2009-07-25, 02:52
Medlem
Bofinks avatar
En civiliserad människa tolerar, accepterar och respekterar alltid när andra människor använder kontroversiella uttryck som neger, i de fall de inte används i avsikt att kränka, trots att vissa människor kan uppleva dem nedsättande.

I de fall uttrycken faktiskt används för att skymfa blir det dock mer komplicerat. En civiliserad människa tolerar sannolikt fortfarande tillmälet, men inte nödvändigtvis mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av 0126
Neger är offensivt, det får du inte använda. Använd kokosboll/chokladboll om du är i närheten av en afro-amerikan.

Det är det som skiljer en civiliserad människa från en primitiv människa, som du verkar vara.
Jag hoppas att det här inlägget var ett skämt?
Citera
2009-07-25, 03:16
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Får underbara nostalgiska minnen när jag ser på min gamla ABC bok från man skulle lära sig läsa och skriva i småskolan, varje bokstav hade en bild, A hade en Apa, B hade en banan och N hade en Neger
Citera
2009-07-25, 09:16
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrilbrynja
Får underbara nostalgiska minnen när jag ser på min gamla ABC bok från man skulle lära sig läsa och skriva i småskolan, varje bokstav hade en bild, A hade en Apa, B hade en banan och N hade en Neger

Skitsnack. Stämmer ej. Det stod något annat för "N".
Du är en lögnerska av värsta sort. Vill du överbevisa mig så scannar du in i sidan.
Citera
2009-07-25, 13:55
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bofink
En civiliserad människa tolerar, accepterar och respekterar alltid när andra människor använder kontroversiella uttryck som neger, i de fall de inte används i avsikt att kränka, trots att vissa människor kan uppleva dem nedsättande.

I de fall uttrycken faktiskt används för att skymfa blir det dock mer komplicerat. En civiliserad människa tolerar sannolikt fortfarande tillmälet, men inte nödvändigtvis mer än så.

Bara det att ordet neger vare sig är kontroversiellt eller en skymf. Neger betyder svarthyad människa från Afrika, helt enkelt.
Vi har ingen anledning att köpa PK-hysteris hypnotisering av det svenska folket, således heller inte acceptera lögnerna om att ordet "neger" någonsin var nedsättande på något vis. Detta är ju en artificiell "betydelseskiftning" som helt har arrangerats av PK-mediamakt.
Citera
2009-07-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balron
Man säger väl Negress? o de är väl inget farligt att säga

Visst heter det negress, man varför är det inte lika politiskt inkorrekt att säga det som neger?
Citera
2009-07-26, 05:23
Medlem
werewolfmonkeys avatar
har aldrig gillat ordet NEGER jag faktiskt,, säger tex chokladboll ist för negerboll å sen säger jag mkt hällre svartskalle ist för neger
Citera
2009-07-26, 18:45
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Många av er verkar uppenbarligen inte förstå att det spelar noll roll vad ni tycker om ordet neger. Vad som spelar roll är hur de som blir kallade för ordet uppfattar det. De flesta mörkhyade anser att ordet neger har en uppenbart negativ, nedvärderande innebörd och är ett glåpord. Vad mer finns det att diskutera?

Var har de lärt sig detta (som är felaktigt)? På svenska för invandrare? I så fall är det dags att missförståndet reds ut snarare än att alla skall dansa efter deras pipa.

Eller är det helt enkelt så att negrer uppfattar sin existensform som nedvärderande i sig? I så fall är det inget jag kan göra, om 20 år kommer "svart" också att framstå som nedsättande. Jag skulle däremot aldrig kunna uppfatta "viting" som nedvärderande.

Citat:
Det är en jäkla brist på respekt och vanligt, hederligt hyfs att förolämpa andra, det där "hyfset" som "negrerna" saknar, men ni säger er inneha. Och jäkligt inskränkt att sedan inte heller fatta att man just gjort det.

Detta är vårt land och vi kallar utlänningar (exempelvis afrikaner) vad fan vi vill på svenska. Bristen på respekt och vanlig hederlig hyfs står tvärtom de utlänningar för som inte inser att de är här på rena nåder och fan inte har rätt att förvänta sig något av oss eller kräva oss på ett jävla skit. Exempelvis bestämma vad vi skall ha för ord för ordet "neger".
Passar det inte så stick.

