2022-08-10, 16:52
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappsjukan
Om inte varningsklockorna ringde innan så började de definitivt göra det när jag läste att all mat på retreaten är vegetarisk.

Det brukar vara av flera själ även på meditationsretreats. Kan t.ex. vara p.g.a. tradition eller för att man endast vill behöva laga en rätt som alla kan äta.
Citera
2022-08-10, 17:03
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Det är alltid bra att ha en tripsitter, men du kan hitta sådana online i ett community som heter TripSit.me, det finns en tillhörande IRC-kanal.

Det är alltid bäst att ha en tripsitter IRL, jag borde inte sitta och uppmuntra dig till att genomföra detta på egen hand, men jag kan verkligen inte motivera en prislapp på 30-40k, ens om man har gott om pengar.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Första gången jag åt svamp så kände jag ett sug i magen, ett sånt där sug som man känner när man är extremt nervös, och sedan ungefär 10-20% extra sug. Detta höll i sig några minuter och jag blev orolig. När jag blev orolig så kände jag hur hela kroppen reagerade och jag fick en mild illamåendekänsla. Jag började då tänka att det är bara en drog och det jag känner är temporärt, jag har ingenting att vara orolig för. Efter några minuter till så försvann "obehagskänslorna" och jag hade därefter den bästa upplevelsen i mitt liv.

Nu när jag kan mer om detta så vet jag att obehagskänslorna jag kände berodde på att drogen började verka och jag började "peaka", och efter peaken så var det bara nedförsbacke och kärlek därifrån. Idag har jag full kontroll på dom känslorna, så skulle jag äta svamp och känna obehag så kan jag manipulera hela kroppen genom att tänka uteslutande lugna och positiva tankar. Magiskt nog så kommer magen och eventuellt illamående att "hänga med" och man känner inget obehag alls. Detta är dock för proffs så det är inget du behöver fokusera på din första gång.

Jag önskar att din första gång går till såhär: Du äter 1g svamp precis som dom är, stoppa dom torra och ganska oaptitliga svamparna i munnen och tugga ungefär som att det är en stor och ganska seg godis som du måste äta och svälja. Efter ca 10 sekunders tuggande så svälj. Sätt dig sedan och titta på YouTube, sök upp Jimi Hendrix live från Stockholm och bara titta och lyssna. Du är här 100% nykter, men livespelningen är lång, så fortsätt bara titta. Efter 10-30 minuter så kommer du börja känna effekten komma krypande, och du kommer vara i fullständig kontroll. Res dig om du vill och gå runt i bostaden och känn efter hur det känns. Troligtvis så kommer du som värst att vingla litegrann när du går, och du kan vara torr i munnen. Du vet när man är full och ska gå rakt fram, så är det lätt att man svänger lite till ena hållet. Du kommer gå ungefär likadant när svampen börjat verka som starkast, men utan att vara så slö i huvudet som man är vid alkohol. Du är typ berusad i kroppen och nykter i sinnet.

Det viktiga från början är att du under ca 12h är på en helt säker plats. Ingen människa får plötsligt komma på besök, sambo får inte komma hem osv, du måste vara helt själv, framförallt under första 4-6h. För att lyxa till det och få en A+ upplevelse, gör iordning en vattenflaska med isbitar i, gärna en flaska som man kan försluta helt och hållet. Du behöver inte "drick varje 30 min annars dör du", utan vatten är något som man under en tripp kan känna "omg jag skulle göra vad som helst för ett glas vatten nu". Fixa också lite godis, gärna karameller som du kan suga på med olika smaker. Filidutter är min favorit. Ha bekväma kläder, gärna en hel mjukisdress, eller mjukisbyxor och en tshirt med en tjocktröja utanpå.

Jag är så glad för dig, detta kommer förändra ditt liv. Jag tog en så kallad heroic dose senast, då uppnådde jag fullständig egodöd. Jag såg mig själv från ett tredje perspektiv, och jag såg bilder från min barndom, jag såg känslor som jag inte visste att jag hade målas upp framför mig, det låter knäppt men jag såg en "känsla" som ett fysiskt objekt, och så fick jag förklarat för mig vad känslorna innebär, vad som är bra och dåligt med dom. Jag fick lära mig om missbruk av droger och spelproblem och blev visad hur mitt liv skulle se ut om jag bytte ut exempelvis missbruk mot något annat.

Fina beskrivningar!

Skulle inte heller rekommendera TS att trippa på egen hand första gången, men detta på grund av att TS är nyfiken på retreat, det tyder på en räddhågsen packmentalitet, en nyfikenhet på att trippa men samtidigt vill göra det i en some what av samhället accepterad form. Jag kan ha fel om TS dock!

