2009-07-28, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
"De" har fått lära sig det genom att "du" använder det som skällsord. Därigenom har ordet fått en genomläggande nedvärderande, negativt, anklagande klang. Ett distanserande ord som tydliggör att "de" är mindre värda än "du".

Fast du skiter såklart i att de själva tycker det är jävligt jobbigt att höra folk kalla dem för vad de uppfattar som ett tydligt glåpord.

Det här är också mitt land. Är det ok om jag kallar dig för fårknullare varje gång jag skulle se dig då? Jag tycker inte ordet har någon negativ klang, du röstar på fel parti, har fel åsikter, fel jobb, fel frisyr, läser fel dagstidning, ser på fel TV-program och har fel intressen. Så du är en fårknullare helt enkelt. Deal? Du borde inte bli upprörd över det, det är ju bara ett neutralt ord som alla andra. De är inte ditt fel egentligen, du tillhör bara fel demografisk grupp.

Om du nu tycker att "de där utlänningarna" - som du så lämpligt klumpar ihop i en enda demografisk skock - inte kan uppföra sig som man ska, så är det kort och gott skrattretande att du hävdar att de ska visa hyfs, när du själv inte kan göra det. Kasta inte sten i glashus.

Exakt samma sak, bara att de människorna blir förolämpade på andra grunder än sin etnicitet. Varför ska du visa respekt mot exempelvis en f.d. chef om du inte kan bemöda dig att visa normalt hyfs och respekt mot någon du inte känner och inte har en aning om bakgrund, yrke, personlighet, m.m.?

När slutar man kalla mörkhyade för neger, om man misstänker att de tar illa vid sig? När de är utanför AMS? När de är byggarbetare? När de är läkare? När de är företagsledare? Fast det är klart, de kan väl aldrig bli läkare, så sinnesslöa, loja och tröga som de är. Knappt ens byggarbetare heller, såna kan man ju inte lita på, de skulle väl stjäla allt som ligger framme. Så dumt av mig.

De är "negrer" för att de inte kan få något jobb och är parasiter, samtidigt som de inte kan få något jobb för att de är "negrer", oavsett hur många de söker. Ett härligt moment 22. Att folk på fullaste allvar tror att man inte vill jobba pga sin etnicitet är skrattretande. Människor är funtade på samma sätt, klart som fan att de flesta vill ha något att göra på dagarna och ha pengar i ett samhälle som bygger på pengar. Men får man inget jobb blir man nedstämd, passiv och loj. Särskilt om det pågår under en längre tid. Det spelar noll roll vilken etnicitet man har då.
Och svenskar blir kallade svennar som glåpord av invandrare, what's the deal? I USA blir vita kallade crackers, whiteboy, etc, gnäller dem för det? Nej. Sedan är historien samt vilka som använder det irrelevant, om det är en pedofil som använder ordet "kontraproduktivt", ändrar det dess definition då? Nope. Om jag blir kallad svenne, ska jag kalla dem rasse då? Jag anser att svenne är lika mycket diskriminerade som neger, då båda används av "rasister" i respektive grupp.
Senast redigerad av MasturCheef 2009-07-28 kl. 12:18.
Citera
2009-07-28, 12:29
Medlem
Enligt wiki är ju "neger" inget skällsord, utan det härstammar från spanskans och italienskans "negro" som betyder svart. Nigger däremot är ett "gravt nedsättande och rasistiskt skällsord för afroamerikaner"
Citera
2009-07-29, 00:31
Medlem
zaturn87s avatar
Varför är det här ordet så jävla viktigt för er?

...

Aldrig sett en mer meningslös tråd med så många posts...
Folk vill kunna säga neger?

Ok, jag fixar det....

*svingar med trollstaven*

Så nu kan du säga neger...

Någon annan meningslös politiskt skitkamps om ni vill driva?

Hör av er så svingar jag med trollstaven igen...

RIKTIGT JÄVLA OFF TOPIC: ENGLAND 5 GERMANY 1 MICHAEL OWEN IS NUMBER 1
Citera
2009-07-29, 21:43
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasturCheef
Och svenskar blir kallade svennar som glåpord av invandrare, what's the deal? I USA blir vita kallade crackers, whiteboy, etc, gnäller dem för det? Nej. Sedan är historien samt vilka som använder det irrelevant, om det är en pedofil som använder ordet "kontraproduktivt", ändrar det dess definition då? Nope. Om jag blir kallad svenne, ska jag kalla dem rasse då? Jag anser att svenne är lika mycket diskriminerade som neger, då båda används av "rasister" i respektive grupp.
Ja och det är väl lika fel det. Bara för att en del beter sig som idioter är det inget försvar för att själv sänka sig till deras sandlådenivå, om de nu tror de får ut något av att kasta glåpord efter främlingar. Återigen: jävligt respektlöst, ignorant, meningslöst och kontraproduktivt. Oavsett vem som förolämpar vem.
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87
Varför är det här ordet så jävla viktigt för er?

