• 1
  • 2
2022-08-11, 11:28
Medlem
Dexters avatar
I november 2021 bytte jag operatör från Telia till Hallon, jag löste ut bindningstiden. Var dock inte speciellt nöjd med Hallon, så jag har sedan dess bytt till Fello. Nu till frågan, 4 augusti fick jag följande sms från Telia:
Citat:
Hej! Vi saknar betalning för din faktura med förfallodatum 2022-07-29. Har du redan betalat fakturan under de senaste dagarna kan du bortse från detta, betalningen kan ta upp till 3 bankdagar att nå oss. Betala så snart som möjligt för att slippa påminnelseavgift. Saknar du info? Logga in med BankID i appen Mitt Telia eller på telia.se/mitt-telia, där har du en bra översikt över dina fakturor och betalstatus. Bankgiro: 5014-1100 OCR: 346374172226 Summa: 112,00 Hälsningar Telia
Jag ringde Telia och fick besked att jag inte har någon innestående skuld.
9 augusti fick jag på nytt sms från Telia:
Citat:
Hej! Vi saknar betalning för din faktura 346374172226 med förfallodatum 2022-07-29. Logga in med BankID på telia.se/mitt-telia eller i appen Mitt Telia för att få information om din faktura. Har du betalt de senaste dagarna kan du bortse från detta SMS. I annat fall, betala fakturan senast 2022-08-17 så undviker du inkasso. Eventuell dröjsmålsränta och påminnelseavgift debiteras på din nästa faktura. Bankgiro: 5014-1100 OCR: 346374172226 Summa: 112,00 Hälsningar Telia
Ringde åter Telia och den här gången fanns det ett fakturanummer att hänvisa till. Fick besked att dom inte har några fakturanummer som börjar med 346374.

Kan det vara någon som försöker blåsa mig och hur i så fall?
Citera
2022-08-11, 11:30
Medlem
Testat att logga in hos telia med bankID?
Citera
2022-08-11, 11:33
Medlem
Kan inte se att det skulle vara en blåsning. Mer möjligt att deras "påminnelse" system inte lirar.
Citera
2022-08-11, 11:48
Medlem
jadrapatrissors avatar
Har du bytt nummer senaste 1-2 åren? Tänkte att sms:et är korrekt men är ämnat för en annan kund bara.
Citera
2022-08-11, 12:21
Medlem
Carnills avatar
Vad står det inne på "Min sida"? Vilket nummer kommer smset ifrån? Telia vet vilket nummer dom använder.
Citera
2022-08-11, 12:37
Medlem
Sonny00s avatar
Bankgirot tillhör i alla fall Telia Sverige AB.
Citera
2022-08-11, 12:46
Medlem
Bananboxens avatar
https://www.bankgirot.se/sok-bankgironummer/

Kollade, och det tillhör Telia i alla fall. Kan det vara dotterbolag , har du Halebop tex?
Citera
2022-08-11, 12:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
I november 2021 bytte jag operatör från Telia till Hallon, jag löste ut bindningstiden. Var dock inte speciellt nöjd med Hallon, så jag har sedan dess bytt till Fello.

Fello sålde sig till Telia, så jag skulle inte vara förvånad om det är ditt gamla abonnemang som spökar.
Citera
2022-08-11, 13:34
Medlem
Dexters avatar
Jag har inte bytt nummer. Jag har försökt logga in i deras app, men den är helt blank.
Hur ser jag vilket nummer sms:et kommer från. Det står bara Telia som avsändare.
Citera
2022-08-11, 13:49
Medlem
Karmans avatar
Telia är erkänt värdelösa på att hantera fakturering, krav med mera. Bland annat verkar det inte ha någon koll på vad deras inkassobolag Sergel håller på med. Så du bör inte vara förvånad.
Citera
2022-08-11, 18:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
I november 2021 bytte jag operatör från Telia till Hallon, jag löste ut bindningstiden. Var dock inte speciellt nöjd med Hallon, så jag har sedan dess bytt till Fello. Nu till frågan, 4 augusti fick jag följande sms från Telia:
Jag ringde Telia och fick besked att jag inte har någon innestående skuld.
9 augusti fick jag på nytt sms från Telia:
Ringde åter Telia och den här gången fanns det ett fakturanummer att hänvisa till. Fick besked att dom inte har några fakturanummer som börjar med 346374.

Kan det vara någon som försöker blåsa mig och hur i så fall?
Jag är inte ett dugg förvånad! Telia suger hästkuk, jag kommer aldrig använda de jävla klåparna till något.

Runt 2005 skulle jag säga upp mitt fasta abonnemang när jag skulle flytta ihop med hon som är min fru idag. Jag ringde och sa upp - fick ändå en räkning på fortlöpande abonnemang och de påstod att jag aldrig sagt upp det. Efter en jävla massa tjat så får jag idioterna att stryka fakturan. Döm av min förvåning att tre månader senare dyker det upp en faktura för internetabonnemang via uppringning. Inget jag tillämpat på tid och evighet då jag då körde på Comhems kabel.

Ringde idioterna igen - jodå jag hade ett sånt abonnemang enligt dem - men jag uppgav att jag avslutat mitt abonnemang hos dem och även hade bekräftelse på den saken. Men du sa inte upp internet (som gick via telejacket och tydligen ingick i mitt fasta abonnemang jag sagt upp) men jag hade tydligen inte sagt upp detta specifikt. Efter att pratat med någon utvecklingsstörd chef och hotat att dra dem inför telecområdgivarna så valde han att annullera även den fakturan.

Efter denna resa med dessa idioter så kommer jag aldrig någonsin har med Telia att göra igen. Hade de bara skött det snyggt hade de kunnat haft en framtida kund. JÄVLA IDIOTER!
Citera
2022-08-11, 19:33
Medlem
Telia hade noll koll på fakturering, kvitton, beställningar osv för 20 år sen.
De har lika noll koll idag. Man upphör aldrig att förvånas.
Haft kunder som nyligen fått uppsägningar bekräftade i telefon tre ggr, för att sedan få tjänsten uppsagd, men ändå fakturor för berörd tjänst, hot om inkasso osv!
De har slutligen fått skicka uppsägningar i rekommenderat brev och skicka den svenska motsvarigheten till "cease-and-desist" brev i egenskap av de jurister de är.
Väldigt liknande saker hände för 20 år sen när vänner och bekanta försökte säga upp telefoni, ADSL osv!

Kvitton och fakturor man ska få per mejl kommer aldrig. Något fel i deras system som inte korrigerats på åratal.

Ett tag blev jag frekvent spammad om erbjudanden av dem, via SMS. Ringde kundtjänst eftersom jag inte ville ha erbjudandena. Deras svar:
-"Nej, det får du inte. Det är omöjligt då du har olistat nummer. Du kan inte få erbjudanden."
-"Men jag får ju dem? Det är kampanjer av er?"
-"Nej, så är inte fallet. Vi kan inte ha skickat erbjudanden till dig. Det är omöjligt. Hejdå."
Och lägger på luren i örat på mig.

Ordningen på gamla svenska statliga företag i ett esse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in