Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Men en av grejerna jag köpte var en lp-skiva från en liten musikaffär i Devon. Det är samma pris på hemsidan som på min följesedel.
Jag har väldigt svårt att tro att priserna på något magiskt vis skulle ändras via ip-nummer. Är det ens möjligt?
Brittisk VAT är 20% så inte så stor skillnad. Möjligt att butiken tar de extra momskostnaderna själv istället för att justera momsen till mottagarlandet.
Sedan sommaren 2021 har hela EU en gemensam elektronisk momsinsamling för allt som kommer skickat utifrån EU som kallas för OSS. E-handlare kan ansluta till den och deklarerar elektroniskt moms till mottagarlandet via OSS för order under 150 euro. Om allt är deklarerat korrekt via OSS och momsen påslagen i kassan så betalar du svensk momspåslag (25%) på produkten och ingen momshanteringsavgift kommer tas ut av Postnord.
Över 150 euro så kommer de gå som tidigare med eventuella tullskatter och tull/moms-hanteringsavgifter. Även om avsändaren har deklarerat fel (ej via OSS) så kommer moms plockas ut och du får kräva tillbaka momsen av avsändaren.