...

Aldrig sett en mer meningslös tråd med så många posts...
Folk vill kunna säga neger?

Ok, jag fixar det....

*svingar med trollstaven*

Så nu kan du säga neger...
Därför att man bör ha ett egenintresse av att inte verka vara en ignorant dumfan som är en person man aldrig skulle anställa eller vill ha att göra med. Vilket kan vara praktiskt, då man kan fortsätta gnälla att "invandrare snor alla jobb" eller att de minsann inte ska få samma bidrag som man själv går på.

Att döma folk efter utseendet är kanske praktiskt, men otvivelaktigt dumdristigt. Att dessutom förolämpa folk utifrån deras utseende är inte rebelliskt, det är småbarnsbeteende. Och nej, det handlar inte om "politisk korrekthet". Det handlar om sunt förnuft.

Att hålla på med "politisk korrekthet" hit och dit som något fult slagord och för att försköna sitt eget rebelliska, tuffa beteende som inte är "PK" är förvisso inte småbarnsbeteende längre, men såväl fjortisanarkistiskt.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2009-07-29 kl. 22:28.
Citera
2009-07-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Enligt wiki är ju "neger" inget skällsord, utan det härstammar från spanskans och italienskans "negro" som betyder svart. Nigger däremot är ett "gravt nedsättande och rasistiskt skällsord för afroamerikaner"

Nigger är slang. Jag förstår inte hur de överkänsliga negrerna och deras förkämpande vita riddare(politiker, "intellektuella och mediefolk) kan få det till nedsättande.

"Rödskinn" är väl isf ett pejorativ, då det brukas som ett exempel på en indian draget till absurdum.
Citera
2009-07-30, 02:15
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Humpty_Dumpty#In_Through_the_Looking_Glass

Jävla humpty dumpty argument

Kommer för övrigt ihåg när jag och mina kompisar hittade en gammal ordbok i skolan i något jäkla förråd. Stod typ såhär:

Neger = nära besläktad art/ras till människan

Neutrala grejjor det
Senast redigerad av Micke_hs 2009-07-30 kl. 02:19.
Citera
2009-07-30, 02:24
Medlem
negerboll. Väldigt svenskt och väldigt välbeskrivande
Citera
2009-07-30, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gramligr-Braend
Det är ju just det som diskuterats de senaste 40 sidorna här. Att man kan uppfatta ett neutralt ord som funnits i svenskan länge, vilken har en etymologi som inte är avsedd för att kränka, är kränkande (främst utav negrer och pkliberaler som pissat på sig själva utav självgodhet).

Det handlar om att inte ge vika för någonting som egentligen inte behövs tjafsas om.

Vad du menar med pkliberaler vet jag inte ärligt talat, men jag antar att du ogillar vänsterfolk och folk som debatterar mycket kring medmänsklighet, snällhet, etc. Fine, du är ungefär lika originell på FB som en gymmad kille som sitter på en veranda i en ful Dressmanskjorta en junikväll med en taxfree-öl och säger "fan vad gött det är att supa". Eller en pizzabagare i en sönderstylad BMW 318 för den delen.
Men, det var inte poängen. Du nämner två grupper, negrer och pkliberaler, den senare vet jag inte riktigt vad det är, men negergruppen... du ser ingen som helst logik i att det främst är den gruppen som kan avgöra vad som är kränkande eller inte?
Att det kanske är svårt för alla andra grupper utom just den, att avgöra huruvida begreppet är kränkande?

Seriöst:
Är din, och andras grundinställning, väldigt strikt taget, att om någon säger "gör inte så tack, jag gillar inte det", så svarar man i första hand "jag förstår inte varför du inte gillar det, jag kommer att fortsätta" ??
Citera
2009-07-30, 12:44
Medlem
[quote=mannenutanminne]Vad du menar med pkliberaler vet jag inte ärligt talat,

Jag sa ju just det. Kikar du riktigt hårt genom dina solglasögon kan även du märka att dom som utmärker sig inom dessa områden jag räknade upp följer en röd tråd.
Citat:
men jag antar att du ogillar vänsterfolk och folk som debatterar mycket kring medmänsklighet, snällhet, etc.

Nej, jag snackar helt enkelt om dem som tävlar i att skrika högst för varenda obskyr minoritet och gör det alltid på bekostnad på majoritetssamhället. Dom behöver inte vara vänster men är så väldigt ofta.

"Snällhet" var ju förresten en vämjeligt ordval. Vad syftar det på?

