• 1
  • 2
2022-08-10, 18:49
Medlem
Vaskamansagas avatar
Har fått jobbet via en nära kontakt vilket gör det hela mer ångestfyllt då jag känner att jag behöver prestera och inte kan knarka mera. Har trappat ner från ca 1g bong hits till två spliffar fördelat på 0.50g brunt om kvällen, känner mig såklart riktigt dum i huvudet på morgnarna. Enda utvägen är att dricka kaffe på morgonen med tillkommande rännskita och magont för att ha någon chans att hänga med i vad kollegorna säger.

Jag har rökt varje dag i 6-7 år och vet av erfarenhet att sluta cold turkey nu kommer innebära extrem ångest med demoniska tankar och fruktansvärd negativitet och högst troligen självmordstankar.

Har träffat en fin tjej på nuvarande jobbet som ofta lyfter upp mig. Hon och gud är mitt hopp. Jag behöver ett mirakel. Be för mig snälla.

Nya jobbet innebär också att stiga upp 2 timmar tidigare varje morgon, vilket känns som en halv omöjlighet i sig då det är omöjligt att somna innan kl 12, med gräs.

Det är ett företag med 40-50 anställda och chefen är nära vän med min vän som fixade detta jobb åt mig. Ingen arbetsintervju, bara pålitlighet om att jag fixar jobbet. Blir provanställd men vill inte vara fucked i huvudet och tappa greppet om meningar innan de fått punkt. Är okej på nuvarande jobbet varje dag då kollegorna är väldigt chill och spelar ingen större roll om jag är fucked i huvudet när jag kommer på jobb. Inga svåra arbetsuppgifter direkt.

Ångesten är på nivå av vad jag förmodar bli sängliggandes med kallsvettningar, skakningar och sömnläsa nätter och mängder med tårar. Ska jag sluta röka imorgon och bara ta ångesten i 5 dagar och sen förhoppningsvis har ångesten lagt sig tillräckligt för att kunna åka på det nya jobbet på måndag?

Jag vill bara lägga mig ner på golvet och självdö, men det är såklart inget alternativ. Herregud i himmelen hjälp mig. Jag BER!
Senast redigerad av Vaskamansaga 2022-08-10 kl. 19:14.
Citera
2022-08-10, 19:01
Medlem
Varför behöll du inte nuvarande jobbet då?
Citera
2022-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Har fått jobbet via en nära kontakt vilket gör det hela mer ångestfyllt då jag känner att jag behöver prestera och inte kan knarka mera. Jag röker 0.50g brunt om kvällen, känner mig såklart riktigt dum i huvudet på morgnarna. Enda utvägen är att dricka kaffe på morgonen med tillkommande rännskita och magont för att ha någon chans att hänga med i vad kollegorna säger.

Jag har rökt varje dag i 6-7 år och vet av erfarenhet att sluta cold turkey nu kommer innebära extrem ångest med demoniska tankar och fruktansvärd negativitet och högst troligen självmordstankar.

Har träffat en fin tjej på nuvarande jobbet som ofta lyfter upp mig. Hon och gud är mitt hopp. Jag behöver ett mirakel. Be för mig snälla.

Nya jobbet innebär också att stiga upp 2 timmar tidigare varje morgon, vilket känns som en halv omöjlighet i sig då det är omöjligt att somna innan kl 12, med gräs.

Det är ett företag med 40-50 anställda och chefen är nära vän med min vän som fixade detta jobb åt mig. Ingen arbetsintervju, bara pålitlighet om att jag fixar jobbet. Blir provanställd men vill inte vara fucked i huvudet och tappa greppet om meningar innan de fått punkt. Är okej på nuvarande jobbet varje dag då kollegorna är väldigt chill och spelar ingen större roll om jag är fucked i huvudet när jag kommer på jobb. Inga svåra arbetsuppgifter direkt.

Ångesten är på nivå av vad jag förmodar bli sängliggandes med kallsvettningar, skakningar och sömnläsa nätter och mängder med tårar. Ska jag sluta röka imorgon och bara ta ångesten i 5 dagar och sen förhoppningsvis har ångesten lagt sig tillräckligt för att kunna åka på det nya jobbet på måndag?

Jag vill bara lägga mig ner på golvet och självdö, men det är såklart inget alternativ. Herregud i himmelen hjälp mig. Jag BER!

Vad är du för någon färsking?
Det är gräs du pratar om, det är inte heroin. Visst blir de första dagarna lite segare och ovanligare, men att sluta är inte så pass illa, allt sitter i skallen.
Talar av egen erfarenhet, rökte 24/7 och gjorde allt stenad, jobbade, tränade var med familjen osv, under 20 år... Och slutade för några år sedan på dagen utan att det var speciellt jobbigt. Detta fixar du, om du vill.
Enjoy drömmarna bara
Citera
2022-08-10, 19:05
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför behöll du inte nuvarande jobbet då?

För det är ett jobb som vem som helst kan få. Jättelåg lön, klarar mig inte på det. Samt att nuvarande jobbets arbetsuppgifter vissa dagar är så monotona att jag håller på få psykfall. Är helt okej hälften av dagarna, men andra hälften är så ostimulerande och tråkig att jag fastnar i mina egna riktigt negativa tankar. Tack
Senast redigerad av Vaskamansaga 2022-08-10 kl. 19:11.
Citera
2022-08-10, 19:07
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Vad är du för någon färsking?
Det är gräs du pratar om, det är inte heroin. Visst blir de första dagarna lite segare och ovanligare, men att sluta är inte så pass illa, allt sitter i skallen.
Talar av egen erfarenhet, rökte 24/7 och gjorde allt stenad, jobbade, tränade var med familjen osv, under 20 år... Och slutade för några år sedan på dagen utan att det var speciellt jobbigt. Detta fixar du, om du vill.
Enjoy drömmarna bara

Haha ja lite hopp är alltid bra!

