Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Dagens horribla elpriser kommer knappast att sjunka tillbaka till acceptabla nivåer igen vad jag kan förstå.
Elmarknaden är EU gemensam plus att energibehovet spås dubblas inom något decennium.Detta samtidigt som producentsidan fortsätter lagga efter.
Obalans med utbud och efterfrågan torde kvarstå och närmast förstärkas utifrån ovanstående.
Detta innebär kraftiga kostnadshöjningar för alla husägare.
En normalvillas årsförbrukning om 25 000KWH består till 20 000 KWH av uppvärmning samt varmvatten.Med elpriser stadigvarande på flera kronor KWH så finns det grova pengar att tjäna varje år för den som byter uppvärmningssystem till vedpanna.Det kan röra sig om hundratusentals kronor...per år.
Byta till vedpanna ter sig därför exceptionellt lukrativt.Jag lär göra det själv,och då har jag bara runt hälften av ovanstående angivna elförbrukning.
Jag är intresserad av att läsa erfarenheter från folk här som redan har bytt eller som värmt sina hus med vedpannor redan före denna veritabla elprischock som nu är ett faktum.
Vad tänka på?
Goda råd?
Hur högt kommer priset på ved per kubik att hamna framgent?
Tack.
Kloka tankar.
Här är några saker att beakta;
Moderna vedpannor har mycket hög energiverkningsgrad tack vare god förbränningsteknik. De fordrar rökgasfläkt och styrning och du behöver tillgång till spänning vid drift.
Moderna vedpannor har oftast pilottändning (automattändning), vilket möjliggör att du kan fylla pannan med ved och den tänder sig själv då du via fjärrsignal begär tändning, eller via styrsystemets parametrar.
Du kan även ha semesterkurva på värmebäratsystemet, som tillåter huset att gå ned i inomhustemperatur, sedan tänder pannan och eldar en gång, och sedan finns värme tills ackumulatorn är slut.
Elpatron finns som komplement efter det.
För att hålla optimal verkningsgrad fordras en eller flera korrekt dimensionerade ackumulatortankar. Här bör du lägga de extra pengarna.
En större ackumulerad volym medför att du kan elda mer sällan, men ordentligt.
Ett korrekt styr- och reglersystem fordras.
Nyinstallationen behöver anpassas efter ditt befintliga värmesystem och ditt befintliga värmesystem kan behöva modifieras.
För vedeldning krävs ved av rätt kvalité. Det bör vara blandat lövträ, det skall vara årstorrt och hanterat på rätt sätt.
För att få riktigt bra (oslagbar) ekonomi i vedeldning bör du ha egen skog själv, eller ha möjlighet att köpa gallrad/mellanavverkade stockar, som du själv kapar, klyver, torkar, staplar, lagrar och kör in.
Trygga din tillgång på ved, annars är hela investeringen onödig.