2009-08-27, 20:11
Medlem
En neger är väll inte svart??

Och vi svenskar är väll inte vita??

En neger är väll mer åt det bruna hållet, så varför ska jag kalla honom svart??

En neger är en neger, inte så konstigt i det, och ser ingen anledning i att kalla honom för nått han inte är!!
Citera
2009-08-27, 20:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är ju snarare du som har en felaktig syn eftersom du finner det nedvärderande att kalla dessa för negers. Det är ett vedertaget ord som funnits under lång tid och i sig inte hyser någon form av negativism eller kränkande.

Den dar retoriken ar ju faktiskt ratt lojlig. Visst ar det sant att de kallas negros pa t ex spanska. Men negro betyder svart pa spanska. Pa svenska betyder inte neger svart, utan ar en beteckning for morkhyade. Hade ordet neger kommit in i det svenska spraket tidigare och faktiskt haft betydelsen svart pa svenska innan man kallade morkhyade for negrer sa hade det kunnat fungera, men nu faller ditt argument.

Du far tycka att det ar hur neutralt som helst, jag tycker ocksa att det i grunden ar ett neutralt ord. Daremot ar det ju ett tecken pa total ignorans av andra manniskor att anvanda det hur som helst. Jag menar, det ar ju omojligt att det undgatt dig att det finns gott om morkhyade som tar illa upp av anvandningen av ordet neger - sa varfor resonera som sa att du inte forstar att folk ogillar det for att det for dig ar neutralt?
Citera
2009-08-27, 20:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snablen
En neger är väll inte svart??

Och vi svenskar är väll inte vita??

En neger är väll mer åt det bruna hållet, så varför ska jag kalla honom svart??

En neger är en neger, inte så konstigt i det, och ser ingen anledning i att kalla honom för nått han inte är!!

Sa du menar att jag far kalla dig for idiot? Soft. Jag menar, det ar ju ingen anledning att kalla dig nagonting du inte ar.
Citera
2009-08-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Sa du menar att jag far kalla dig for idiot? Soft. Jag menar, det ar ju ingen anledning att kalla dig nagonting du inte ar.

Haha så svarar en äkta neger!!
Citera
2009-08-27, 20:25
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modena12
det enda sättet att ta kål på ordets negativa klang är att sluta använda det.
Nej, för de som menar något negativt med det är ju glada att de "fått" ett nytt ord som inte var negativt laddat förut. Så om alla som inte menar något negativt med det slutar använda det är det bara de som använder det negativt kvar. Ordet kommer inte att försvinna inom överskådlig tid; det är upp till oss som använder svenska språket att bestämma om det är positivt eller negativt.

Sedan att det är samma sak som att säga "jävla svenne": Det blir bara samma sak om du sätter in ett "jävla" framför ordet "neger".
Citera
2009-08-27, 20:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Ja, for man maste ju vara morkhyad for att forsta att du ar dum i huvudet... Men nej, jag ar en vit svensk.
Citera
2009-08-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modena12
ordets betydelse har fortfarande negativ betydelse.
Jag tror inte varenda fb:are här väljer ordet neger just för att beskriva något positivt med afrikaners utseende

Nää, det är det väl inte. När jag var liten så kallades negrer för hottentotter.

För övrigt finns det väl inget positivt med negrers utseende!?

.
Citera
2009-08-27, 20:35
Bannlyst
Jag tror inte det i alla fall då jag har använt ordet "nigga" till svarta människor väldigt flitigt under flera år.
Citera
2009-08-27, 20:37
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:

Anar en smula nedlåtande ton i ditt svar och det är väl (ja tänk, det stavas så och inte väll) svar på frågan? Du blir kallad idiot och svarar med neger...
Citera
2009-08-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Att ordet tolkas som negativt i mångas öron håller jag med om, men det är inte ordets fel i sig. I mina öron är det lika fel att säga svart eller färgad eftersom dessa ord automatisk särskiljer tänkt person från andra människor.
Det är en nödvändighet att kunna särskilja människor för att kunna specificera sig då man talar om en grupp. Det logiska är väl då att använda en ord som så tydligt som möjligt förklarar vilken gruppen i fråga är. Att kalla svarta människor för just svarta är väl då en mer passande beskrivning än att kalla dem negrer?

Tycker personligen inte att det är direkt kränkande att kalla någon neger, men jag ser inte varför man väljer att använda ordet när det finns folk som tar illa upp och det dessutom finns ett bättre alternativ.
Citera
2009-08-27, 20:48
Medlem
KoettFaerss avatar
Jag undrar hur många bildade personer som har färgade personer i sin umgängeskrets som kallar dessa för "negrer".
Ja, det är ett kränkande ord som de flesta förknippar det med något negativt. Så länge ordet har en negativ klang kommer det att vara kränkande.

Att kalla en tjej för "fitta" är också kränkande, även om ordet i sig symboliserar något de flest av oss killar gillar.
Citera
2009-08-27, 21:07
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Jag undrar hur många bildade personer som har färgade personer i sin umgängeskrets som kallar dessa för "negrer".
Ja, det är ett kränkande ord som de flesta förknippar det med något negativt. Så länge ordet har en negativ klang kommer det att vara kränkande.

Att kalla en tjej för "fitta" är också kränkande, även om ordet i sig symboliserar något de flest av oss killar gillar.

Helt rätt. Jag har en vän i London som hänger väldigt mycket i gäng där med många mörkhyade och han berättade för mig och en annan vän att det dummaste man kan göra är att använda ordet nigger eller neger utan att tänka efter. Det finns väldigt många som fortfarande associerar det ordet med maktlöshet, dvs som slavägarna förr använde ordet då de kallade på sina slavar. Jag förstår inte alls varför någon använder ordet längre. Så länge det finns folk som ser något negativt med ordet så finns det väl ändå ingen anledning att använda det? T ex som någon tidigare nämnde så tror jag inte att någon skulle säga "Jag sitter här med ett gäng negrer" om man satt med ett par mörkhyade polare och pratade i telen. Däremot så fungerar det att säga "jag sitter här med ett gäng tjejer/killar/män/kvinnor" eftersom det är neutrala ord som grundades i samma betydelse som de fortfarande har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in