• 2
  • 3
2022-08-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Huvudvärk, yrsel och trötthet. Inte för att IIH är den första diagnosen man tänker på, men symptomen är försiktigt uttryckt väl förenliga med IIH. Normal CT är förväntat vid IIH. Nyckelbeviset är naturligtvis staspapillen. Nog för att även staspapill kan vara idiopatiskt (dvs av oklart ursprung), men med symptombilden bör man gå vidare med IIH-specifik diagnostik.

Börjat få Huvudvärk kopplat till ögonen nu. Funderar uppsöka akuten om det inte blir bättre och be om lumparpunktion.

Det här skrev ögonläkaren i mina anteckningar:

Diskuterat med dr Krank. Ögonstatus är helt oförändrat. Papillerna har lite annorlunda utseende, svårt att helt fria från ödem. Det är gjort en DT hjärna i maj som utfallit normalt. Diskuterar med neurologjouren vid Karolinska som rekommenderar att man skriver en remiss för en lumbalpunktion för tryckmätning. Ej akut då långvariga besvär.

Höger och vänster: öga

Främre segment utan vidare anmärkning. Insyn till papill, lätt protruderande utseende men ingen blödningar, inga stasade kärl. Makula, mittperiferi utan anmärkning.
Senast redigerad av Ekrum 2022-08-13 kl. 22:38.
Citera
2022-08-14, 16:18
Medlem
Tror inte det är malignitet. Du har ingen progress av symtom, beskriver inget illamående eller kräkningar särskilt morgontid, du har ingen lokalneurologi (hängande mungipa, nedsatt sensorik, nedsatt styrka mm mm mm).

LP är helt rätt väg att gå. MR är bättre och lämpligare än CT vid malignitetsmisstanke, så det är ett bra tecken att de inte vill göra det först, om du förstår vad jag menar.

Tror fortfarande att din huvudvärk och andra symtom kan vara härrörande till öron näsa hals. Man kan ha mer än en sak samtidigt. Högt tryck i huvudet hade rimligen progredierat över tid och givit fler och mer besvärande symtom samt rimligen börjat engagera även andra ögat.

Önh eller ögon. Tror inte du har nåt anmärkningsvärt i CNS.

Ödmjukt och vänligt sagt
Citera
2022-08-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Tror inte det är malignitet. Du har ingen progress av symtom, beskriver inget illamående eller kräkningar särskilt morgontid, du har ingen lokalneurologi (hängande mungipa, nedsatt sensorik, nedsatt styrka mm mm mm).

LP är helt rätt väg att gå. MR är bättre och lämpligare än CT vid malignitetsmisstanke, så det är ett bra tecken att de inte vill göra det först, om du förstår vad jag menar.

Tror fortfarande att din huvudvärk och andra symtom kan vara härrörande till öron näsa hals. Man kan ha mer än en sak samtidigt. Högt tryck i huvudet hade rimligen progredierat över tid och givit fler och mer besvärande symtom samt rimligen börjat engagera även andra ögat.

Önh eller ögon. Tror inte du har nåt anmärkningsvärt i CNS.

Ödmjukt och vänligt sagt

Stort tack för svaret. Tänkte mera på om det kunde vara någon typ av venous sinus thrombosis som man missat i maj på CT? Vet att det syns bra på magnetröntgen.
Citera
2022-08-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Är ej neurolog har dock fått diagnosen IIH som någon nämnt i ett inlägg.
För att fastställa att jag hade förhöjt tryck intrakraniellt gjordes lumbalpunktion.
Hade gjort CS innan det som inte visade någonting.

Fick du ngn behandling och hur mår du idag?
Citera
2023-09-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Fick du ngn behandling och hur mår du idag?

Hur har det gått för dig? Fått något svar? Har du rejäl huvudvärk eller vad är huvudsakliga symtomen? Yrsel och tryck känsla i huvudet?

Jag har lite svårt att koncentrera blicken ibland, och ser lite dåligt, har synfel och kollade ögonen senast i våras hos optiker, de borde väl sett något fel då? Har använt glasögon i 5 år nu.

Men upplever även en tryck känsla över huvud, bihålor, nacke emellanåt, stramt och spänt. Gjort så i snart ett år. Varken sämre eller bättre. Hade du svåra symtom? Mycket huvudvärk?

Jag upplever inga smärtor eller behov av ens Alvedon. Men det är irriterande och spänt. Lite dålig koncentration också.
Citera
2024-11-03, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Jävla otur. Hoppas på fan att jag själv inte blir blind. Som tur har de upptäck det i god tid innan synpåverkan. Har gjort en DT röntgen i maj som visade inget. Nu får jag remiss för lumbalpunktion. Vore det inte bättre med magnetröntgen först?

Jag fick själv diagnosen iih veckan efter midsommar efter ett vanligt besök hos optikern. Blev remiss till ögonkliniken som konstrade papilödem på båda ögonen, de skickade mig till akuten pga trycket i hjärnan. Där blev det inläggning ett dygn samt en ct både med/utan kontrast. Inom 2-3v så hade jag gjort en mr samt en lp. Där de konstaterade diagnosen när de mötte trycket. Fick diamox utskrivet samt bra hjälp från neurologerna samt ögonkliniken
Citera
2024-11-03, 21:15
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heterinteanna
Jag fick själv diagnosen iih veckan efter midsommar efter ett vanligt besök hos optikern. Blev remiss till ögonkliniken som konstrade papilödem på båda ögonen, de skickade mig till akuten pga trycket i hjärnan. Där blev det inläggning ett dygn samt en ct både med/utan kontrast. Inom 2-3v så hade jag gjort en mr samt en lp. Där de konstaterade diagnosen när de mötte trycket. Fick diamox utskrivet samt bra hjälp från neurologerna samt ögonkliniken

Hur mår du nu?
Har Diamox fungerat för din del? Biverkningar?
Citera
2024-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Hur mår du nu?
Har Diamox fungerat för din del? Biverkningar?

Jag tycker väl att diamoxen fungerar. Men har fått vanliga biverkningar i form av att kolsyra smakar skit. Speciellt i typ loka. Men i tex alkoholfritt bubbel så funkar det bra med kolsyran.
Sen så är det stickningar i fingrar och fötter då åh då. På senaste besöket hos ögon för nån månadsen så sa läkaren att trycket hade minskat lite på ena ögat och stabilt på det andra. Så var besök till jul igen sa de
Citera
2024-11-12, 23:13
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heterinteanna
Jag tycker väl att diamoxen fungerar. Men har fått vanliga biverkningar i form av att kolsyra smakar skit. Speciellt i typ loka. Men i tex alkoholfritt bubbel så funkar det bra med kolsyran.
Sen så är det stickningar i fingrar och fötter då åh då. På senaste besöket hos ögon för nån månadsen så sa läkaren att trycket hade minskat lite på ena ögat och stabilt på det andra. Så var besök till jul igen sa de

Bra att trycket minskat.
Stickningar i fingrar och fötter har jag förstått verkar vanligt.
Har du upplevt biverkningar som påverkar sexliv? Att orgasmer känns annorlunda?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in