2009-08-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men varför måste du använda ordet. Varför är det så viktigt för dig? Om risken finns att någon tar illa vid sig. Det är väl bara att låta bli.
Varför har du det behovet så starkt även när du vet att någon kan ta illa vid?
Vet du varför? Jag vet.

Jag känner att jag vill använda ordet för att annars så tillåter jag, och resten av svenska befolkningen, att bli bestulen på ett helt neutralt ord för att någon, någonstans bestämt sig för att det ordet minsann är fult och en förolämpning. Varför ska vi låta outbildade negrer och rädda svenskar ta ifrån oss ett ord? För alla bildade negrer jag har träffat som inte lever kvar i wannabe gangster livet tycker att neger är ett helt acceptabelt ord utan någon negativ laddning.

Neger är ett fint ord i mitt tycke och är man en neger och tycker tvärtom så är det för att man inte vet bättre helt enkelt, eller vill att ordet ska vara nåt det inte är. Vilket är helt absurpt. Vi kanske borde bannlysa ord som "vit" också? Eller "skandinavier"?
Citera
2009-08-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Jag känner att jag vill använda ordet för att annars så tillåter jag, och resten av svenska befolkningen, att bli bestulen på ett helt neutralt ord för att någon, någonstans bestämt sig för att det ordet minsann är fult och en förolämpning. Varför ska vi låta outbildade negrer och rädda svenskar ta ifrån oss ett ord? För alla bildade negrer jag har träffat som inte lever kvar i wannabe gangster livet tycker att neger är ett helt acceptabelt ord utan någon negativ laddning.

Neger är ett fint ord i mitt tycke och är man en neger och tycker tvärtom så är det för att man inte vet bättre helt enkelt, eller vill att ordet ska vara nåt det inte är. Vilket är helt absurpt. Vi kanske borde bannlysa ord som "vit" också? Eller "skandinavier"?

Ja sitt i din grotta och puttra på det gamla. Saker och ting förändras med eller utan ditt samtycke. Men starkt av dig att stå fast på din grund. Lol

Neger är ett nedvärderande ord enligt mig. Ojsan där går våra meningar isär vad ska vi nu diskutera... Jävla tyckare utan pungkulor.
Citera
2009-08-29, 14:37
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon

Jag ger mig, var du en elak människa då om du behöver det så mycket.
Citera
2009-08-29, 15:05
Medlem
rostkorvs avatar
Neger är ett mycket effektivt och beskrivande ord som borde användas oftare.

"Idag såg jag en neger."

"Idag såg jag en person som var mörkhyad. Nja, inte en solbränd person och inte en indier. Utan personen hade lite mörkare, eller brunare hud, stora läppar, bred näsa och svart krulligt hår. Personen såg ut lite som många från afrika gör. (OBS! Bara för att man är från afrika så betyder det inte att man måste se ut så. Jag menar inte en från egypten, utan lite söder ut.) Jag är inte rasist!"

----------------------------------------------------
"Någon kan ju ta illa upp!!!!!!! "

Jag tar illa upp när någon säger att man kan ta illa upp så ni måste säga "klubbsoda" istället annars tar jag illa upp.
Citera
2009-08-30, 16:50
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det känns som tråden faktiskt mer handlar om lingvistik än censur och yttrandefrihet, så jag flyttar tråden till språk-forumet för sammanslagning med motsvarande tråd där.

/Mod C&Y
Citera
2009-08-30, 17:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostkorv
Neger är ett mycket effektivt och beskrivande ord som borde användas oftare.

"Idag såg jag en neger."

"Idag såg jag en person som var mörkhyad. Nja, inte en solbränd person och inte en indier. Utan personen hade lite mörkare, eller brunare hud, stora läppar, bred näsa och svart krulligt hår. Personen såg ut lite som många från afrika gör. (OBS! Bara för att man är från afrika så betyder det inte att man måste se ut så. Jag menar inte en från egypten, utan lite söder ut.) Jag är inte rasist!"

----------------------------------------------------
"Någon kan ju ta illa upp!!!!!!! "

Jag tar illa upp när någon säger att man kan ta illa upp så ni måste säga "klubbsoda" istället annars tar jag illa upp.

Hur ofta hander det att du maste poangtera att det ar en neger du sett?
Citera
2009-08-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det känns som tråden faktiskt mer handlar om lingvistik än censur och yttrandefrihet, så jag flyttar tråden till språk-forumet för sammanslagning med motsvarande tråd där.