Citat:
Men, det var inte poängen. Du nämner två grupper, negrer och pkliberaler, den senare vet jag inte riktigt vad det är, men negergruppen... du ser ingen som helst logik i att det främst är den gruppen som kan avgöra vad som är kränkande eller inte?
Att det kanske är svårt för alla andra grupper utom just den, att avgöra huruvida begreppet är kränkande?

Vad ger en annan person rätta att förbjuda mig att använda ett svenskt ord bara för att denne tillhör en viss hudfärg? Världen är full av kompromisser, jag tänker inte sluta använda ett ord bara för att deras gnäll grundar sig på irrationellt förakt emot ett neutralt ord. Dom, och du vet inte ens varför "neger" är fullt, dom vet bara att dom blivit itutade att ogilla det utav omvärlden. Ge mig en annan förklaring till varför jag ska sluta använda ordet än det.
Bara för nån annan tycker jag ska sluta är i klass med liknande högsubjektiva scenarion såsom "jag tycke du ska ge mig en miljon annars blir jag kränkt". Varför skulle jag rätta mig efter en ide som har en defekt grundval?

Citat:
Är din, och andras grundinställning, väldigt strikt taget, att om någon säger "gör inte så tack, jag gillar inte det", så svarar man i första hand "jag förstår inte varför du inte gillar det, jag kommer att fortsätta" ??

Ungefär, jag säger "Varför då? förklara dig". Denne person skulle med all säkerhet inte hitta en förklaring till att sluta säga "neger" annan än den media har gett honom.
Citera
2009-07-30, 20:19
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gramligr-Braend
Nej, jag snackar helt enkelt om dem som tävlar i att skrika högst för varenda obskyr minoritet och gör det alltid på bekostnad på majoritetssamhället. Dom behöver inte vara vänster men är så väldigt ofta.

"Snällhet" var ju förresten en vämjeligt ordval. Vad syftar det på?
Alltså vafan. Mer skitsnack får man ju leta efter. "På bekostnad på majoritetssamhället"?! Vad i helvete talar du om? Menar du att "majoritetssamhället" förlorar en massa resurser eller yttrandefrihet på något sätt om "majoritetssamhället" på något sätt ger blanka fan i att fortsätta förolämpa individer utan några som helst grunder? Sluta försök gömma dig bakom någon sorts homogen, zombieliknande folkmassa och ta en titt på dig själv istället. Grundvalen i ett fritt samhälle är att du får göra och säga vad fan du vill, så länge du inte skadar, tvingar eller kränker någon annan eller annat. Eftersom du direkt bryter mot detta genom att kränka mörkhyade personer genom att håna dem med ordet "neger", så är det rätt uppenbart att man är ute och seglar.

Det handlar inte om politik, det handlar om folkvett. Tycker exempelvis en annan demografisk grupp, tjejer, att det är känns jävligt illa att bli kallade horor, så ger man fan i det. Eller tycker du det "värdeneutrala" ordet hora också ska användas fritt och brett när du talar med din eventuella syster eller jobbarkompis?

"Men hora är ju inte värdeneutralt!" menar du. Nähä, men jag tycker det? Vi har en meningsskiljaktighet. Låt oss då fråga individerna som blir kallade ordet vad de tycker. Nämen oj, tycker de tillfrågade att de som kallar dem för det kränker dem å det grövsta? Ja men så respektera det då för helvete och sluta bete dig som en fullständig idiot. Eller får jag kalla dig det värdeneutrala ordet "rövknullaren"? Det måste väl vara ok? Jag tycker åtminstone det, vem fan bryr sig om vad du själv tycker?

Att kalla det här för "vänsterfasoner" och "PK-tönterier" bevisar bara att man inte har en jäkla aning om vad man snackar om. Som sagt, normalt folkvett kallas det.

Citat:
Vad ger en annan person rätta att förbjuda mig att använda ett svenskt ord bara för att denne tillhör en viss hudfärg?
Därför att man vill bevisa att man har något uns av intelligens innanför pannebenet och är mer välutbildad än närmsta get i en hage. Du är uppenbart missnöjd med invandringspolitiken? Ja men så ifrågasätt den då, vart tror du egentligen att du ska komma med att kasta glåpord efter invandrare som redan är här, annat än att inte få några som helst sympatier överhuvudtaget, eftersom inga vill debattera med idioter*. Och så frågar folk varför SD går så dåligt... taktiskt slipade som gråstenar. De kan ha rätt i princip att invandringspolitik bör komma i luften och diskuteras eftersom inget parti vågar röra vid det, även om politiken är sanslöst ineffektiv och klumpigt konstruerad, men SD är ju så jävla osmidiga att det aldrig kommer hända.