Folk trippar första gången på egen hand hela tiden och kan själv tycka att det där med sitter är överflödigt. Allt sådant snack om att man måste ha en sitter första gången skrämmer folk i onödan som är rustade att ge sig in i det själva.
Citera
2022-08-10, 17:08
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Det brukar vara av flera själ även på meditationsretreats. Kan t.ex. vara p.g.a. tradition eller för att man endast vill behöva laga en rätt som alla kan äta.

Mycket goda poänger. Vegetariskt är fullgod kost och varför skrämma i väg människor som är vegetarianer liksom. Inom målgruppen de har så är det nog många som inte skulle sätta sin fot på retreaten om de serverade kött. Vegetarianer är nog överrepresenterade bland människor som skulle tänka sig att använda sig av deras tjänster. Att de skrämmer i väg en och annan "kött är gött"-gubbjävel kan de nog leva med, ja.
Citera
2022-08-10, 17:26
Medlem
Oh wow, sist en därifrån pratade med mig om dessa ”retreats” kostade dom 8000kr (2021). Då ingick iofs inte flyget till Amsterdam 😅
Jag vet vilka de är, har varit på integrationsmöte med en av grabbarna. Min känsla och erfarenhet är att de är väldigt unga och gröna. De vill säkert väl men jag tackade iaf nej och då låg prislappen på 8tkr.

Angående de flesta retreats efter att jag har pratat med iaf 8-10 personer som hostar aya retreats så är dom enbart till för att du inte ska skada dig. De gör inte så mycket under själva trippen, de vill helst att man ska vara tyst och uppleva allt själv och lära sig hantera det. Så du betalar 30-40tkr till nån som bara ska hålla dig i handen typ. (Obs, min uppfattning om aya retreats, har inget med nysnö att göra)
Jag vet en som håller i svamp-ceremonier i Sverige och priset ligger på typ 3,5tkr/person om man var en grupp på minst 3 pers… vet inte om det är bättre eller sämre än nysnö men haha

Lite osammanhängande, skyller på syran. Men skaffa en schysst kompis som kan sitta med dig första gången. Och känn efter då om du ens behöver ha en trippsitter eller coach eller vad som efter det. Har själv insett att jag får mer insikter av att sitta själv.

Ps. Du kan gå på 5*-aya retreats för dom pengarna. 2 ggr dessutom 😂. I Spanien! APL och då får du sitta med shamanen från The Last Shaman
Senast redigerad av SpaceShip123 2022-08-10 kl. 17:32.
Citera
2022-08-10, 19:50
Medlem
DrComforts avatar
Tryfflar är det man får på retreaten, något att kanske räkna in i vad man får. Aldrig testat tryfflar. Hur står de sig i jämförelse med toppisar eller cubensis? Inte för att man måste dundra på med machodoser men blir det något åka av alls?
Citera
2022-08-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Det är alltid bra att ha en tripsitter, men du kan hitta sådana online i ett community som heter TripSit.me, det finns en tillhörande IRC-kanal.

Det är alltid bäst att ha en tripsitter IRL, jag borde inte sitta och uppmuntra dig till att genomföra detta på egen hand, men jag kan verkligen inte motivera en prislapp på 30-40k, ens om man har gott om pengar.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Första gången jag åt svamp så kände jag ett sug i magen, ett sånt där sug som man känner när man är extremt nervös, och sedan ungefär 10-20% extra sug. Detta höll i sig några minuter och jag blev orolig. När jag blev orolig så kände jag hur hela kroppen reagerade och jag fick en mild illamåendekänsla. Jag började då tänka att det är bara en drog och det jag känner är temporärt, jag har ingenting att vara orolig för. Efter några minuter till så försvann "obehagskänslorna" och jag hade därefter den bästa upplevelsen i mitt liv.

Nu när jag kan mer om detta så vet jag att obehagskänslorna jag kände berodde på att drogen började verka och jag började "peaka", och efter peaken så var det bara nedförsbacke och kärlek därifrån. Idag har jag full kontroll på dom känslorna, så skulle jag äta svamp och känna obehag så kan jag manipulera hela kroppen genom att tänka uteslutande lugna och positiva tankar. Magiskt nog så kommer magen och eventuellt illamående att "hänga med" och man känner inget obehag alls. Detta är dock för proffs så det är inget du behöver fokusera på din första gång.

Jag önskar att din första gång går till såhär: Du äter 1g svamp precis som dom är, stoppa dom torra och ganska oaptitliga svamparna i munnen och tugga ungefär som att det är en stor och ganska seg godis som du måste äta och svälja. Efter ca 10 sekunders tuggande så svälj. Sätt dig sedan och titta på YouTube, sök upp Jimi Hendrix live från Stockholm och bara titta och lyssna. Du är här 100% nykter, men livespelningen är lång, så fortsätt bara titta. Efter 10-30 minuter så kommer du börja känna effekten komma krypande, och du kommer vara i fullständig kontroll. Res dig om du vill och gå runt i bostaden och känn efter hur det känns. Troligtvis så kommer du som värst att vingla litegrann när du går, och du kan vara torr i munnen. Du vet när man är full och ska gå rakt fram, så är det lätt att man svänger lite till ena hållet. Du kommer gå ungefär likadant när svampen börjat verka som starkast, men utan att vara så slö i huvudet som man är vid alkohol. Du är typ berusad i kroppen och nykter i sinnet.

