• 1
  • 2
2022-08-08, 00:14
Citat:
Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, kan uppstå hos en person som själv har utsatts för – eller bevittnat – mycket svåra, livshotande och traumatiska händelser som katastrofer, olyckor, våld, sexuella övergrepp och psykisk eller fysisk misshandel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Posttr...syndrom#Symtom
Jag gick igenom sexuell otrohet och för mig var det minst lika traumatiskt som för kvinnor som blir våldtagna. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Det var akut. Symtomen var identiska med ptsd och det borde ha varit helt oundvikligt för vilken psykolog och medmänniska som helst att förstå det.

Det är individuellt vad som förorsakar posttraumatiskt stressyndrom men för mig var det sexuella övergrepp/otrohet.
Jag fick läka själv. Det har inte gått bra. Hur ska jag kunna förlåta att jag inte blev lyssnad på? Varför tog ingen mig på allvar när det var uppenbart vad jag led av?

Jag är vill bara veta den kalla sanningen. Varför?
Citera
2022-08-08, 00:18
Medlem
Sixhoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
https://sv.wikipedia.org/wiki/Posttr...syndrom#Symtom
Jag gick igenom sexuell otrohet och för mig var det minst lika traumatiskt som för kvinnor som blir våldtagna. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Det var akut. Symtomen var identiska med ptsd och det borde ha varit helt oundvikligt för vilken psykolog och medmänniska som helst att förstå det.

Det är individuellt vad som förorsakar posttraumatiskt stressyndrom men för mig var det sexuella övergrepp/otrohet.
Jag fick läka själv. Det har inte gått bra. Hur ska jag kunna förlåta att jag inte blev lyssnad på? Varför tog ingen mig på allvar när det var uppenbart vad jag led av?

Jag är vill bara veta den kalla sanningen. Varför?

Du är man mannen. Jalla sluta gråt och skaffa dig en stabil rygg.
Citera
2022-08-08, 00:21
Citat:
Ursprungligen postat av Sixhoe
Du är man mannen. Jalla sluta gråt och skaffa dig en stabil rygg.
Visst... För att jag är man. Det ska jag inte glömma. Det kommer jag inte kunna förlåta.
Citera
2022-08-08, 00:29
Medlem
StonedMonkeys avatar
Hur fan kan en otrohet vara som att bli våldtagen?
Citera
2022-08-08, 00:30
Medlem
Sexuellt övergrepp för att ens partner var otrogen.....!?
Citera
2022-08-08, 00:37
!!

Citat:
Ursprungligen postat av Throwawaykonto18
Sexuellt övergrepp för att ens partner var otrogen.....!?
Det var oavsett orsaken ptsd. Post Infidelity Stress Disorder (PISD). Det är tom vanligt.
Halva livet! Jag blir ond när jag tänker på det. Svart i hjärtat. Det fanns absolut ingen hjälp än vart jag vände mig. Tiotusen samtal i nätterna MINST! men inte en enda själ hjälpte mig.
Senast redigerad av yuffe 2022-08-08 kl. 01:05.
Citera
2022-08-08, 01:03
Medlem
auruns avatar
Fick du diagnosen så får du också behandling. Eller sökte du aldrig hjälp och självdiagnoserade?
Citera
2022-08-08, 01:15
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Fick du diagnosen så får du också behandling. Eller sökte du aldrig hjälp och självdiagnoserade?
Det tog mig lång tid att bearbeta. Jag har kommit över det.

Nu när jag läser symtomen så är det tveklöst.
Jag frågade aldrig efter någon hjälp att gå igenom själva traumat. Jag bad om hjälp.

Jag fick ingen hjälp alls.
Citera
2022-08-08, 01:16
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuffe
Det tog mig lång tid att bearbeta. Jag har kommit över det.

Nu när jag läser symtomen så är det tveklöst.
Jag frågade aldrig efter någon hjälp att gå igenom själva traumat. Jag bad om hjälp.

Jag fick ingen hjälp alls.
Hur menar du att du bad om hjälp?

Förresten är det inte psykologer som ställer diagnoser men lät som du varken träffade psykolog eller psykiater?

Sen har du skrivit om både PTSD och PISD nu. Vad menar du egentligen?
Citera
2022-08-08, 01:18
Medlem
Hur fan kan man jämföra en våldtäckt med otrohet, försök med lite mer logiska jämförelser nästa gång.
Citera
2022-08-08, 01:22
Medlem
Mr Coffees avatar
Skärp dig. De flesta stöter på otrohet i någon form i livet. Så är det bara. Du kan inte jämföra detta med att bli våldtagen. Skulle du lika gärna ha blivit nedslagen i Humlegården och sedan blivit indragen i ett buskage och blivit knullad i röven mot din vilja?
Citera
2022-08-08, 01:29
Frågan är varför jag/en man (jag vet fler) inte får hjälp för det vi är väldigt tydliga med är orsaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in