• 1
  • 2
2022-08-09, 08:48
Medlem
Dagens horribla elpriser kommer knappast att sjunka tillbaka till acceptabla nivåer igen vad jag kan förstå.
Elmarknaden är EU gemensam plus att energibehovet spås dubblas inom något decennium.Detta samtidigt som producentsidan fortsätter lagga efter.
Obalans med utbud och efterfrågan torde kvarstå och närmast förstärkas utifrån ovanstående.
Detta innebär kraftiga kostnadshöjningar för alla husägare.
En normalvillas årsförbrukning om 25 000KWH består till 20 000 KWH av uppvärmning samt varmvatten.Med elpriser stadigvarande på flera kronor KWH så finns det grova pengar att tjäna varje år för den som byter uppvärmningssystem till vedpanna.Det kan röra sig om hundratusentals kronor...per år.

Byta till vedpanna ter sig därför exceptionellt lukrativt.Jag lär göra det själv,och då har jag bara runt hälften av ovanstående angivna elförbrukning.

Jag är intresserad av att läsa erfarenheter från folk här som redan har bytt eller som värmt sina hus med vedpannor redan före denna veritabla elprischock som nu är ett faktum.

Vad tänka på?
Goda råd?

Hur högt kommer priset på ved per kubik att hamna framgent?

Tack.
Citera
2022-08-09, 08:49
Medlem
Min erfarenhet av vedeldning är att ved kostar pengar
Citera
2022-08-09, 08:53
Medlem
Flus avatar
Det finns även kombipannor som tar både ved och pellets.
Kan vara bra att kolla upp.
Citera
2022-08-09, 08:56
Medlem
Vad byter du från? Direktverkande el?

Annars är ved mycket arbete att lasta in i villan för att inte tala om du ska hugga själv, då är inte timpenningen många kronor.
Att tänka på är att du måste elda för att få varmvatten på sommaren eller värma varmvatten med solvärmepanel/el då.
Citera
2022-08-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Min erfarenhet av vedeldning är att ved kostar pengar

Installation av vedpanna plus ackumulatortank och arbetskostnad minus ROT avdrag för detta...exempel jag sett på nätet säger en initial investering om cirka 70-125K.
Därtill kommer endast kostnaden för ved.
Det krävs runt 20 kubik per år för att värma en normalvilla.20k tillkommer således.

Detta skall jämföras med dagens elpriser i elområde 3 samt 4.
Ett mycket rimligt elpris framöver är 4kr/KWH.

Besparing mellan tumme och pekfinger i mitt exempel blir 80K-20K..dvs runt 50 000 kronor plus per år pannans hela livslängd om runt 20 år..dvs 1 miljon i vinst under denna tidsperiod.

Det finns andra klara fördelar dessutom.Värmepumpar och annat skit måste repareras ibland..vid vedpanna så tillkommer någon sotningsavgift istället,men det landar ju på plussida även det.

Man blir närmast helt elprisoberoende och man vet sin kostnad för värme och varmvatten på ett helt annat sätt än vid volatilt elpris.

Ved kostar lite grann..men el kostar ju skjortan!
Citera
2022-08-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Installation av vedpanna plus ackumulatortank och arbetskostnad minus ROT avdrag för detta...exempel jag sett på nätet säger en initial investering om cirka 70-125K.
Därtill kommer endast kostnaden för ved.
Det krävs runt 20 kubik per år för att värma en normalvilla.20k tillkommer således.

Detta skall jämföras med dagens elpriser i elområde 3 samt 4.
Ett mycket rimligt elpris framöver är 4kr/KWH.

Besparing mellan tumme och pekfinger i mitt exempel blir 80K-20K..dvs runt 50 000 kronor plus per år pannans hela livslängd om runt 20 år..dvs 1 miljon i vinst under denna tidsperiod.

Det finns andra klara fördelar dessutom.Värmepumpar och annat skit måste repareras ibland..vid vedpanna så tillkommer någon sotningsavgift istället,men det landar ju på plussida även det.

Man blir närmast helt elprisoberoende och man vet sin kostnad för värme och varmvatten på ett helt annat sätt än vid volatilt elpris.

Ved kostar lite grann..men el kostar ju skjortan!

Segt om du vill åka på semester under vintern,då måste någon annan underhållsvärma. Solenergi är väl ett alternativ? Pellets är smidigt som fan men även det går sönder då och då oxh pellets börjar bli dyrt att köpa in.

Är inte bergvärme ett alternativ? Absplut drar det ström men betydligt snålare ön många andra alternativ.
Citera
2022-08-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Dagens horribla elpriser kommer knappast att sjunka tillbaka till acceptabla nivåer igen vad jag kan förstå.
Elmarknaden är EU gemensam plus att energibehovet spås dubblas inom något decennium.Detta samtidigt som producentsidan fortsätter lagga efter.
Obalans med utbud och efterfrågan torde kvarstå och närmast förstärkas utifrån ovanstående.
Detta innebär kraftiga kostnadshöjningar för alla husägare.
En normalvillas årsförbrukning om 25 000KWH består till 20 000 KWH av uppvärmning samt varmvatten.Med elpriser stadigvarande på flera kronor KWH så finns det grova pengar att tjäna varje år för den som byter uppvärmningssystem till vedpanna.Det kan röra sig om hundratusentals kronor...per år.

Byta till vedpanna ter sig därför exceptionellt lukrativt.Jag lär göra det själv,och då har jag bara runt hälften av ovanstående angivna elförbrukning.