Det viktiga från början är att du under ca 12h är på en helt säker plats. Ingen människa får plötsligt komma på besök, sambo får inte komma hem osv, du måste vara helt själv, framförallt under första 4-6h. För att lyxa till det och få en A+ upplevelse, gör iordning en vattenflaska med isbitar i, gärna en flaska som man kan försluta helt och hållet. Du behöver inte "drick varje 30 min annars dör du", utan vatten är något som man under en tripp kan känna "omg jag skulle göra vad som helst för ett glas vatten nu". Fixa också lite godis, gärna karameller som du kan suga på med olika smaker. Filidutter är min favorit. Ha bekväma kläder, gärna en hel mjukisdress, eller mjukisbyxor och en tshirt med en tjocktröja utanpå.

Jag är så glad för dig, detta kommer förändra ditt liv. Jag tog en så kallad heroic dose senast, då uppnådde jag fullständig egodöd. Jag såg mig själv från ett tredje perspektiv, och jag såg bilder från min barndom, jag såg känslor som jag inte visste att jag hade målas upp framför mig, det låter knäppt men jag såg en "känsla" som ett fysiskt objekt, och så fick jag förklarat för mig vad känslorna innebär, vad som är bra och dåligt med dom. Jag fick lära mig om missbruk av droger och spelproblem och blev visad hur mitt liv skulle se ut om jag bytte ut exempelvis missbruk mot något annat.

Wow! Tusen tack för att du tog dig tid att skriva detta långa och fina svar. Tack också för de bra tipsen, det börjar luta åt att jag skippar ett dyrt och långväga retreat och istället ordnar något hemmavid eller åtminstone i närheten med någon jag litar på och som har erfarenhet av att sitta bredvid. Väldigt spännande att du skriver att detta kommer förändra mitt liv, det är precis det jag är ute efter.

Under en ganska lång tid har jag märkt att jag isolerar mig mer och mer och finner inte glädje i så mycket längre men det värsta är att jag känner att jag bara blir dummare och dummare istället för att utvecklas och bli smartare. Förhoppningen är att svampen kan hjälpa mig se världen i nya, eller åtminstone uppdaterade ögon.

Jag läste en liknelse att psilocybin och annan psykedelia är som en pistmaskin som suddar ut gamla tankebanor, öppnar upp och gör plats för nya. Men man får passa sig så man inte skapar likadana tankar som tidigare utan se det som en chans att skapa nya, bättre tankar i sinnet.

Du som verkar ha bra koll på grejerna, på vilket sätt har psykedelian förändrat ditt liv? Andra får också gärna svara förstås

mrhusman
Citera
2022-08-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Har kollat sidan nu och de verkar ju vara välutbildade, ha tjyssta manbuns och en del av den så kallade psykedeliska renässansen, det vill säga gnidna jävlar.

Folk ska inte få vara nyfikna på egen hand men så fort kapitalismen börjar intressera sig ska det bli okej, ja, in the name of psychology och under ordnade former. Lite som att tänka och uppleva och knulla och njuta av de stora konsterna bara kan och får ske under supervision av någon hipster med examen. Herrejävlar!

Snart är det september och toppissäsong. Tänk vilken terapi att ge sig ut i naturen och leta svamp i soluppgången. Du vill ju få till något arkaiskt, inte trendigt, skalla bort alla lager av dig själv som inte är du och nå det sanna sant. Tänk dig det hela som du skallar en lök lager efter lager tills inget återstår mer än löklukten. Löklukten är ditt sanna jag! Okej, den där analogin snodde jag av Ibsen, men du fattar.

Haha garvade gott åt tjyssta manbuns och visst låter din senare beskrivning betydligt mer lockande. Jag är absolut inte ute efter något trendigt utan ser detta som en potentiell medicin för min sovande hjärna
Citera
2022-08-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Fina beskrivningar!

Skulle inte heller rekommendera TS att trippa på egen hand första gången, men detta på grund av att TS är nyfiken på retreat, det tyder på en räddhågsen packmentalitet, en nyfikenhet på att trippa men samtidigt vill göra det i en some what av samhället accepterad form. Jag kan ha fel om TS dock!

Folk trippar första gången på egen hand hela tiden och kan själv tycka att det där med sitter är överflödigt. Allt sådant snack om att man måste ha en sitter första gången skrämmer folk i onödan som är rustade att ge sig in i det själva.

