2006-01-15, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
Använder själv uttrycken "polackjobb" eller "polackgöra"
Men polacker jobbar ju i byggsvängen, inte ofta en neger gör det.
Citera
2006-01-15, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Vilken otroligt förvirrad diskussion..
Som tidigare nämnts, du kan helt bortse från begreppet "neger" i sammanhanget, negerjobb/negergöra är ett talesätt som beskriver ett tungt eller en tålamodsprövande arbetsinsats som ingen skulle göra frivilligt.
Men används ju än och betecknar tydligen det dom gjort utrikes men inte här
Citera
2006-01-15, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Men används ju än och betecknar tydligen det dom gjort utrikes men inte här

Ja, uttrycket begagnas fortfarande, men har ingenting att göra med om arbetet utförs i Sverige eller utomlands.

Du driver med oss va?
Citera
2006-01-15, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Ja, uttrycket begagnas fortfarande, men har ingenting att göra med om arbetet utförs i Sverige eller utomlands.
Du driver med oss va?
Nej jag utreder valören, då de tycks göra andra jobb utrikes än här.
Citera
2006-01-15, 03:51
Medlem
bivaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lab-one
Jobbar du på ett bygge? (min svärfar berättade en liknande historia)

Nej det var en metallindustri, kan tänka mig att liknande saker har hänt på andra ställen
Citera
2006-01-15, 11:46
Medlem
Ladidas avatar
Jag vet att i köket..där jag huserar som oftast, då brukar varenda köksmästare jag haft kalla "negerjobb" för det värsta skit jobbet.
Till exempel lägga strömming, hacka sallad till tre-fyra hundra gäster, strimla en jävla massa fläskfile osv osv.
Så ja, "negerjobb" är en benämning på jobb som ingen jävel vill ta i med tång, oftast sätts de som har minst erfarenhet på dessa jobb, eftersom vem som hellst skulle klara av det igentligen.
Citera
2006-01-16, 05:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag vet att i köket..där jag huserar som oftast, då brukar varenda köksmästare jag haft kalla "negerjobb" för det värsta skit jobbet.
Till exempel lägga strömming, hacka sallad till tre-fyra hundra gäster, strimla en jävla massa fläskfile osv osv.
Så ja, "negerjobb" är en benämning på jobb som ingen jävel vill ta i med tång, oftast sätts de som har minst erfarenhet på dessa jobb, eftersom vem som hellst skulle klara av det igentligen.
Eller negrer borde ta istället för att gå på bidrag?
Citera
2006-01-27, 15:34
Medlem
BagareBengts avatar
Arab/Svartmusking = Turken
Östasiat = Kinesen
Blånegern = Negern

Bara ord, har varken positiv eller negativ innebörd för mig.
Tar någon åt sig av mina ord, som bara kommer utan baktanke så kan jag inte hjälpa det, tyvärr, jag tänker heller inte ändra mig.
Citera
2006-01-27, 15:37
Medlem
Memnoks avatar
Om ordet neger

Fick inspiration av ett inlägg som kallade ordet "neger" för hets mot folkgrupp och skulle vilja diskutera det lite, tar därför avstamp i denna personens inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av d.S

Brukar du höra ordet neger på tex Tv eller andra medier, nej det är rasistiskt! Trött på alla dumhuvuden och smyg rassar. Förövrigt får man inte säga vad man vill i flashbackforum, forumet står nämligen under lagen, man kan därför fällas för hets mot folkgrupp, vilket ordet neger syftar till (den svarta afrikanska folket.
Jaha, så det är alltså rasistiskt att använda ordet neger nu? Det kan jag kanske med nöd och näppe smälta (iofs halvt om halvt eftersom det i USA främst är uttrycket "nigger" som är tabu, inte "negro"). Att det skulle vara hets mot folkgrupp har du inga som helst belägg för, först och främst är inte "negrer" en folkgrupp, sedan undrar jag var hetsen består i? I sverige har vi inget substantiv att ersätta det med, skall man använda "en person med mörk hudfärg" så blir det ju ganska omständigt.

