• 1
  • 2
2022-08-08, 16:21
Medlem
Av egen erfarenhet: Tio av tio piloter får mig att komma fram säkert från A till B, nio av tio busschaufförer kör vettigt, åtta av tio tandläkare ordnar problem med tandhälsan på ett bra sätt, sju av tio bilmekaniker ordnar bilen bra utan saltade fakturor, men när det gäller hantverkare inom byggbranschen (och samma gäller taxichaufförer) är servicen och priset bra kanske endast tre eller fyra gånger av tio.

Genom åren har jag anlitat otaliga hantverkare (inte sällan har jag valt utifrån omdömen från tidigare kunder) men efter mycket slarv och fuskjobb: allt från ihoptejpade avklippta elkablar, till skadade golv, möbler, och väggar på grund av oförsiktighet, arbeten på fler ställen än vad som avtalats och nästan alltid ska fakturor saltas - har jag sedan en tid tillbaka bestämt mig för att själv uföra alla jobb som inte rör el och vatten. Jag vågar påstå att jag utför snickeriarbeten bättre än de flesta (dock inte bättre än de bästa) hantverkare då jag är försiktig, noggrann, och kanske tar tre gånger så lång tid på mig.

Men problemen finns även på makronivå vilket bland annat Byggnads larmat om (svartjobb, kriminalitet och fusk) tidigare i år:
https://www.dn.se/ekonomi/facket-lar...byggbranschen/

Då till frågan: Det verkar vara systematiska fel inom bygg- och hantverkarbranschen och en del jobb som utförs och betalas för är rent av farliga. Varför är det såhär trots kraftiga subventioner genom miljarder betalda av staten genom ROT-avdrag? Ni som jobbar inom branchen - håller ni med om detta slarv och fuskande eller är jag bara en gnällig bortskämd kund?
Senast redigerad av rviqzqzq49 2022-08-08 kl. 16:29.
Citera
2022-08-08, 16:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49
Av egen erfarenhet: Tio av tio piloter får mig att komma fram säkert från A till B, nio av tio busschaufförer kör vettigt, åtta av tio tandläkare ordnar problem med tandhälsan på ett bra sätt, sju av tio bilmekaniker ordnar bilen bra utan saltade fakturor, men när det gäller hantverkare inom byggbranschen och taxichaufförer är servicen och priset bra kanske endast tre eller fyra gånger av tio.

Genom åren har jag anlitat otaliga hantverkare (inte sällan har jag valt utifrån omdömen från tidigare kunder) men efter mycket slarv och fuskjobb: allt från ihoptejpade avklippta elkablar, till skadade golv och väggar på grund av oförsiktighet, arbeten på fler ställen än vad som avtalats och nästan alltid ska fakturor saltas - har jag sedan en tid tillbaka bestämt mig för att uföra alla jobb som inte rör el och vatten. Jag vågar påstå att jag utför snickeriarbeten bättre än hantverkare då jag är försiktig, c och kanske tar tre gånger så lång tid på mig.

Men problemen finns även på makronivå vilket bland annat Byggnads larmat om (svartjobb, kriminalitet och fusk) tidigare i år:

Då till frågan: Det verkar vara systematiska fel inom bygg- och hantverkarbranschen och en del jobb som utförs och betalas för är rent av farliga. Varför är det såhär? Ni som jobbar inom branchen - håller ni med om detta eller är jag bara en gnällig bortskämd kund?

Mogna hantverkare, som jobbat länge, är antagligen helt okej, då de har yrkeskunskaper. Snackar om hantverkare som är 40+ eller så.

Du har säkert gått i skolan själv en gång i "urtiden", precis som jag. Jobbigaste/störigaste/"tuffaste" pojkarna som satt längst bort nere i klassrummet, som aldrig gjorde "frökens läxor" utan snarare störde skoldagen med "coola uttalanden", blev hantverkare med tiden.. Så var det förr i alla fall.
Personer som saknar självdisciplin, i alla fall i sin ungdum.

"Busgrabbarna" förr blev hantverkare. -De flesta växte och mognade till ordentliga människor. När väl tonårshormonerna hade brutits ner med tiden..

-Vilka hantverkare har du problem med?
Citera
2022-08-08, 16:31
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Fråga efter yrkesbevis nästa gång, starta bygg AB kan vem som helst göra. Men folk med yrkesbevis kan vara lallare de med.
Citera
2022-08-08, 16:39
Medlem
KingHisss avatar
Om det är för firmor som har ISO märkning och följer den standarden då är dessa bra. Men då kostar det. Dock inte så mkt mer än att anlita en oproffsig 2-3 ggr för samma jobb.

