östasiat av snedögd typ förresten? Funkar "oriental"?
Citera
2008-11-08, 23:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Finns det något bra ord för östasiat av snedögd typ förresten? Funkar "oriental"?

Vad är det för fel med just östasiat?
Citera
2008-11-09, 00:02
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Vad är det för fel med just östasiat?
Jag vet inte, det var ett ord jag just kom på så att säga. Är det ett tydligt ord om man vill beskriva en klassisk snedögd sak? Är det det vanliga att använda?
Citera
2008-11-09, 00:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag vet inte, det var ett ord jag just kom på så att säga. Är det ett tydligt ord om man vill beskriva en klassisk snedögd sak? Är det det vanliga att använda?

Nu är jag lite osäker på vilka saker som har sneda ögon - men om vi håller oss till människor i stället så är väl östasiat betydligt bättre än oriental eftersom orienten ju är betydligt större än östra asien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Orienten
Citat:
Orienten (även östern, Österlandet) är sedan antiken en benämning särskilt på de sydliga och östligaste Medelhavsländerna (Främre Orienten) men också på övriga Asien (Mellanöstern och Fjärran Östern).
Citera
2008-11-09, 00:08
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Nu är jag lite osäker på vilka saker som har sneda ögon - men om vi håller oss till människor i stället så är väl östasiat betydligt bättre än oriental eftersom orienten ju är betydligt större än östra asien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Orienten
Jaja, du vet vad jag menar, bussen.

Skit i wikipedia nu. Om du ska berätta om någon som ser ut som Mao, vad använder du för ord då?
Blir det östasiat?
Citera
2008-11-09, 00:15
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jaja, du vet vad jag menar, bussen.

Skit i wikipedia nu. Om du ska berätta om någon som ser ut som Mao, vad använder du för ord då?
Blir det östasiat?

Kines skulle jag nog använda i det fallet. Jag kanske inbillar mej, men tycker mej kunna skilja mellan kineser, koreaner, japaner, thailändare och vietnameser. Kambodjaner och Laotier har jag lite mindre koll på, liksom tibetaner och nepaleser.

Men vore jag osäker - så ja, östasiat vore nog det närmaste.
Citera
2008-11-09, 02:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tja, du kanske har rätt - även om jag tror du lägger lite för stor vikt vid vad som gjorts i Sverige. Jag tror att utvecklingen av ordets betydelse är starkt influerad av vad som skett i USA med ordet "negro".

Men, faktum kvarstår - för afrikaner (och ättlingar av dessa) med mörk hud - så är ordet idag förolämpande och inget som de använder om sej själva.

Så varför envisas med att använda det då?

För att bevisa att man är en fri man, och inte en slav under vad andra anser att man bör eller inte bör göra, oftast på helt godtyckliga grunder. Är inte det skäl nog?
Citera
2008-11-09, 12:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
För att bevisa att man är en fri man, och inte en slav under vad andra anser att man bör eller inte bör göra, oftast på helt godtyckliga grunder. Är inte det skäl nog?

Det må vara en högt beundransvärd ambition, men man kan inte kräva det av alla, bara av sej själv.

För mej är det oerhört enkelt - om någon blir förolämpad av att bli kallad för X och jag inte har några skäl att förolämpa denna person, så undviker jag att kalla honom för X.

Om detta X nu är ordet neger, blatte, finnjävel, svenne, white trash, mongo eller blekfis - är egentligen egalt.

Särskilt när det finns ord som har samma betydelse och som inte förolämpar.
Citera
2008-11-09, 13:53
Medlem
Varför ens säga det om de tar illa upp när det redan finns synonymer? Vad är det med ordet som gör att ni måste använda det?

Om ett folk tar illa upp av att jag kallar dem något så säger jag självfallet inte det ordet, väx upp för fan.
Citera
2008-11-09, 13:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Varför ens säga det om de tar illa upp när det redan finns synonymer? Vad är det med ordet som gör att ni måste använda det?

Om ett folk tar illa upp av att jag kallar dem något så säger jag självfallet inte det ordet, väx upp för fan.
Håller med om att man inte ska använda ord bara för att jävlas. Grejen är det att jag tycker inte det finns något fullgott alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in