Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-10, 08:14
Bannlyst
Nu kanske moderatorn tycker att det här skall hamna under forumet telefoner, men eftersom pine64 phone är en udda telefon. Telefonen kommer utan operativsystem utan man förser telefonen med OS själv. Därav tro jag det finns bättre möjligheter till diskussion i det här forumet än under telefon forumet.

Har nämligen tjackat en pine64 av en snubbe på Sergel torg. Undra om det finns någon här som en pine64 och dela med sej av vilka OS man skall köra osv.

Telefonen har en del intressanta funktioner, bla kan man med DIP Switchar slå av och på olika funktioner i telefonen

Hemsida :

https://www.pine64.org/pinephone/
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-08-10 kl. 08:20.
Citera
2022-08-10, 09:46
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Förmodligen din egen hemsida men jag la precis en beställning ändå, kul projekt.
Citera
2022-08-10, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Förmodligen din egen hemsida men jag la precis en beställning ändå, kul projekt.

Tyvärr inte min hemsida. Utan att har kommit över den här telefon som beg. Men mjukvaran är väldig beta än så länge.
Citera
2022-08-11, 00:10
Bannlyst
Har lekt lite :

Denna telefon är som att köpa raspberry pi, det är en lek och lär produkt. För väntar dej ingen iPhone upplevese utan tvärtom, telefonen dra snusikgt mycket ström och det är väldig mycket alhpa på allting.

Men installerade Ubuntu Touch , var något som liknade ett telefon OS. Dock fungerade t.ex inte kamera. Men man kan ta upp en terminal i telefon och skriva unix kommando.

Men hoppet är att t.ex ubuntu tourch kan bli ett alternativ till t.ex Andorid och iOS..
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-08-11 kl. 00:12.
Citera
2022-08-11, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Har lekt lite :

Denna telefon är som att köpa raspberry pi, det är en lek och lär produkt. För väntar dej ingen iPhone upplevese utan tvärtom, telefonen dra snusikgt mycket ström och det är väldig mycket alhpa på allting.

Men installerade Ubuntu Touch , var något som liknade ett telefon OS. Dock fungerade t.ex inte kamera. Men man kan ta upp en terminal i telefon och skriva unix kommando.

Men hoppet är att t.ex ubuntu tourch kan bli ett alternativ till t.ex Andorid och IOS.

Haha, jasså du.

Prova: https://plasma-mobile.org/

Vad finns det för uttag på den då? Du kan ju göra en miljard olika saker bara fantasin stoppar dig, en egen typ av ziddo box kanske vore något? Eller en kontroll? En drönare? En robot? En tv mottagare? En android lur, installera stock rom? En radio station? En streaming källa? En router typ av modell med WWAN? En catcher? En slags bugger, avlyssna folk?

https://www.zidoo.tv/

Hur funkade touchen med ubuntu touch då, det bara installera och sedan använda eller? Vad förväntade du dig av denna pryl? Inte någon typ av iphone modell va? Haha, vad sa försäljaren att det för bra saker med den? Vad betalade du? Haha!
Senast redigerad av wuseman 2022-08-11 kl. 00:20.
Citera
2022-08-11, 00:24
Bannlyst
Pine64 har 3,5 mm phone och USB-C , sedan finns ett antal dip switchar där man kan stänga av olika funktioner i telefonen. Det jag tänker mej med en öppen källkods OS baserad telefon, är t.ex en telefon med flera login. Man skulle t.ex kunna ha en lösning, slå man en kod, så laddar telefon en prodfile med telefonbok och SMS. Slå man in annan kod, så laddar den en annan profile.

Touchen fungera väl ok! Den verka fungera bättre än KDE Plamsa som var extrem långsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Haha, jasså du.

Prova: https://plasma-mobile.org/

Vad finns det för uttag på den då? Du kan ju göra en miljard olika saker bara fantasin stoppar dig, en egen typ av ziddo box kanske vore något? Eller en kontroll? En drönare? En robot? En tv mottagare? En android lur, installera stock rom? En radio station? En streaming källa? En router typ av modell med WWAN? En catcher? En slags bugger, avlyssna folk?

https://www.zidoo.tv/

Hur funkade touchen med ubuntu touch då, det bara installera och sedan använda eller?
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-08-11 kl. 00:28.
Citera
2022-08-11, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Pine64 har 3,5" phone och USB-C , sedan finns ett antal dip switchar där man kan stänga av olika funktioner i telefonen. Det jag tänker mej med en öppen källkods OS baserad telefon, är t.ex en telefon med flera login. Man skulle t.ex kunna ha en lösning, slå man en kod, så laddar telefon en prodfile med telefonbok och SMS. Slå man in annan kod, så laddar den en annan profile.

Touchen fungera väl ok! Den verka fungera bättre än KDE Plamsa som var extrem långsamt.

Ah jag fattar. Kan du inte göra det du menar med pinkod som olika profiler, typ som en användare för var funktion?
Citera
2022-08-11, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ah jag fattar. Kan du inte göra det du menar med pinkod som olika profiler, typ som en användare för var funktion?

Ungerfär... Jag fantisera bara..:-) Målgruppen för den här telefon är en oftast grupp människor som inte vill bli övervakade av google / apple.

Man gör en linux distrubtion med extrem högt säkerhetstänk. Att man kan skicka meddlande mellan 2 terminaler, där man byter nycklar varje gång ett meddlande skickats. Inga meddlande sparas i telefonen längre än den tid man har satt.
Citera
2022-08-11, 07:16
Moderator
vhes avatar
Tråden handlar alltså om Pine Phone. Vi kan väl låta bli att försöka förvandla den till vår privata blogg-plattform för orelaterade saker?

OT raderat.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in