Det är 1-3 mans företagen som strular, som bäst. Samt yngre talanger. Men det finns undantag överallt.

Sen såklart är det tyvärr sant att utländska talanger oftast höftar mycket; främst då Östeuropa och bortåt österut.

Men jo det saftas på mycket.
Jobbar själv inom Industrin och ex. NKI, där får vi än idag göra reparationer på olika delar från fulbyggen som började på 90 talet.
Citera
2022-08-08, 17:24
Medlem
Ja, så är det.

Du ska bara veta saker jag sett.

Firmor som gör rent livsfarliga grejer men som får stora kontrakt.

Tror det beror på att många som jobbar med det är spån.
Citera
2022-08-08, 19:12
Medlem
SexgalenZombies avatar
För att lära sig något här, hur ska man bära sig åt för att gallra bort de värsta rötäggen??
Citera
2022-08-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
För att lära sig något här, hur ska man bära sig åt för att gallra bort de värsta rötäggen??

+1 på den. Det är en djungel av firmor att välja på och det värsta är att man kan anlita en och samma firma två gånger och få olika personer där den ena var förhållandevis skicklig medan nästa snickare är en vandrande katastrof.

Kanske man borde skriva en varnande text redan vid begäran om offert? "Jag kommer att följa upp arbetet med besiktningsman och inleda en civilrättslig process om fel eller oegentligheter uppdagas. Anbudet ska vara i form av maximalt antal debiterade timmar och materialkostnad och får på inga sätt överskridas. Överskriden tidplan skall medföra en nedsättning av den totala kostnaden med 20% per dygn." Risken är väl att man inte får några offerter med dessa villkor
Senast redigerad av rviqzqzq49 2022-08-08 kl. 20:58.
Citera
2022-09-12, 18:19
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rviqzqzq49
Av egen erfarenhet: Tio av tio piloter får mig att komma fram säkert från A till B, nio av tio busschaufförer kör vettigt, åtta av tio tandläkare ordnar problem med tandhälsan på ett bra sätt, sju av tio bilmekaniker ordnar bilen bra utan saltade fakturor, men när det gäller hantverkare inom byggbranschen (och samma gäller taxichaufförer) är servicen och priset bra kanske endast tre eller fyra gånger av tio.

Genom åren har jag anlitat otaliga hantverkare (inte sällan har jag valt utifrån omdömen från tidigare kunder) men efter mycket slarv och fuskjobb: allt från ihoptejpade avklippta elkablar, till skadade golv, möbler, och väggar på grund av oförsiktighet, arbeten på fler ställen än vad som avtalats och nästan alltid ska fakturor saltas - har jag sedan en tid tillbaka bestämt mig för att själv uföra alla jobb som inte rör el och vatten. Jag vågar påstå att jag utför snickeriarbeten bättre än de flesta (dock inte bättre än de bästa) hantverkare då jag är försiktig, noggrann, och kanske tar tre gånger så lång tid på mig.

Då till frågan: Det verkar vara systematiska fel inom bygg- och hantverkarbranschen och en del jobb som utförs och betalas för är rent av farliga. Varför är det såhär trots kraftiga subventioner genom miljarder betalda av staten genom ROT-avdrag? Ni som jobbar inom branchen - håller ni med om detta slarv och fuskande eller är jag bara en gnällig bortskämd kund?

Erfaren hantverkare inom min kategori här - håller med. Problemet är att det är lågstatusyrke på gymnasiet idag, alla vill bli it-tekniker eller ”chef”

Så företagen får alltså bara puckon. Det finns oändligt med jobb, vi ligger efter år med jobben, jag utför alltså jobb vi fick in för två år sedan i orderstocken.

I vissa ”enklare” fall får vi skicka ut idioterna (som sållas ut efter något år på företaget) på att utföra jobben, för ingen annan finns tillgänglig, och resultatet blir dyrt och dåligt.

Ytterligare ett problem är kunderna. Känner ingen proffsfirma som vänder sig mot privatpersoner, företag betalar för våra tjänster utan fuzz.

Vi är människor precis som ni som sitter kommunalt och arbetar, inte minutiösa maskiner som är ren och skär effektivitet 24/7. Andra företag vet att det är människor, och betalar gladeligen så länge arbetet är väl utfört, men så fungerar inte privatmarknaden. Där räknas hur många minuter rast, det är misstro när hantverkaren tillverkar (jag är fysiskt på verkstaden och tillverkar det jag ska montera, jobbar med plåtslageri) det är ingen föståelse för att väderförhållandena kan öka kostnaden etc etc i all oändlighet.

Det som händer då, är att de seriösa bara vänder sig till andra företag istället för privatpersoner.

Vad lämnar det dig med för val, som privatperson?