Citat:
Resonerar ni på samma sätt när ni brukar kalla er mamma för fitta, hora eller slyna? Er farsa för bögjävel? Eller er chef för sumprunkare?

Inte samma sak.
Senast redigerad av Överliggaren 2009-07-26 kl. 18:54.
Citera
2009-07-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Var har de lärt sig detta (som är felaktigt)? På svenska för invandrare? I så fall är det dags att missförståndet reds ut snarare än att alla skall dansa efter deras pipa.
Om jag har förstått dig rätt så anser du dig kunna bestämma åt mörkhyade huruvida de anser att ordet neger är nedsättande i deras ögon, eller inte?

Citat:
Eller är det helt enkelt så att negrer uppfattar sin existensform som nedvärderande i sig? I så fall är det inget jag kan göra, om 20 år kommer "svart" också att framstå som nedsättande.
Yep, språket utvecklas. På 20 år händer inte så mycket men den ungefärliga typ av förändring du nämner kan mycket väl hända, ja. Tänker du leva med det eller tänker du bli bitter?

Citat:
Jag skulle däremot aldrig kunna uppfatta "viting" som nedvärderande.
Hypotetiskt skitsnack, förstås.

Citat:
Detta är vårt land och vi kallar utlänningar (exempelvis afrikaner) vad fan vi vill på svenska. Bristen på respekt och vanlig hederlig hyfs står tvärtom de utlänningar för som inte inser att de är här på rena nåder och fan inte har rätt att förvänta sig något av oss eller kräva oss på ett jävla skit. Exempelvis bestämma vad vi skall ha för ord för ordet "neger".
De där åsikterna får man ju vara jävligt generös om man skall koppla ihop med en språklig diskussion, ta du dina unkna floskler och ventilera dem i nåt WT forum i stället för här diskuterades inte vad du tycker om utlänningar.

Citat:
Inte samma sak.
.....och när man kommer med ett sånt påstående så brukar de flesta underbygga det med någon form av stöd?
Senast redigerad av mannenutanminne 2009-07-27 kl. 18:44.
Citera
2009-07-27, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadgasm
Neger.

Förstår inte riktigt varför detta tidigare fullt accepterade ord blivit så hemskt att säga? Förr så sa man ju det i media. Det var ju en självklarhet. Nu förtiden nämns det ju inte ens om en person är invandrare för det framstår ju som rasism. "Alla är lika" verkar det som media följer numera.

Skulle det röra sig om ett gäng arab killar i 18 års åldern som misshandlat en pansionär skulle det förmodligen stå som rubrik: "Ungdoms gäng misshandlar äldre man" Varför hänger inte media ut folks bakgrund längre?

Anyway... Ordet neger varför får man inte använda det längre? Vad ska man säga? Svarting? Svartskalle? Svartingboll vid disken av cafét?
Dom kallar sig själva för negrer so whats the big deal? Är det rasistiskt att säga asiat då också? Ordet Svenne är väll ändå mer diskriminerande eller?

Rädda detta ord! missbruka det inte fastän det är ganska roligt att säga

(Jag menar ordet i sig, Likaså som det är roligt att säga sprutgrädde.)

Om media skulle skriva " arab gäng misshandlar en liten unge" i media så skulle det förebygga rasism. Sverige är ett av världens länder som är mest rasistiska.

Det är mycket invandrare som begår brott och om media skriver vilken folkgurpp som gjore det så ser dom andra folkgrupperna ner på " den kriminella" folkgruppen.

Därför skriver dom inte om invandrare i rubrikerna men man läser mellan raderna i media så vet man vilken folkgrupp det pratas om.

Aftonbladet gjore ett repotage om Sveriges mest kriminella. Det vara BARA invandrare. Inte polaker eller tyskar eller engelsmän. Det var bara neger och muslimer. BARA det utom en svensk som var dömd för bedrägeri, vilken var det lägsta brottet om man jämför med deras som var mord,råd,våldtäckt och misshandel.