Du har inte helt fel. Jag är rädd, eftersom jag inte vet vad som komma skall eller hur jag kommer reagera på det. Jag är inte nyfiken att trippa för att ha en cool upplevelse att berätta om för polarna utan för att förhoppningsvis läka hjärnan. Att gå via en svensk retreat skulle vara tryggare för mig än att göra det själv ja. Sedan om det är accepterat av samhället eller inte, det skiter jag fullständigt i.

Men, som jag tidigare skrivit lutar det nog bort från retreat. Tänker att om jag inte uppnår resultat på närmare och billigare håll får jag utvärdera om jag tror att en retreat skulle vara bättre för mig, när jag åtminstone vet mer om psykedelia än jag vet just nu.
Citera
2022-08-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Oh wow, sist en därifrån pratade med mig om dessa ”retreats” kostade dom 8000kr (2021). Då ingick iofs inte flyget till Amsterdam 😅
Jag vet vilka de är, har varit på integrationsmöte med en av grabbarna. Min känsla och erfarenhet är att de är väldigt unga och gröna. De vill säkert väl men jag tackade iaf nej och då låg prislappen på 8tkr.

Angående de flesta retreats efter att jag har pratat med iaf 8-10 personer som hostar aya retreats så är dom enbart till för att du inte ska skada dig. De gör inte så mycket under själva trippen, de vill helst att man ska vara tyst och uppleva allt själv och lära sig hantera det. Så du betalar 30-40tkr till nån som bara ska hålla dig i handen typ. (Obs, min uppfattning om aya retreats, har inget med nysnö att göra)
Jag vet en som håller i svamp-ceremonier i Sverige och priset ligger på typ 3,5tkr/person om man var en grupp på minst 3 pers… vet inte om det är bättre eller sämre än nysnö men haha

Lite osammanhängande, skyller på syran. Men skaffa en schysst kompis som kan sitta med dig första gången. Och känn efter då om du ens behöver ha en trippsitter eller coach eller vad som efter det. Har själv insett att jag får mer insikter av att sitta själv.

Ps. Du kan gå på 5*-aya retreats för dom pengarna. 2 ggr dessutom 😂. I Spanien! APL och då får du sitta med shamanen från The Last Shaman

Tack! Det var nyttig info för mig! Ja, inte är de gamla visa indianer i alla fall En svensk svamp-cermoni för en tiondel av priset, sign me up! Jag vet ju inte heller vad som är bättre med utbildade psykologer så det jag tror att jag behöver är just någon/några som erfarenhet och som kan hålla mig i handen om jag skulle spåra ur fullständigt.
Citera
2022-08-12, 07:26
Medlem
ingenios avatar
Varför skall du på ett svenskt retreat som kostar så mycket pengar i Nederländerna? Kan du inte engelska? Det är ju bara att välja något av de lokala alternativen som är betydligt billigare. Alternativt köper du svamp på en smartshop och anlitar en privat tripsitter.
Citera
2022-08-14, 18:54
Medlem
Det du beskriver är väldigt högt pris. Om du kunde konstruera ett drömscenario för första trippen, hur skulle det se ut?
Citera
2022-08-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exner
Det du beskriver är väldigt högt pris. Om du kunde konstruera ett drömscenario för första trippen, hur skulle det se ut?

Ja, det blir nog inte något svenskt psilocybin-retreat för mig efter edra flashbackares inrådan.

Jag är som sagt inte ute efter att trippa för skojs skull utan ser psilocybinet eller någon annan psykedelia som medicin för min hjärna som blivit sämre sista åren med en del ångest och lättare depressioner som följd.

Mitt drömscenario vore att befinna mig på en trygg plats, tillsammans med någon trygg människa som jag har förtroende för. Det behöver inte vara en vän, men någon som är erfaren och kan hjälpa mig om jag skulle bli rädd eller tappa greppet på något vis.

Att vara hemma skulle vara skönt, men också oskönt för jag skulle nog vara rädd att någon hälsade på, eller någon granne som ser in genom fönstret eller något. Inte för att jag är så rädd att bli "ertappad" utan mer för att jag tror att när man är påverkad vill man inte att något oförberett skall hända utan man vill ha kontroll.

I närheten av naturen tror jag skulle vara skönt, kanske i en stuga någonstans eller liknande? Drömmen av själva påverkan skulle vara att min hjärna får hjälp att reda ut vad som gått snett hos mig och framförallt hur och vad jag kan göra för att min situation ska bli bättre. Jag har youtubat och läst en hel del och för vissa verkar detta vara en mirakelmedicin - det vill jag att den skall vara för mig också.

Efteråt skulle jag vilja prata igenom vad som hänt och få hjälp att sortera tankarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in