Antingen får du tag i ett småfifflar-företag som saltar fakturor eller utför undermåliga arbeten, eller så får du ta anbud från de stora företagen som vänder sig mot privat marknad, som i sin tur anlitar oss. Då får du med mellanhänder och extra tillägg för eventuellt strul betala 400k för ett tak som kostat 250k om du hade möjlighet att vända sig till oss direkt.

Men vi tillåter inte dig att göra det - för att vi vet att du som privatperson är en strulig jävel som inte fattar att det kan bli 6 tusen dyrare om sponten är i dåligt skick vid takfoten, eller att en dag med dåligt väder går det saktare och arbetarna tar 20 minuter extra rast.

Istället tar vi jobbet genom en totalare som får stå för kontaktern mot privatpersonen, som tagit 100k för att vara mellanhand och vi har tagit 50k för eventuella motgångar. I dessa 50k har vi tagit höjd för allt eventuellt strul som förmodligen inte kommer att inträffa, men vi måste göra det för att inte göra backaffär om det skulle bli så.

Bara för att slippa hantera dessa puckon vi annars måste lägga ned tid och energi att bemöta, som inte har förståelse för hur det fungerar på riktigt.

Så om vi summerar slutsatsen; Privatpersoners orimliga krav innebär i slutändan att de betalar 30% extra på ett anbud, istället för att vi löpande gör jobbet åt dig. För vi orkar inte med dig helt enkelt 🙄
Senast redigerad av TrueC 2022-09-12 kl. 18:27.
Citera
2022-09-12, 18:33
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Som i resten av livet - kontaktnätet är allt. Lär känna så många hantverkare som möjligt, ta in en duktig snickare svart där du betalar när det är klart. Eller en mindre egenföretagare som tydligt jobbar med att ha bra referenser och vill visa upp sina arbeten på en hemsida eller sociala medier.

Framförallt!! Kvalitet kostar, det går inte att komma undan någonstans, tyvärr.
Citera
2022-09-12, 19:46
Medlem
killawifes avatar
Morsan kontaktade en del hantverkare för renovering av sitt hus:

Hantverkare 1: Saltade räkningen, ljög om vad man hade gjort, visade bilder från arbetet som var från nåt annat hus. Men resultatet var bra.

Hantverkare 2: Försökte ta betalt för timmar när man inte varit där, påstod att man gjort saker som morsan själv gjort tidigare, var allmänt dryg och bufflig. resultatet var dock bra.

Hantverkare 3: Gjorde fel från första början, skällde sen ut morsan när hon påpekade detta. Andra gubbar från samma firma kom och var trevliga och gjorde ett bra jobb.

Hantverkare 4: Skapade ett större problem än det de skulle reparera med stora kostnader som följd. Tog inget ansvar för detta. Slutresultatet blev dock bra men dyrt.

Nu är dock morsan inte världens lättaste person att ha och göra med och jag har endast hört hennes version så vem vet, kanske svenska hantverkare är de bästa i världen, fråga bara Lindström(känd serietecknare) vad han tycker om dom.
Citera
2022-09-12, 19:59
Medlem
Kan nog hålla med dig lite..är snickare sen 50 år tillbaka..mest villor å renoveringar..många privatpersoner läser på å är riktigt duktiga..alltid varit en fördel å jobba åt sånt folk..även kontorsfolk kan va skitduktiga..visst det tar mycket längre tid men va gör de. till din fråga då..de flesta jobb är räknade på å det blir ett djävla gnäll om tiden går åt..kan nog bli lite hafsigt då för vissa.
angående nogranhet så ser ju en van snickare när det skall va noga..behövs absolut inte va så överallt..saker byggs in mm. unga killar har ju sämre koll på detta..det du tycker är slarv kanske inte har någon betydelse alls ju...men oftast lönar det sig inte att slarva överhuvudtaget.. man får igen det senare på bygget..
Citera
2022-09-13, 08:22
Medlem
Brochets avatar
Köper man sina tjänster via facebook market får man vad man förtjänar. Och ja, klart som fan saker blir fel, men då rättar man till det. Och ALLA GÖR FEL. Det spelar ingen roll om hantverkaren har jobbat i 1 eller 70år.

Vad bra att du vågar påstå att du är bättre på snickerier, men jag hävdar motsatsen. Folk verkar tro att det är som någon tiktok-film där man bara knäpper med fingrarna så är jobbet fixat, perfekt och klart på 8h. Nu för tiden förväntas man riva ut kök och att allt ska vara klart på eftermiddagen. Det funkar inte så.

10 av 10 av personer som startar trådar liknande denna är muppar.
Senast redigerad av Brochet 2022-09-13 kl. 08:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in