Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Vad vill du stoppa i dig? Det är väl det enda du ska tänka. Det smakar ju helt ok men köper du kvalitetskött från grönbete kommer du även märka stor skillnad i smak. Gör du inte det så bryr dug dig helt enkelt inte om just smaker.
Sen om du äter kött som är uppfött på foder fullt av omega 6 och annat skit så gör du din kropp en björntjänst. Köper du däremot kött från gräsbetande så gör du din kropp en tjänst. Vad väljer du?
Du betalar mer för att få kvalitet. Samma som att köpa en Dacia eller BMW? Samma sak men skillnad i kvalitet.
Hej, nu var det nåt år sen jag skapade tråden och hade glömt den men frågan är faktiskt mer aktuell idag än då med tanke på hur mycket priset på mat stigit sen dess.
Jag går inte längre på bluffen att svenskt kött är bäst eller skrämselpropagandan att man kommer att bli sjuk och få vårtor typ om man äter ett kött från Irland.
Jag har varit i Dublin och åt där den godaste hamburgaren jag någonsin ätit i hela mitt liv. Tvivlar starkt på att dom använde köttfärs från Sverige.
Kan däremot hålla med om att det känns lite tråkigt att köpa en oxfilé från Argentina som behövt färdas tusen mil för att komma hit men ändå är billigare. Köttet är nog lika bra som här men den negativa miljöpåverkan känns det ju såklart inte så kul att bidra till.
Men vad gör man när man knappt får det att gå runt som det är?
Om det blev billigare kött här, eller kanske bara en liten aning dyrare t om skulle jag handla svenskt.
Nu får tiden handlar jag nästan uteslutande kött från andra länder.
T ex storpack köttfärs från irland för 79 kr/kilot mot för svenskt 119 kr/kilo
Go figure!