Finns det egentligen något bra ord man kan använda istället för neger? Och har det verkligen samma värdeladdning som "nigger"?

För att lätta upp ämnet lite:
Mod: He was banned for using foul language, he called someone a degrading word for african american.
användare: What did he call him?
Mod: He called him a word that a caucasian person never wants to call a coloured person, a word beginning with "N" and ending with "r", and it has "ig" in the middle.
användare: Neighbour?
Citera
2006-01-27, 15:41
Medlem
Käg Malaxs avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=277701
Citera
2006-01-27, 15:42
Medlem
micaeles avatar
Ordet neger anser jag inte vara rasistiskt, det är samhället som har fått det till den betydelsen.
Ser ingen anledning att ändra mig på den punkten, ordet neger är för mig bara ett ord som definerar en grupp människor - vilket många säkerligen tolkar som diskriminerande.
Låter det bättre med färgad? Det definierar ju ännu mer vad man pratar om.

Tycker att saken har överdrivits lite, man tillåter ju till exempel inte ordet 'negerboll' längre. Vad var det för fel med det?
Det sammansatta syftet med ordet är ju en helt annan sak, även om 'neger' beskriver färgen.

Nej, får man inte säga neger så ska inte de färgade få säga 'vita' heller. Då definierar dom ju oss, diskriminerande nog, som en annan grupp.
Citera
2006-01-27, 15:42
Bannlyst
JAG VILL ATT DU NOGGRANT LÄSER DETTA:

http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10465828

Och om du fortfarande inte förstått, får du läsa det som står skrivet nedan.

"Negro means "black" in Spanish, Portuguese and ancient Italian languages, being derived from the Latin word niger of the same meaning. " ...."The word has had a similar history in languages such as Italian. Today in Italy, using the term "negro" to refer to a black person would be considered a racist insult, suggestive of fascist opinions."......"In French, nègre was the word generally used in the 19th century and earlier times to describe black persons of African origin. However, it now has heavy colonial undertones, and the word noir (literally, "black") is always used instead, except occasionally when specifically discussing slavery or colonialism, or when nègre is used as slang for ghost writer."

“Vissa ord har uteslutits av vad man kan kalla för ideologiska skäl. Så har exempelvis negerby och negersång strukits, inte för att begreppet som sådant är föråldrat utan för att ordet neger blivit stilistiskt markerat.” http://www.kotus.fi/svenska/sprakbruk/saol12.shtml

Drar paralleller till svenskan, där man upprör färgade personer om man yttrar ordet neger, (upplevt det ett flertal gånger) innan jag insåg vad jag egentligen sade. Och är det inte det som egentligen avgör, om folk blir djupt upprörda ska man inte bruka de orden.

Ja du, negro är förövrigt även portugisiska för svart. Ordet neger har debatterats åtskilliga gånger, dess ursprung, är bla. även från den amerikanska slav kulturen (nigger) där de svarta / färgade /mörkhyade hölls som slavar, torterades och avrättades likt judarna under förintelsen om än ej lika kallblodigt och systematiskt, men under en otroligt mycket längre period och med ännu fler offer/mord. De utsattes för aphartai (även under andra världskriget värt att notera!). Tänk lite, neger är ett ord nyttjat för att förtrycka, skapat för att förtrycka. Att dess ursprungsorts översättning inte innehåller något negativ eller rasnedlåtande är inget argument! Ordets innebörd är hur och när det brukas men framförallt dess historiska, ursprungliga andemening, de som först brukade ordet neger (i den mening att ordet syftar till en människa/folkgrupp)var ju trotts allt slavhandlare med ofantliga mängder förtryck och ondska ingjutet i det.

Brukar du höra ordet neger på tex Tv eller andra medier, nej det är rasistiskt! Trött på alla dumhuvuden och smyg rassar. Förövrigt får man inte säga vad man vill i flashbackforum, forumet står nämligen under lagen, man kan därför fällas för hets mot folkgrupp, vilket ordet neger syftar till (den svarta afrikanska folket.

Jag beder samtliga som enbart läst min slarvigt skriva text att läsa det som finns i artikeln via länken! http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10465828
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in