Jag tycker att man får säga ordet neger för det är ett ord som pekar till en folkgrupp. Om man ska säga mörkhyad, vad menar man då? Indier, afrikan, chilenare?`Finns mycket mörkhyade personer.

Man kan säga neger beror på om man säger "jävla neger" eller " zup nigga brother". Beror på vad man menar. Jag brukar säga nigga till dom jag känner.

Dom är helt underbar gangsta
Senast redigerad av persson121 2009-07-27 kl. 19:45.
Citera
2009-07-27, 20:04
Medlem
dawahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova.SS
Visst heter det negress, man varför är det inte lika politiskt inkorrekt att säga det som neger?

Är det verkligen sant att negress är mindre politiskt inkorrekt än neger?
Citera
2009-07-27, 22:16
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:

Eller är det helt enkelt så att negrer uppfattar sin existensform som nedvärderande i sig? I så fall är det inget jag kan göra, om 20 år kommer "svart" också att framstå som nedsättande. Jag skulle däremot aldrig kunna uppfatta "viting" som nedvärderande.
"De" har fått lära sig det genom att "du" använder det som skällsord. Därigenom har ordet fått en genomläggande nedvärderande, negativt, anklagande klang. Ett distanserande ord som tydliggör att "de" är mindre värda än "du".

Fast du skiter såklart i att de själva tycker det är jävligt jobbigt att höra folk kalla dem för vad de uppfattar som ett tydligt glåpord.
Citat:
Det här är också mitt land. Är det ok om jag kallar dig för fårknullare varje gång jag skulle se dig då? Jag tycker inte ordet har någon negativ klang, du röstar på fel parti, har fel åsikter, fel jobb, fel frisyr, läser fel dagstidning, ser på fel TV-program och har fel intressen. Så du är en fårknullare helt enkelt. Deal? Du borde inte bli upprörd över det, det är ju bara ett neutralt ord som alla andra. De är inte ditt fel egentligen, du tillhör bara fel demografisk grupp.

Om du nu tycker att "de där utlänningarna" - som du så lämpligt klumpar ihop i en enda demografisk skock - inte kan uppföra sig som man ska, så är det kort och gott skrattretande att du hävdar att de ska visa hyfs, när du själv inte kan göra det. Kasta inte sten i glashus.
Citat:
Inte samma sak.
Exakt samma sak, bara att de människorna blir förolämpade på andra grunder än sin etnicitet. Varför ska du visa respekt mot exempelvis en f.d. chef om du inte kan bemöda dig att visa normalt hyfs och respekt mot någon du inte känner och inte har en aning om bakgrund, yrke, personlighet, m.m.?

När slutar man kalla mörkhyade för neger, om man misstänker att de tar illa vid sig? När de är utanför AMS? När de är byggarbetare? När de är läkare? När de är företagsledare? Fast det är klart, de kan väl aldrig bli läkare, så sinnesslöa, loja och tröga som de är. Knappt ens byggarbetare heller, såna kan man ju inte lita på, de skulle väl stjäla allt som ligger framme. Så dumt av mig.

De är "negrer" för att de inte kan få något jobb och är parasiter, samtidigt som de inte kan få något jobb för att de är "negrer", oavsett hur många de söker. Ett härligt moment 22. Att folk på fullaste allvar tror att man inte vill jobba pga sin etnicitet är skrattretande. Människor är funtade på samma sätt, klart som fan att de flesta vill ha något att göra på dagarna och ha pengar i ett samhälle som bygger på pengar. Men får man inget jobb blir man nedstämd, passiv och loj. Särskilt om det pågår under en längre tid. Det spelar noll roll vilken etnicitet man har då.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2009-07-27 kl. 22:28.
Citera
2009-07-28, 02:02
Medlem
Ruskigbusss avatar
Tråden är alltså inte till för att folk utan egentlig humor skall försöka hitta på fantasilösa ord som skymfar folk som ser annorlunda ut än ni själva och er granne.

Tråden ligger i Censurforumet eftersom några vill diskutera hurvida det förekommer censur - i praktiken - mot ordet "neger".

Var vänliga respektera detta.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in