Jag är intresserad av att läsa erfarenheter från folk här som redan har bytt eller som värmt sina hus med vedpannor redan före denna veritabla elprischock som nu är ett faktum.

Vad tänka på?
Goda råd?

Hur högt kommer priset på ved per kubik att hamna framgent?

Tack.

Kloka tankar.
Här är några saker att beakta;

Moderna vedpannor har mycket hög energiverkningsgrad tack vare god förbränningsteknik. De fordrar rökgasfläkt och styrning och du behöver tillgång till spänning vid drift.

Moderna vedpannor har oftast pilottändning (automattändning), vilket möjliggör att du kan fylla pannan med ved och den tänder sig själv då du via fjärrsignal begär tändning, eller via styrsystemets parametrar.
Du kan även ha semesterkurva på värmebäratsystemet, som tillåter huset att gå ned i inomhustemperatur, sedan tänder pannan och eldar en gång, och sedan finns värme tills ackumulatorn är slut.
Elpatron finns som komplement efter det.

För att hålla optimal verkningsgrad fordras en eller flera korrekt dimensionerade ackumulatortankar. Här bör du lägga de extra pengarna.
En större ackumulerad volym medför att du kan elda mer sällan, men ordentligt.

Ett korrekt styr- och reglersystem fordras.
Nyinstallationen behöver anpassas efter ditt befintliga värmesystem och ditt befintliga värmesystem kan behöva modifieras.

För vedeldning krävs ved av rätt kvalité. Det bör vara blandat lövträ, det skall vara årstorrt och hanterat på rätt sätt.

För att få riktigt bra (oslagbar) ekonomi i vedeldning bör du ha egen skog själv, eller ha möjlighet att köpa gallrad/mellanavverkade stockar, som du själv kapar, klyver, torkar, staplar, lagrar och kör in.

Trygga din tillgång på ved, annars är hela investeringen onödig.
Senast redigerad av Merkur 2022-08-09 kl. 09:51.
Citera
2022-08-09, 09:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Enligt källa i vedbranschen är vedpriset i höst ca 50% högre än förra hösten. Men det är ju mindre än ökningen i elpriset, så det kan fortfarande vara lönsamt att byta om inte installationen kostar alltför mycket. Sen är det väl skönt att vara oberoende av elnätet om det blir större strömavbrott tex. Om man inte har cirkulationspump m.m. som går på el?
Citera
2022-08-09, 10:46
Medlem
Jag har själv inte vedpanna men pelletspanna så det är ju snarlikt. Med dagens elpriser så är det inte alls någon dum värmekälla, men har såklart både för- och nackdelar. Av det jag läst och hört om vedpannor så skulle jag dessutom säga att pellets är att föredra framför ved. Däremot om du har enkelt och billig tillgång till ved (t.ex egen skog) så kan jag förstå om du föredrar vedpanna.

Annars skulle jag säga att mycket beror på vad du har för förutsättningar i dagsläget och hur mycket kringarbete du behöver och är villig att göra för att införa vedpanna (eller pellets för den delen). Har du idag vattenburen värme, eller behöver du införa det också om du byter värmekälla? Har du en fungerande murstock som klarar av påfrestningen av en värmepanna, eller behöver murstocken renoveras? Har du plats att ha panna, ackumulatortank och vedförråd i/i anslutning till huset eller behöver du bygga till något? Kan och vill du lägga ner det extra arbete som krävs för vedeldning (skaffa och bära ved, underhålla pannan osv)?
Citera
2022-08-09, 12:29
Medlem
Jag har bergvärme idag, men funderar på att köpa en vedpanna som komplement, elda på vintern och låta bergvärme jobba på sommaren. Gör nu åt ca 14000 kwh per år. Vilka pannor rekommenderas ?
Citera
2022-08-09, 13:20
Medlem
AlphaXrays avatar
Hade vedpanna i mitt förra hus.
Var ett satans jobb med all ved.

Köpte stora delar av veden svart, hemlevererat och tippat på uppfarten. Men sen ska det lavas, fylla på förrådet i huset och allmän hantering.

Hade även några hektar skog där ved hämtades. Den ska fällas, köras ut, klyvas, torkas, och lavas.

Då hade jag pannan i källaren så det gjorde allt lite svårare.

Om man ska installera en ny panna idag , ska man nog titta på att göra ett pannrum i markplan där pallar med ved kan hanteras. Tom pall ut, ny pall in. Enkelt och smidigt. Tex med traktor eller gaffeltruck.

Finns väl svenska värmebaronen och österrikiska fröling.

Numera har jag jordvärme och en gjutjärnskamin i köket och en kakelugn i vardagsrummet. Brukar elda under hela vintern för mysvärmen och några extra grader.
Citera
2022-08-09, 14:27
Medlem
TheKhurgans avatar
1. Ackumulatortankar.

2. En plan för hantering av veden. Det är tyngre och mer tidsödande än man tror. Du vill ha någon form av vedförråd nära pannan så du inte måste springa med ved varje dag.

3. Hitta någon som säljer ved, alternativt stockar om du tänkt kapa och klyva själv.

4. Ska du klyva själv får du köpa utrustning för detta också. Kap och klyv kan gå på en 15-20 000. Att flytta stora volymer ved kräver någon form av fordon, tex en traktor. Om du ska torka veden på ett ställe och sedan flytta den till huset/pannrummet. Men försök att göra så mycket som möjligt på ett ställe så du slipper flytta runt skiten.

Annars är det ett trevligt och billigt sätt att värma huset på. Har gjort det i många år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in