Nåja det är inte ogenomlidligt, men med mitt svaga ensamma misär till liv som nykter är heller inget kul att sträva efter då det är ångestfyllt även när jag är nykter. Drogs ju in i droger för att fylla tomrumet i det normala livet såklart ^^

Hur slutade du då, nertrappning eller all out? Var ditt nyktra liv tillräckligt ok för att landa på?
Citera
2022-08-10, 19:11
Medlem
Citat:

Hur slutade du då, nertrappning eller all out? Var ditt nyktra liv tillräckligt ok för att landa på?

Jag bestämde mig bara en dag att jag inte ville röka mer, så det var egentligen inga problem, sket i att köpa mer bara och höll mig borta från de som hade första tiden.
Det nyktra livet blir vad man gör det till, ibland kan man såklart sakna det när man inser vad den gråa vardagen innebär, men att vara nykter är bättre alla dagar i veckan.. Faktiskt.
Citera
2022-08-10, 19:16
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Jag bestämde mig bara en dag att jag inte ville röka mer, så det var egentligen inga problem, sket i att köpa mer bara och höll mig borta från de som hade första tiden.
Det nyktra livet blir vad man gör det till, ibland kan man såklart sakna det när man inser vad den gråa vardagen innebär, men att vara nykter är bättre alla dagar i veckan.. Faktiskt.

Tror på dig! Gick du igenom en jobbig period direkt efter att du slutat? Eller var då såpass inställd på att vara nykter att du ersatte rökandet med positiva saker?
Citera
2022-08-10, 19:17
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:

Nåja det är inte ogenomlidligt, men med mitt svaga ensamma misär till liv som nykter är heller inget kul att sträva efter då det är ångestfyllt även när jag är nykter. Drogs ju in i droger för att fylla tomrumet i det normala livet såklart ^^

Ursäkta att jag hakar på.
Cold turkey funkar för vissa, andra trappar ner, andra byter drog. Har testat alla varianter, cold turkey funkar bäst i längden. Men lätt att det blir några bärs flera dagar i veckan istället...

Men det kan faktiskt vara rätt skönt de gånger man beslutar sig för att göra ett uppehåll. Hjärnan funkar bättre. Men iaf, när du börjar bli varm i kläderna på nya jobbet så kan du ju börja röka igen på kvällen, men i mindre mängder då.

Lättare att lägga av ett tag om man vet att det inte är permanent
Citera
2022-08-10, 19:20
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Ursäkta att jag hakar på.
Cold turkey funkar för vissa, andra trappar ner, andra byter drog. Har testat alla varianter, cold turkey funkar bäst i längden. Men lätt att det blir några bärs flera dagar i veckan istället...

Men det kan faktiskt vara rätt skönt de gånger man beslutar sig för att göra ett uppehåll. Hjärnan funkar bättre. Men iaf, när du börjar bli varm i kläderna på nya jobbet så kan du ju börja röka igen på kvällen, men i mindre mängder då.

Lättare att lägga av ett tag om man vet att det inte är permanent

Ja så kan jag också tänka. Då funderar jag isåfall på att fortsätta trappa ner och röka mindre och mindre tills dagen jag börjar jobba. Och komma på jobb lite småtrög bara, inte halvdöd i hjärnan.

Är det bättre än att besluta för att sluta röka imorgon och riktigt bara ta skiten? Lär ju bli pissigt svårt att hålla sig i helgen då man har röka hemma.

Tack
Citera
2022-08-10, 19:21
Medlem
Airwave92s avatar
Haha lycka till på drogtestet
Citera
2022-08-10, 19:27
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ja så kan jag också tänka. Då funderar jag isåfall på att fortsätta trappa ner och röka mindre och mindre tills dagen jag börjar jobba. Och komma på jobb lite småtrög bara, inte halvdöd i hjärnan.

Är det bättre än att besluta för att sluta röka imorgon och riktigt bara ta skiten? Lär ju bli pissigt svårt att hålla sig i helgen då man har röka hemma.

Tack

Cold turkey funkar inte om du har röka hemma (om du inte har en riktig jävla självdisciplin), då är det enda rätta att trappa ner. Det skulle jag dock säga är svårare, för när man rökt en vill man snart gärna röka en till Sen sitter man där.

Men kan du spara det till helgen så är det optimalt att sluta cold turkey och sen bara röka på helgen framöver. Tro mig, du kommer inte vilja vara ens småtrög på jobbet när du orienteras in, allt kommer bli så mycket jobbigare och kollegorna kan tycka du verkar korkad.

Blir sen ångesten för stor under vardagen så kan du dricka ett par pilsner. Det är socialt accepterat och det försämrar inte din mentala förmåga på arbetsplatsen till samma grad som flummet.
Citera
2022-08-10, 19:29
Medlem
Hörde att cannabis inte är beroendeframkallande så bara att ta en kall dusch och gå till nya jobbet. Du kan väl ändå ta en spliff ibland? Dags att betala tillbaka samhället som gjort att du kunde bonga så mycket innan utan livskonsekvenser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in