/Mod C&Y

Det är pga att de starta en egen debatt i tråden. För nya debattörer så hamnar så klart debatten om censur och yttrandefrihet. Vad annars skall man debattera om.

Jag använder inte ordet neger själv, men många äldre gör det. Det irriterar mig att vänsteretablissemanget påtvingade idén att ordet neger är diskriminerande mot svarta. Neger har alltid betytt "svart"!

Vi kommer ihåg debatten om nogger black. Vad säger då iq vänstern om nationerna Nigeria och Niger. Ikea marknadsför sig med hjälp av Sverige som varumärke. Låt oss säga att Nigeria eller Niger vill marknadsföra en glass här i Sverige som är exotisk i deras regionen. Glassen är gjorde på en råvara som gör glassen svart.

De marknadsför denna glass som "Nigeria Black" respektive "Niger Black".

Om ni efter detta resonemanget inte fattar hur störd den Svenska vänstern är så kommer ni aldrig att göra det.
Senast redigerad av TheRealFace 2009-08-30 kl. 17:47.
Citera
2009-08-30, 17:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Det är pga att de starta en egen debatt i tråden. För nya debattörer så hamnar så klart debatten om censur och yttrandefrihet. Vad annars skall man debattera om.

Jag använder inte ordet neger själv, men många äldre gör det. Det irriterar mig att vänsteretablissemanget påtvingade idén att ordet neger är diskriminerande mot svarta. Neger har alltid betytt "svart"!

Vi kommer ihåg debatten om nogger black. Vad säger då iq vänstern om nationerna nigeria och niger. Ikea marknadsför sig med hjälp av Sverige som varumärke. Låt oss säga att nigeria eller niger vill marknadsföra en glas här i Sverige som är exotisk i deras regionen. Glassen är gjorde på en råvara som gör glassen svart.

De marknadsför denna glass som "Nigeria Black" respektive "Niger Black".

Om ni efter detta resonemanget inte fattar hur störd den Svenska vänstern är så kommer ni aldrig att göra det.

Neger har aldrig betytt svart pa svenska, bara for att ordet harstammar fran ett ord som pa orginalspraket betyder svart sa innebar det inte att neger betyder svart pa svenska.

Niger och Nigeria har fatt sina namn fran det latinska ordet for svart och har blivit egennamn.

Forstar du inte att ord kan byta betydelse eller att ett laneord inte tar med sig samtliga betydelser?
Citera
2009-08-30, 18:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Niger och Nigeria har fatt sina namn fran det latinska ordet for svart och har blivit egennamn.
Både svenska och engelska wikipedia anger etymologin hos "Niger" (och därmed "Nigeria antar jag) som "oklar". Möjligheten att det skulle härstamma från latin nämns inte öht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Niger_River

http://sv.wikipedia.org/wiki/Niger_(flod)
Citera
2009-08-30, 18:16
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Både svenska och engelska wikipedia anger etymologin hos "Niger" (och därmed "Nigeria antar jag) som "oklar". Möjligheten att det skulle härstamma från latin nämns inte öht.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Niger_(flod)

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigeria hanvisar till http://en.wiktionary.org/wiki/Niger

Jag tolkade det som att det var "den vita mannen" som dopt landet. Men ar det sa att det inte stammer sa ar ju det bara en annu storre nackdel for killen som anvande det som forsvar till att saga neger
Citera
2009-08-30, 18:53
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nigeria hanvisar till http://en.wiktionary.org/wiki/Niger

Jag tolkade det som att det var "den vita mannen" som dopt landet.
Jo, många verkar göra det antagandet men resonemanget på wikipedia känns ändå ganska övertygande.

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
It is often assumed, without evidence, that Niger derives from the Latin word for "black", niger, but it would have been more likely for the Portuguese explorers who first wrote this name on their maps to have used the Portuguese word, negro, as they did elsewhere in the world. In any case the Niger is not a blackwater river, which was the motivation for all other rivers that were called black. (See Rio Negro.) Some have rationalized that 'black' may have referred to the color of the people living on the river, but this did not happen to any other river in Africa. Therefore it would seem that the similarity between the name Niger and the Latin word niger is either coincidence, or that knowledge of Latin influenced the spelling of an indigenous name like ngher.

Citat:
Men ar det sa att det inte stammer sa ar ju det bara en annu storre nackdel for killen som anvande det som forsvar till att saga neger
Exakt.
Citera
2009-08-31, 21:39
Medlem
Ruskigbusss avatar
Eftersom det verkar vara en brännande fråga att diskutera ordet "neger" med flera avvikelser och tillägg - så har jag slagit samman en mängd trådar om ordet.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in