2025-03-06, 09:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Nu har det kommit en lag att resturanger i Sverige måste uppge varifrån köttet kommer om någon frågar.

Varför är folk i hela världen besatta av att kött och grönsaker ska komma från just deras land?

En polack anser att polskt kött på alla vis är bättre än svenskt kött, en sbensk rynkar på näsan åt polskt kött.
Citera
2025-03-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?

Vad vill du stoppa i dig? Det är väl det enda du ska tänka. Det smakar ju helt ok men köper du kvalitetskött från grönbete kommer du även märka stor skillnad i smak. Gör du inte det så bryr dug dig helt enkelt inte om just smaker.

Sen om du äter kött som är uppfött på foder fullt av omega 6 och annat skit så gör du din kropp en björntjänst. Köper du däremot kött från gräsbetande så gör du din kropp en tjänst. Vad väljer du?

Du betalar mer för att få kvalitet. Samma som att köpa en Dacia eller BMW? Samma sak men skillnad i kvalitet.
Citera
2025-03-06, 10:08
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad vill du stoppa i dig? Det är väl det enda du ska tänka. Det smakar ju helt ok men köper du kvalitetskött från grönbete kommer du även märka stor skillnad i smak. Gör du inte det så bryr dug dig helt enkelt inte om just smaker.

Sen om du äter kött som är uppfött på foder fullt av omega 6 och annat skit så gör du din kropp en björntjänst. Köper du däremot kött från gräsbetande så gör du din kropp en tjänst. Vad väljer du?

Du betalar mer för att få kvalitet. Samma som att köpa en Dacia eller BMW? Samma sak men skillnad i kvalitet.

Hej, nu var det nåt år sen jag skapade tråden och hade glömt den men frågan är faktiskt mer aktuell idag än då med tanke på hur mycket priset på mat stigit sen dess.
Jag går inte längre på bluffen att svenskt kött är bäst eller skrämselpropagandan att man kommer att bli sjuk och få vårtor typ om man äter ett kött från Irland.

Jag har varit i Dublin och åt där den godaste hamburgaren jag någonsin ätit i hela mitt liv. Tvivlar starkt på att dom använde köttfärs från Sverige.

Kan däremot hålla med om att det känns lite tråkigt att köpa en oxfilé från Argentina som behövt färdas tusen mil för att komma hit men ändå är billigare. Köttet är nog lika bra som här men den negativa miljöpåverkan känns det ju såklart inte så kul att bidra till.

Men vad gör man när man knappt får det att gå runt som det är?
Om det blev billigare kött här, eller kanske bara en liten aning dyrare t om skulle jag handla svenskt.

Nu får tiden handlar jag nästan uteslutande kött från andra länder.

T ex storpack köttfärs från irland för 79 kr/kilot mot för svenskt 119 kr/kilo

Go figure!
Citera
2025-03-06, 12:14
Medlem
Citat:
Hej, nu var det nåt år sen jag skapade tråden och hade glömt den men frågan är faktiskt mer aktuell idag än då med tanke på hur mycket priset på mat stigit sen dess.
Jag går inte längre på bluffen att svenskt kött är bäst eller skrämselpropagandan att man kommer att bli sjuk och få vårtor typ om man äter ett kött från Irland.

Jag har varit i Dublin och åt där den godaste hamburgaren jag någonsin ätit i hela mitt liv. Tvivlar starkt på att dom använde köttfärs från Sverige.

Kan däremot hålla med om att det känns lite tråkigt att köpa en oxfilé från Argentina som behövt färdas tusen mil för att komma hit men ändå är billigare. Köttet är nog lika bra som här men den negativa miljöpåverkan känns det ju såklart inte så kul att bidra till.

Om det blev billigare kött här, eller kanske bara en liten aning dyrare t om skulle jag handla svenskt.

Go figure!

Det kan ju va så att det irländska också är grönbete? Vem vet. Är mer det jag menar än ursprung. Det får man luska lite i
Citera
2025-04-21, 11:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:

Go figure!

Det irländska köttet som dyker upp i svenska butiker är hysteriskt dåligt jämfört med allt annat. Råkade, i farten, få med mig hem en ryggbiff från "Köttkultur" eller va fan det stod på paketet. Irländsk dynga som var helt fantastiskt jävla "omört". Det misstaget gör jag inte om.
Citera
2025-04-21, 11:21
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:

Nötfärs från Prime har dessutom 20% fett, medan svenska skrangliga kossor bara ger 12%. Vet att "magert" och "fettsnålt" år populärt i vissa kretsar, men protein och fett går hand i hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in