Citat:
Världen är full av kompromisser, jag tänker inte sluta använda ett ord bara för att deras gnäll grundar sig på irrationellt förakt emot ett neutralt ord.
Man undrar vilken sida som står för det irrationella föraktet i den här diskussionen egentligen... frågan är uppenbart retorisk. Och neutralt ord, precis lika neutralt som hora, fårknullare, bögjävel och annat trevligt?

Citat:
Dom, och du vet inte ens varför "neger" är fullt, dom vet bara att dom blivit itutade att ogilla det utav omvärlden. Ge mig en annan förklaring till varför jag ska sluta använda ordet än det.
Efter så fina ord som "majoritetssamhället" borde du väl fatta varför ordet neger inte är värdeneutralt, men tydligen inte. Ordet förknippas av många med kolonialtiden och därigenom slaveriet. Som du kanske borde lista ut, är det inte så häftigt att bli förknippad med slavar, eftersom de per automatik är de lägst stående människorna i vilket samhälle som helst, t.o.m. hästar och kor var oftast värda mer.

Pga den utbredda rasismen men framförallt smygrasismen, så är det inte heller så konstigt att det känns olustigt att bli kallad något som många människor per automatik ser med förakt på. Det finns både verbal och ickeverbal kommunikation när man säger ett ord och det är tamigfan stört omöjligt att sätta ordet "neger" i en mening och få det att låta positivt.

Citat:
Bara för nån annan tycker jag ska sluta är i klass med liknande högsubjektiva scenarion såsom "jag tycke du ska ge mig en miljon annars blir jag kränkt". Varför skulle jag rätta mig efter en ide som har en defekt grundval?
Please continue, mr. Fjortisanarkist. Fortsätt med ditt fantastiskt oslipade, ogrundade förakt för andra människor utifrån ytterst konstiga premisser.

Citat:
Ungefär, jag säger "Varför då? förklara dig". Denne person skulle med all säkerhet inte hitta en förklaring till att sluta säga "neger" annan än den media har gett honom.
En kommentar: Återigen: det handlar om folkvett för helvete, inte vad media skriver, hur du nu fick in ännu en klyscha i bilden. Folkvett, det där som mamma och pappa förhoppningsvis förespråkat och försökt lära dig. Fast å andra sidan har troligtvis din mamma och pappa inte heller mycket till folkvett, så man kan väl knappast belasta dig för det. Sånt här nonsens verkar gå i arv.

Låt mig sammanfatta: du anser det som din fulla rätt som vit, heterosexuell man att få kalla mörkhyade människor för negrer, eftersom du anser det som ett värdeneutralt ord, eftersom du anser dig tycka det. Skit samma i vad någon annan, säg de tilltalade, anser och tycker. Och om någon säger emot dig, så är det minoritetens förtryck av majoritetssamhället, vänsterns, PK-töntarnas och medias fel, som fått det hela om bakfoten? Och ja, "negrerna" själva då, som klagar på något, eftersom de inte har några som helst rättigheter att yttra sig om någonting.

Allt annat än att vara nynazist anses tamigfan som PK på flashback...

Man kan diskutera om jag lyckats förolämpa dig ett antal gånger i ovanstående text? Jamen det är ju skit samma, så länge jag anser det neutralt, eller hur? Vem bryr sig om mottagarsidan i en monolog, hrrm, nej förlåt, jag menar ett samtal? Ja, så länge diskussionen förs utifrån premissen att man är ett fullständigt egocentriskt småbarn med outvecklad känsla för etik, sympati och att dra långtgående slutsatser.

Men för all del. Om rasister och smygrasister fortsätter använda ordet neger, desto bättre för oss övriga. Och skulle de inte vara smygrasister men fortfarande tillämpa ordet lika lättvindligt som ordet kulglass, så är de fortfarande insnöade, ignoranta puckon, som man ändå inte vill ha att göra med på daglig basis.

*Ja, hrrm... en sanning med modifikation antar jag.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2009-07-30 kl. 21:00.
Citera
2009-07-30, 22:24
Medlem
KPisce89s avatar
Jag har alltid undrat varför vissa låter ord vara så laddade.

Jag diskuterade med min farsa om det här och han sa att han inte tycker att vi ''vita'' ska använda ordet ''neger'' för att det användes som ett skällsord av slavägarna och var ett sätt att förnedra och nedvärdera slavarna.
Att det används idag mellan de svarta själva är bara någon form av spex.

Men jag tycker att det bara skapar rasism.
Om de har ett ord som bara de får säga och andra som inte tillhör deras grupp blir bestraffade om de säger det, då går det ju bara runt.
Men däremot om alla fick säga det så skulle laddningen av ordet försvinna och sedan kommer ordet i sig försvinna.
Citera
2009-07-31, 00:01
Medlem
Förbjuder de ordet neger kommer folk bara använda det ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in