2022-08-12, 01:00
Medlem
Ser inte att diagnos är satt? Och merparten av symtomen passar inte in på intrakraniell tryckstegring, väl?

Låter mer önh (oklar genes) samt apnéaktigt. Ögon hör av sig för de är inte helt säkra, inte för att det är konstaterat. Blank ct. Tippar inget papillödem på uppföljning och tidigare öli i kombination med pollensäsong skapat en oreda i önh. Kombinerar med övervikt eller liknande, så lite apné på det och dålig sömn och trötthet. Yrsel kan vara stress eller öra, möjligtvis kardiellt. Tycker ödmjukt inte det låter cns-aktigt ut.

Intressant oavsett
Citera
2022-08-12, 02:19
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Ser inte att diagnos är satt? Och merparten av symtomen passar inte in på intrakraniell tryckstegring, väl?

Låter mer önh (oklar genes) samt apnéaktigt. Ögon hör av sig för de är inte helt säkra, inte för att det är konstaterat. Blank ct. Tippar inget papillödem på uppföljning och tidigare öli i kombination med pollensäsong skapat en oreda i önh. Kombinerar med övervikt eller liknande, så lite apné på det och dålig sömn och trötthet. Yrsel kan vara stress eller öra, möjligtvis kardiellt. Tycker ödmjukt inte det låter cns-aktigt ut.

Intressant oavsett
Huvudvärk, yrsel och trötthet. Inte för att IIH är den första diagnosen man tänker på, men symptomen är försiktigt uttryckt väl förenliga med IIH. Normal CT är förväntat vid IIH. Nyckelbeviset är naturligtvis staspapillen. Nog för att även staspapill kan vara idiopatiskt (dvs av oklart ursprung), men med symptombilden bör man gå vidare med IIH-specifik diagnostik.
Citera
2022-08-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Helt rätt resonerat. Det mest rimliga är att göra LP med tryckmätning.
Är du överviktig TS? (Nästan obligat vid pseudotumor).

Nej jag är inte överviktig. Smal kroppsform
Citera
2022-08-12, 08:44
Medlem
Citat:
Besvär började i april… bor du i Skåne?
Östra delen av Svealand.
Citera
2022-08-12, 09:35
Medlem
Citat:
Mitt bud är nånting ”rörligt” som sitter i/intill någon del av ventrikelsystemet, någon form av liten polyp tex. Blir En avstängning som är beroende av kroppsläge (polypen ändrar läge och stänger någon smal del av ventrikelsystemet). Att det släpper efter en stund beror på att det stegrade trycket leder till att det öppnas upp igen och trycket utjämnas/fördelas.

Låter som en väldigt bra teori.

Var på en nogrann undersökning hos ST Eriks Ögonsjukhus nu på morgonen. De kunde fortfarande inte utesluta papilödem. De reagerade på att synerven var lätt periferad eller böjd hur man uttrycker det. De sa att det kunde vara helt normalt i vissa fall men de är inte säkra i och med mina symptom. Ögontrycket i ögat var på 13 i vänster och 14 på höger. Vid förra mätningen låg det på 17-18.

De skickar nu en remiss för lumbalpunktion, kommer få en kallelse då det inte är akut ännu. Har ingen nedsatt eller besvär med synen ännu som tur.
Citera
2022-08-12, 09:42
Medlem
LemPicas avatar
Man behöver inte vara överviktig.
Jag var det inte och fick ändå IIH.
(Inte bara min åsikt att jag ej var överviktig utan det var läkarnas).

Anledningen att jag påpekar det är att det tog tid för läkarna att misstänka IIH då dom var fixerade vid att jag inte var överviktig och jag är gravt synskadad idag.
Vilket man inte behöver bli av den sjukdomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Helt rätt resonerat. Det mest rimliga är att göra LP med tryckmätning.
Är du överviktig TS? (Nästan obligat vid pseudotumor).
Citera
2022-08-12, 10:39
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica

Anledningen att jag påpekar det är att det tog tid för läkarna att misstänka IIH då dom var fixerade vid att jag inte var överviktig och jag är gravt synskadad idag.

Visst. Man kan drabbas ändå.
Citera
2022-08-12, 11:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Hade symptom innan på en övre luftvägsinfektion.
Så här startade alla dina symtom?

Postcovid?
Citera
2022-08-12, 15:45
Medlem
Citat:

Intressant oavsett

Genomgick en noggrann undersökning på ST Eriks Ögonsjukhus idag. De kunde fortfarande inte utesluta papilödem. Ögonläkaren sa att synervern var lätt periferad (böjd). De gav mig remiss för lumbalpunktion. Än så länge har jag ingen nedsatt synförmåga.
Citera
2022-08-12, 21:29
Medlem
Citat:

Jävla otur. Hoppas på fan att jag själv inte blir blind. Som tur har de upptäck det i god tid innan synpåverkan. Har gjort en DT röntgen i maj som visade inget. Nu får jag remiss för lumbalpunktion. Vore det inte bättre med magnetröntgen först?
Citera
2022-08-13, 01:26
Medlem
LemPicas avatar
Lumbalpunktion är ju billigare än röntgen så det spelar ju så klart in i vilka åtgärder dom börjar med.

Du verkar ju ha fått bollen i rullning redan så tror inte att du behöver vara orolig för att få problem med synen.
Var uppmärksam på dina symptom och märker du försämring får du be dom skynda på remisserna alternativt åka in akut om det blir riktigt illa.
Har du någon aning om ungefär hur länge du behöver vänta på lumbalpunktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Jävla otur. Hoppas på fan att jag själv inte blir blind. Som tur har de upptäck det i god tid innan synpåverkan. Har gjort en DT röntgen i maj som visade inget. Nu får jag remiss för lumbalpunktion. Vore det inte bättre med magnetröntgen först?
Citera
2022-08-13, 10:39
Medlem
Citat:
Lumbalpunktion är ju billigare än röntgen så det spelar ju så klart in i vilka åtgärder dom börjar med.

Du verkar ju ha fått bollen i rullning redan så tror inte att du behöver vara orolig för att få problem med synen.
Var uppmärksam på dina symptom och märker du försämring får du be dom skynda på remisserna alternativt åka in akut om det blir riktigt illa.
Har du någon aning om ungefär hur länge du behöver vänta på lumbalpunktion?

Jag är glad att fick bollen på rull. Datormografi Röntgen i maj gjordes bara av huvudet. Om det är cancer/tumör i ryggmärgen kan det inte missas?

Max 4 veckors väntan på lumbalpunktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in